Page 308 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 308
CEVAP ANAHTARLARI TARİH 9
Kavram Öğretimi
3. Doğu’nun ticari mallarının Avrupa’ya Arap ve Bizanslı tüccarlar
Çalışma No.: 95 aracılığıyla ulaşması maliyeti artırıyordu. Avrupalı devletlerin
Doğu’nun zenginliklerine doğrudan ulaşma istek ve arayışları
1. Yönerge: coğrafi keşiflere neden oldu. Coğrafi keşifler sonrası Baharat
Bedestenler ticari faaliyetlerin yürütüldüğü merkezler olmanın dı- Yolu güzergâhında yer alan Akdeniz limanları önemini kaybetti.
şında kıymetli eşyaların alınıp satıldığı yerlerdi. Ayrıca yangın ve Ancak XIX. yüzyılın sonlarına doğru Süveyş Kanalı’nın
yağmaya karşı kıymetli eşyalar bedestenlerde korunurdu. Halk kendi açılması rotanın yeniden Akdeniz limanlarına dönmesini sağladı.
mücevherlerini, önemli evraklarını vs. para karşılığı buradaki dük- Günümüzde de ticaretin ağırlıklı olarak deniz yolu ile yapıldığı
kân sahiplerine emanet ederdi. Söz konusu yapılar, alım satım fiyat- görülmektedir. Daha çok deniz ticaretine dayanan Baharat Yolu
larının da belirlendiği günümüzdeki banka ve borsalara benzetilebi- ve bu yol üzerindeki limanlar günümüzde de önemli ticaret
lir. Ayrıca vergi ödemelerinin yapıldığı bir kurum olması nedeniyle merkezleri durumundadırlar.
vergi dairesi, kervanların hazırlanması ve malların sergilenmesi iş-
leviyle de kapalı pazar olarak topluma hizmet etmiştir. Çalışma No.: 98
2. Yönerge: 1. Sincap, sansar, tilki, samur, kunduz, vaşak, gelincik ve geyik
gibi hayvanlardan elde edilen kürklerin bu ticari ağ ile Avrupa
1. Bedestenler, bir afet halinde yok olmaması, herhangi bir sal- içlerine kadar uzanan ticaretinden dolayı bu ticaret yoluna
dırıya maruz kalındığında değerli malların ve resmi evrakla- Kürk Yolu denmiştir.
rın korunabilmesi düşüncesiyle dayanıklı malzemeden inşa
edilmiştir. 2. Asya Hun Devleti, I. Kök Türk Devleti, II. Kök Türk Devleti,
Uygurlar, Hazarlar, İtil Bulgarları ve Osmanlı Devleti.
2. Osmanlı toprakları Doğu ve Batı ticaret yollarının üzerinde
olduğu için en önemli meslekler arasında tüccarlık görül- 3. Özellikle 6-8. Yüzyıllar arasında yoğun olarak faaliyet
mekteydi. Özellikle ticaret yollarının geçtiği kentlerde ticaret gösteren Kürk Yolu, diğer ticaret yolları gibi toplumlar arasında
yoğun olmakla birlikte bu kentlerin merkezinde bedestenler etkileşimi sağlamıştır. Çin’den başlayarak Avrupa içlerine
bulunmaktaydı. Her kentte ticaret aynı yoğunlukta olmadığı kadar uzanan bu ticaret yolu geçtiği güzergâhta ekonomik
için bedesten yapılanmasının görülmediği şehirler de mev- olarak toplumların refahına katkı sağlamıştır. İtil Bulgarları,
cuttu. Kentteki bedestenlerin varlığına ve sayısına göre bir kendi ülkelerine gelen Müslüman Tüccarlar vasıtasıyla
kentin ticari yoğunluğa sahip olup olmadığına karar vermek İslamiyet’i tanımış ve benimsemişlerdir. Yine Bulgarlar,
mümkündür. Harezm ve Samanoğulları topraklarına giderek İslami yaşamın
gereklerini yerinde görme imkanını elde etmişlerdir.
Çalışma No.: 96
Çalışma No.: 99
1. Çin, Kazakistan, Afganistan, İran, Irak, Suriye, Türkiye,
Özbekistan, Türkmenistan, Rusya Federasyonu. 1. Özellikle ticaret yolu olarak kullanılan Kral Yolu, çevresindeki
ekonomi merkezlerini Ege kıyısındaki önemli limanlara
2. İpek Yolu, tarih boyunca ticaret güzergâhı olmasının bağlamıştır. Ekonomik olarak Anadolu’ya katkı sunmanın yanı
yanında farklı kültürlerin, dinlerin, dillerin, fikirlerin, sıra ulaşım ve haberleşme anlamında da katkısı olmuştur.
birikimlerin, bilgilerin ve uygulamaların aktarıldığı;
tüccarların, gezginlerin âlimlerin ve din adamlarının takip 2. Kral Yolu üzerinde yol boyunca konaklama yerleri ve posta
ettiği tarihî kervan yolu olarak kullanılmıştır. Doğu ile Batı istasyonları vardı. Bu istasyonlarda atlarıyla hazır bekleyen
arasında kültür alışverişlerine imkân sağlamış ve ticaretin postacılar bir haberi bulundukları istasyondan diğerine
gelişmesinde önemli rol oynamıştır. Bu yol ile Doğu’nun götürüyorlardı. Bu haberleşme ağı ile krallığın her tarafına
zengin kültür ve medeniyeti, batıdaki ülkelerde ve bu hızlı ve etkin bir şekilde müdahale edilebiliyordu. Ünlü
yol üzerindeki memleketlerde tanınmıştır. Böylelikle bu tarihçi Herodot, Pers Krallığı’na ait bu istasyonlarda çalışan
memleketlerin medeniyetleri ve ekonomileri gelişmiştir. kuryelerden daha hızlı hareket eden bir şey olmadığını ifade
İpek Yolu ile milletler arasında ilim, sanat, mimari, dinî, etmiştir.
felsefi anlayış ve düşüncelerde etkileşim olmuştur. Gıda 3. Kral Yolu’nun yanı sıra İpek Yolu ve Baharat Yolu da tarihte
maddelerinin karşılıklı girişi ile tarım alanında da deği- Anadolu’dan geçen en önemli yollardır.
şimler yaşanmıştır.
Çalışma No.: 100
Çalışma No.: 97
1. Öğrencinin bilgi birikimine göre; “Şövalye denilen ve asker-
lerden oluşan silahlı gruplar; büyük feodal devletlerde, top-
1. Orta Çağda Uzak Doğu ve İslam ülkelerindeki ekonomik rak ve kale derebeyliklerinde, özerk şehirlerde ve yeni krallık
canlılığa karşılık Avrupa’da ticari hayat büyük bir gerileme hanedanlarının çevresinde toplanmaya başlamıştır. Bu uzman
içindeydi. Çin, Hindistan, Orta Doğu ve Anadolu’ya hâkim savaşçı sınıfın ortaya çıkışını belirleyen at üstünde savaşma
olan toplumlar bilim, teknik, tarım, ticaret vb. alanlarda uğraşı, bir süre sonra varlık sebebi hâline gelmiştir. Gerçek
Avrupa’ya göre daha ileri bir durumdaydılar. Roma anlamda askerî bir üst sınıf oluşturan bu savaşçılar, Orta Çağ
İmparatorluğu’nun merkezî otoritesini yitirmesiyle ortaya boyunca gözlemlediğimiz ve yüzyıllar boyunca Avrupa’nın sa-
çıkan güvenlik sorunu ve Kavimler Göçü’nün yıkıcı etkileri vaş geleneğinin temel özelliği olacak olan şövalyelik kurumu-
nedeniyle şehirlerde nüfus azalmış, dışa kapalı köy hayatı nu yerleştirmiştir.” şeklinde cevaplar vermesi beklenir.
yaygınlaşmıştı. Kâğıt barut, pusula, matbaa gibi buluşlar doğu
toplumları tarafından bulunmuş; savaş, göç ve ticaret gibi 2. Öğrencinin bilgi birikimine göre; “Şövalye olabilmek için sa-
farklı yollarla Orta Doğu ve Anadolu’ya oradan da Avrupa’ya dece iyi bir savaşçı olmak yeterli değildi. Şövalyeler iyi bir
taşınmıştır. savaşçı olmanın yanında cesaret, sadakat, dürüstlük ve cö-
2. Baharat Yolu tarih boyunca hem geçtiği bölgeleri iktisadi mertlik gibi farklı özelliklere sahip olunması gerekiyordu.”
açıdan kalkındırıp halkın refah seviyesini yükseltmiş hem şeklinde cevaplar vermesi beklenir.
de Doğu-Batı kültür ve uygarlıkları için bir köprü olmuştur.
Baharat Yolu farklı pek çok ulusun birbiriyle tanışmasında,
ticaret yapmasında ve kültürel zenginliğin alışverişinde etkin
rol oynamıştır.
305