Page 308 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 308

CEVAP ANAHTARLARI                                                                    TARİH 9
                                                                                              Kavram Öğretimi

                                                           3.  Doğu’nun ticari mallarının Avrupa’ya Arap ve Bizanslı tüccarlar
             Çalışma No.: 95                                 aracılığıyla  ulaşması  maliyeti  artırıyordu.  Avrupalı  devletlerin
                                                             Doğu’nun  zenginliklerine  doğrudan  ulaşma  istek  ve  arayışları
             1. Yönerge:                                     coğrafi  keşiflere  neden  oldu.  Coğrafi  keşifler  sonrası  Baharat
             Bedestenler  ticari  faaliyetlerin  yürütüldüğü  merkezler  olmanın  dı-  Yolu güzergâhında yer alan Akdeniz limanları önemini kaybetti.
             şında kıymetli eşyaların alınıp satıldığı yerlerdi. Ayrıca yangın ve   Ancak  XIX.  yüzyılın  sonlarına  doğru  Süveyş  Kanalı’nın
             yağmaya karşı kıymetli eşyalar bedestenlerde korunurdu. Halk kendi   açılması rotanın yeniden Akdeniz limanlarına dönmesini sağladı.
             mücevherlerini, önemli evraklarını vs. para karşılığı buradaki dük-  Günümüzde de ticaretin ağırlıklı olarak deniz yolu ile yapıldığı
             kân sahiplerine emanet ederdi. Söz konusu yapılar, alım satım fiyat-  görülmektedir. Daha çok deniz ticaretine dayanan Baharat Yolu
             larının da belirlendiği günümüzdeki banka ve borsalara benzetilebi-  ve  bu  yol  üzerindeki  limanlar  günümüzde  de  önemli  ticaret
             lir. Ayrıca vergi ödemelerinin yapıldığı bir kurum olması nedeniyle   merkezleri durumundadırlar.
             vergi dairesi,  kervanların hazırlanması ve malların sergilenmesi iş-
             leviyle de kapalı pazar olarak topluma hizmet etmiştir.  Çalışma No.: 98

             2. Yönerge:                                   1.   Sincap, sansar, tilki, samur, kunduz, vaşak, gelincik ve geyik
                                                              gibi hayvanlardan elde edilen kürklerin bu ticari ağ ile Avrupa
             1.  Bedestenler, bir afet halinde yok olmaması, herhangi bir sal-  içlerine  kadar  uzanan  ticaretinden  dolayı  bu  ticaret  yoluna
                dırıya maruz kalındığında değerli malların ve resmi evrakla-  Kürk Yolu denmiştir.
                rın korunabilmesi düşüncesiyle  dayanıklı malzemeden inşa
                edilmiştir.                                2.     Asya Hun Devleti, I. Kök Türk Devleti, II. Kök Türk Devleti,
                                                              Uygurlar, Hazarlar, İtil Bulgarları ve Osmanlı Devleti.
             2.  Osmanlı toprakları Doğu ve Batı ticaret yollarının üzerinde
                olduğu  için  en  önemli  meslekler  arasında  tüccarlık  görül-  3.     Özellikle  6-8.  Yüzyıllar  arasında  yoğun  olarak  faaliyet
                mekteydi. Özellikle ticaret yollarının geçtiği kentlerde ticaret   gösteren Kürk Yolu, diğer ticaret yolları gibi toplumlar arasında
                yoğun olmakla birlikte bu kentlerin merkezinde bedestenler   etkileşimi  sağlamıştır.  Çin’den  başlayarak  Avrupa  içlerine
                bulunmaktaydı. Her kentte ticaret aynı yoğunlukta olmadığı   kadar  uzanan  bu  ticaret  yolu  geçtiği  güzergâhta  ekonomik
                için  bedesten  yapılanmasının  görülmediği  şehirler  de  mev-  olarak  toplumların  refahına  katkı  sağlamıştır.  İtil  Bulgarları,
                cuttu.  Kentteki  bedestenlerin  varlığına  ve  sayısına  göre  bir   kendi  ülkelerine  gelen  Müslüman  Tüccarlar  vasıtasıyla
                kentin ticari yoğunluğa sahip olup olmadığına karar vermek   İslamiyet’i  tanımış  ve  benimsemişlerdir.  Yine  Bulgarlar,
                mümkündür.                                    Harezm ve Samanoğulları topraklarına giderek İslami yaşamın
                                                              gereklerini yerinde görme imkanını elde etmişlerdir.
             Çalışma No.: 96
                                                           Çalışma No.: 99
             1.   Çin,  Kazakistan,  Afganistan,  İran,  Irak,  Suriye,  Türkiye,
                Özbekistan, Türkmenistan, Rusya Federasyonu.  1.   Özellikle ticaret yolu olarak kullanılan Kral Yolu, çevresindeki
                                                              ekonomi  merkezlerini  Ege  kıyısındaki  önemli  limanlara
             2.   İpek  Yolu,  tarih  boyunca  ticaret  güzergâhı  olmasının   bağlamıştır. Ekonomik olarak Anadolu’ya katkı sunmanın yanı
                yanında  farklı  kültürlerin,  dinlerin,  dillerin,  fikirlerin,   sıra ulaşım ve haberleşme anlamında da katkısı olmuştur.
                birikimlerin,  bilgilerin  ve  uygulamaların  aktarıldığı;
                tüccarların, gezginlerin âlimlerin ve din adamlarının takip   2.   Kral Yolu  üzerinde  yol  boyunca  konaklama  yerleri  ve  posta
                ettiği tarihî kervan yolu olarak kullanılmıştır. Doğu ile Batı   istasyonları  vardı.  Bu  istasyonlarda  atlarıyla  hazır  bekleyen
                arasında kültür alışverişlerine imkân sağlamış ve ticaretin   postacılar  bir  haberi  bulundukları  istasyondan  diğerine
                gelişmesinde  önemli  rol  oynamıştır.  Bu  yol  ile  Doğu’nun   götürüyorlardı.  Bu  haberleşme  ağı  ile  krallığın  her  tarafına
                zengin  kültür  ve  medeniyeti,  batıdaki  ülkelerde  ve  bu   hızlı  ve  etkin  bir  şekilde  müdahale  edilebiliyordu.  Ünlü
                yol  üzerindeki  memleketlerde  tanınmıştır.  Böylelikle  bu   tarihçi Herodot, Pers Krallığı’na ait bu istasyonlarda çalışan
                memleketlerin  medeniyetleri  ve  ekonomileri  gelişmiştir.   kuryelerden daha hızlı hareket eden bir şey olmadığını ifade
                İpek Yolu  ile  milletler  arasında  ilim,  sanat,  mimari,  dinî,   etmiştir.
                felsefi  anlayış  ve  düşüncelerde  etkileşim  olmuştur.  Gıda   3.   Kral Yolu’nun yanı sıra İpek Yolu ve Baharat Yolu da tarihte
                maddelerinin  karşılıklı  girişi  ile  tarım  alanında  da  deği-  Anadolu’dan geçen en önemli yollardır.
                şimler yaşanmıştır.
                                                           Çalışma No.: 100
             Çalışma No.: 97
                                                           1.  Öğrencinin bilgi birikimine göre; “Şövalye denilen ve asker-
                                                              lerden oluşan silahlı gruplar; büyük feodal devletlerde, top-
            1.   Orta Çağda Uzak Doğu ve İslam ülkelerindeki ekonomik   rak ve kale derebeyliklerinde, özerk şehirlerde ve yeni krallık
                canlılığa karşılık Avrupa’da ticari hayat büyük bir gerileme   hanedanlarının çevresinde toplanmaya başlamıştır. Bu uzman
                içindeydi. Çin, Hindistan, Orta Doğu ve Anadolu’ya hâkim   savaşçı sınıfın ortaya çıkışını belirleyen at üstünde savaşma
                olan toplumlar bilim, teknik, tarım, ticaret vb. alanlarda   uğraşı, bir süre sonra varlık sebebi hâline gelmiştir. Gerçek
                Avrupa’ya göre daha ileri bir durumdaydılar. Roma   anlamda askerî bir üst sınıf oluşturan bu savaşçılar, Orta Çağ
                İmparatorluğu’nun merkezî otoritesini yitirmesiyle ortaya   boyunca gözlemlediğimiz ve yüzyıllar boyunca Avrupa’nın sa-
                çıkan güvenlik sorunu ve Kavimler Göçü’nün yıkıcı etkileri   vaş geleneğinin temel özelliği olacak olan şövalyelik kurumu-
                nedeniyle şehirlerde nüfus azalmış, dışa kapalı köy hayatı   nu yerleştirmiştir.” şeklinde cevaplar vermesi beklenir.
                yaygınlaşmıştı. Kâğıt barut, pusula, matbaa gibi buluşlar doğu
                toplumları tarafından bulunmuş; savaş, göç ve ticaret gibi   2.  Öğrencinin bilgi birikimine göre; “Şövalye olabilmek için sa-
                farklı yollarla Orta Doğu ve Anadolu’ya oradan da Avrupa’ya   dece iyi bir savaşçı olmak yeterli değildi. Şövalyeler iyi bir
                taşınmıştır.                                  savaşçı  olmanın  yanında  cesaret,  sadakat,  dürüstlük  ve  cö-
            2.   Baharat Yolu tarih boyunca hem geçtiği bölgeleri iktisadi   mertlik  gibi  farklı  özelliklere  sahip  olunması  gerekiyordu.”
                açıdan kalkındırıp halkın refah seviyesini yükseltmiş hem   şeklinde cevaplar vermesi beklenir.
                de Doğu-Batı kültür ve uygarlıkları için bir köprü olmuştur.
                Baharat Yolu farklı pek çok ulusun birbiriyle tanışmasında,
                ticaret yapmasında ve kültürel zenginliğin alışverişinde etkin
                rol oynamıştır.



                                                                                                   305
   303   304   305   306   307   308   309   310   311   312   313