Page 311 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 311

TARİH 9                                                          CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

          3.  İlk  Türk  devletleri  döneminde  kadına  verilen  değer,  çağdaşı   2.  a) Türk töresinin kuralları evrenseldir, tüm insanlığın iyiliği
             olan  diğer  devletlere  göre  çok  daha  üst  düzeydedir.  Evin   ve adaleti içindir. Bu değişmez kurallara uyulduğu takdirde
             iç  işleyişinden  sorumlu  olan  kadına  her  alanda  söz  hakkı   Türk devletlerinin giriştiği fetihlerin ana kaynağı ve dayanak
             tanınmıştır.  Kağan  eşi  olan  hatun  kurultay  toplantılarına   noktası olan cihan hâkimiyeti anlayışının gerçekleşmesi müm-
             katılır, karar aşamalarında aktif rol oynar, elçileri kabul ederdi.   kün olabilir.
             Gündelik hayatta her konuda eşinin en büyük destekçisi olan   b) Sosyal hukuk devleti ilkesi ile ilişkilendirilebilir.
             Türk  kadını  savaş  zamanı  gerekirse  babasıyla  veya  eşiyle
             birlikte  savaşa  katılırdı.  İslamiyet  öncesi  Türk  devletlerinde
             kadın;  toplumsal  hayattan  ekonomiye,  ülke  güvenliğinden   2. Yönerge:
             devlet yönetimine her konuda aktif bir görev almıştır.  3.

          Çalışma No.: 113
          1.  Hükümdarın yetkisi altında ülüş kurallarının eksiksiz bir şekilde   “Beyler de ulusu da
             yerine getirilmesi, halkın hükümdara olan saygısını arttırır. Böy-  birbirine uygun imişler,
             lece hükümdarın halk üzerindeki saygınlığı ve otoritesi de artar.       Kurultaylarca
             Ülüş kurallarına uyulması, hükümdara itaat anlamına geldiği gibi   o yüzden ülkeyi o kadar   getirilen ku-
             bu kurallara uyulmaması da itaatsizlik olarak kabul edilmiştir.  iyi koruyabilmişler, ülkeyi
                                                                                     rallar
                                                         koruyarak yasalar düzen-
          2.  Hayvanın  belirli  yerlerinin  belirli  kişilere  olacak  şekilde  pay
             edilmesi ile o kişilerin toplumdaki konumları, hangi boydan ol-  lemişler.”
             dukları, sosyal, askerî ve siyasi statüleriyle ilgili bilgiye ulaşıla-
             bilir. Pay etme durumunun aslında sembolik bir durum olduğunu
             söyleyebiliriz. Herkesin alacağı payın belli olması, anlaşmazlık-
             ların yaşanmasına da engel olmuştur.        “Yukarıda mavi gök,
          3.  Ülüş sistemi ile ülke topraklarının yönetimi hanedan üyeleri ara-  aşağıda yağız yer ya-
             sında paylaştırılmıştır. Böylece genişleyen sınırlar ile birlikte ül-  ratıldıkta, ikisi arasında
             kenin idare edilmesi de kolaylaştırılmaya çalışılmıştır. Bu durum
             ülkenin sadece hükümdara ait olmadığını, handanın üyelerinin   insanoğlu yaratılmış.   Kağan tarafın-
             de yönetimde söz sahibi olduğunu göstermektedir.  İnsanoğlunun üzerine   dan konulan
                                                         ecdadım Bumin Kağan,
                                                                                     kurallar
          Çalışma No.: 114                               İstemi Kağan oturmuş.
                                                         Oturarak Türk milletinin
          1.  Siyasi iktidarın kaynağının ilahi olduğu kabul edilmiştir. Hü-  ilini, töresini tutuvermiş,
             kümdarların yönetme yetkisini Tanrıʼdan aldıklarına inanılırdı.
          2.  Kut inancı, töre anlayışı ve kurultay (meclis) uygulaması despo-  düzenleyivermişler.”
             tik yönetimlerin ortaya çıkmasına engel olmuştur.
          3.  Hükümdarın Tanrıʼdan aldığı Kut’a uygun şekilde ülkeyi   “Babam Kagan (İlteriş)
             yönetmediği, sorumluluklarının gereğini yerine getirmediği
             durumlarda ve Töreye uyulmadığında Kut geri alınmaktaydı.  17 er ile harekete geçti.   Toplum içinde
                                                         Haberi işiten ormandaki-
                                                                                     kendiliğinden
                                                         ler, ovadakiler toparlanıp
          Çalışma No.: 115                                                           ortaya çıkan
                                                         geldiler, 70 kişi, sonra
                                                                                     gelenek göre-
          1.  Göçebe yaşamın gereği olarak değişik coğrafyalara dağılmaları   700 kişi oldular... (Hâkan-
             ve değişik toplum ve kültürlerle ilişkide olmalarının bir sonucu   lığı) atalarının törelerine   nek kurallar.
             olduğu söylenebilir.                        göre kurdular...”
          2.  Hun hükümdar ailesi kabirlerinin Margos piskoposu tarafın-
             dan açılarak soyulması, Attila’nın I. Balkan Seferiʼnin sebebi
             olmuştur.
             Öğrencilerin günümüzde yaşanmış olaylardan; İşid (DAEŞ) te-  Çalışma No.: 117
             rörüne karşı Irak ve Suriye’ye uluslararası güçlerin müdahalede   1.   Türk  töresinin  önemli  bir  kısmı  kurultayda  müzakereler
             bulunması, Afganistan’da Taliban yönetiminin uygulamalarına   sonucu  oluşan  hukuk  kurallarıdır.  Bu  hukuk  kuralları
             karşı uluslararası müdahalenin gerçekleştirilmesi vb. örnekler   oluşturulurken  toplumun  mevcut  kuralları,  ihtiyaçları,  devlet
             göstermeleri beklenir.                         ve toplum menfaati ön planda tutulmuştur. Değişen toplumsal
                                                            ve ekonomik koşullar hukuk kurallarının da değişmesine yol
                                                            açmıştır.  Bu  anlamda  Türk  töresi  değişime  açıktır.  Hukuk
          Çalışma No.: 116
                                                            kuralları oluşturulurken adalet, eşitlik, iyilik ve insanlık gibi
                                                            evrensel değerler ön planda tutulmuştur.
          1. Yönerge:
                                                        2.   İnsanlar  bir  arada  toplu  olarak  yaşamaya  başladıklarından
          1.  a) Eski Türk toplumlarının sosyal hayatı töre ile düzenlenmek-  bu  yana  gerek  sözlü  gerek  yazılı  hukuk  kurallarına  ihtiyaç
             tedir.                                         duymuşlardır.  Hukuk  kurallarının  olmadığı  toplumlarda
             b) Töre hükümlerinin değişebilir olmasının en temel gerek-  karmaşa, kaos, anarşi ve her türlü haksızlık olacağından kanun
             çesi Türklerin göçebe yaşam tarzıdır. Senenin yarısında yay-  ve kuralların olmadığı bir toplum düzeni düşünülemez.
             lak veya kışlağını terk eden göçebe topluluklar, bulundukları   3.   İlk  Türk  devletlerinde  hukukun  temelini  ve  kaynağını
             ortam ve şartlara uygun bir hukuk düzenine ihtiyaç duymuş-  geleneklerden  alan  sözlü  hukuk  kuralları  denilen  “töre”
             lardır. Hükümdarlar tarafından ve kurultayın onayı ile alınan   oluşturmuştu. Töre; sosyal düzeni sağlayan örf, âdet, gelenek
             yeni hükümler toplum hayatına girmiştir.       ve  ahlaki  değerlerden  beslenerek  ortaya  çıkmıştır.  Törenin
                                                            oluşumunda;  kut  anlayışı  ile  kağanlar  tarafından  konulan
                                                            kurallar,  kurultaylarda  alınan  kararlar  ve  kağanın  iradesiyle
                                                            toplum içinde yavaş yavaş oluşan gelenekler etkili olmuştur.
          308
   306   307   308   309   310   311   312   313   314   315   316