Page 304 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 304

CEVAP ANAHTARLARI                                                                    TARİH 9
                                                                                              Kavram Öğretimi

                                                            2.Yönerge:
                                                               Geleneksel toplumlarda “İlahi İrade”, modern toplumlarda
                         Bir  insanın  ana  yurdun-            “Halk İradesi”
                         dan  geri  dönüşü  ya-  Sürgünlüğün
                         saklanmış  bir  şekilde           3.Yönerge:
                                            fiziksel yasak-
                         kovulması;  aynı  zaman-
               Fransızca                    lanma boyutuna   1.  Geleneksel Meşruiyet: Hanedanlık
                         da sınır dışı edilme, va-
                         tandaşlıktan  çıkarılma,   manevi boyutu   Karizmatik otorite meşruiyeti: Peygamberler, kahramanlar ve
                                            da eklenmiştir.
                         kovulma, nakil edilme ve             parti liderleri
                         dışlanma.                            Yasal-Ussal Meşruiyet: Halk tarafından seçilen yöneticiler
                                                              Günümüzde daha çok yasal-ussal meşruiyet ve halk tarafından
                                                              seçilen yöneticiler görülmektedir.
                                            Sürgün kavra-
                         Politik bir nedenle bir   mının merke-
                         insanın yaşadığı yerden           Çalışma No.: 69
               İspanyolca                   zine toprak ve
                         uzaklaştırılması, vatan-
                                            vatan unsurları-
                         daşlıktan çıkarılması.            1.  Devlet örgütlenmesi çeşitlerinden birini karşıladığından siyasi
                                            nı yerleştirir.
                                                              alanla ilgili bir kavramdır.
                                                           2.  Toplumsal yaşamda hürler, köleler ve meteklerden bahsedildiği-
                                                              ne göre site devletlerde sınıfsal ayrım söz konusudur.
            3.  Bir kişi veya topluluğun, var olan yönetim tarafından ceza ola-  3.  Şehir  devletleri  bir  veya  birkaç  şehirden  oluşuyordu.  Bu  dev-
                rak yaşadığı yerden başka bir yere, bir süre veya ömür boyu   letler, güçlü bir merkezi yapıya sahip değillerdi. Üstelik sadece
                kalması için isteği dışında zorla gönderilmesi, denilebilir.  kendi şehirlerinin insan gücü ve ekonomisine dayanan bir sistem
                                                              kurduklarından dışarıdan gelen güçlü saldırılara karşı koyama-
                                                              mış, varlıklarını uzun süre devam ettirememişlerdir.
             Çalışma No.: 65
                                                           Çalışma No.: 70
            1.  Kişiler bir mal veya hizmet almak istediklerinde malı veya
                hizmeti alacağı kişiye de onun ihtiyacı olabilecek eş değerde bir   1.  Aristokraside sadece belli bir sınıf yönetime katılır, halkın geri
                ürün ya da eşya vermeleri gerekecekti. Bu nedenle takas sistemi   kalanın yönetimde hiçbir etkisi yoktur.  Demokratik bir yönetim
                her zaman adaletli olmayabilirdi. İnsanlar ufak bir miktar   değildir.
                yiyecek için bazen çok daha değerli eşyalarını vermek zorunda
                kalabilirdi. Bu da alışverişin gerçekleşmesini zorlaştırır hatta   2.  Ülkemiz demokratik yönetim anlayışına göre yönetilmektedir.
                bazı ihtiyaçların karşılanmasına engel olurdu.   Halk seçtiği temsilciler aracılığıyla yönetimde söz sahibidir.
                                                              Herhangi bir sınıf ayırımı bulunmamaktadır.
            2.  Öğrenciler kendi yaratıcı düşünceleri, ilgi alanları ve birikimleri
                doğrultusunda bu soruya cevap vereceklerdir.  3.  Öğrencilerin kendi düşünceleri, yorumları doğrultusunda cevap-
                                                              lar vermesi beklenmektedir.
            3.  Madeni paralarda az bulunan madenler, kağıt paralarda ise
                devlet otoritesinin verdiği garanti esas alınmıştır.
                                                           Çalışma No.: 71
             Çalışma No.: 66                               1.  İlk Çağ uygarlıkları incelendiğinde teokratik yönetimin hâkim
                                                              olduğu görülmektedir. Kralların aynı zamanda dinî güce de sa-
            1.  Günlük hayatta gıda maddelerinin bulunamaması, barınma so-  hip oldukları, böylece din ve devlet işlerini bir arada yürüttük-
                runu, şehirlerde temizlik sorunu, salgın hastalıkların görünmesi,   leri görülmektedir. Uygarlıkların birçoğunda krallar kendilerini
                işsizlik, suç oranının artması gibi ciddi sorunlarla karşı karşıya   doğrudan tanrı olarak görmüşlerdir. Devlet yönetiminlerinin
                kalınabilirdi.                                demokratik özellikler gösterdiği söylenemez.
            2.  Kolonileşme deniz aşırı bir etkinlik olduğundan bu toplumların
                denizcilik ve ticaret gibi alanlarda geliştikleri söylenebilir.  2.  İlk Çağʼda kralların tanrı olarak görülmesi, güçlerini tanrıdan
                                                              aldıklarına inanılması halk üzerinde de etkilerinin artmasını
                                                              sağlamıştır. Halkın krallara olan saygınlığını arttırmıştır.
             Çalışma No.: 67
                                                           3.  Vatikan, İran, Suudi Arabistan gibi ülkeler de teokratik yönetim
                                                              anlayışı hâkimdir.
            1.Yönerge:
            1.  Öğrenciler bu soruyu kendi bilgi ve birikimleriyle cevaplan-  Çalışma No.: 72
                dıracaklardır.
                                                           1.Yönerge:
            2.  İlk Çağlarda siyasi otoritenin meşruiyet kaynağının Tanrı’ya
                dayalı olmasının yanında, soy birliği de önemli bir yere sahip   1.
                olmuş, bu anlayış Orta Çağ’da da devam etmiştir. Günümüzde                 Doğru  Yanlış
                ise milli egemenlik anlayışının gelişmesi ile birlikte, iktidar   Monarşi ile yönetilen devletlerde egemen güç hükümdardır.  X
                olmanın meşruiyet kaynağı millet olarak görülmüştür.
                                                              Monarşilerde hükümdar seçim yoluyla göreve gelir.  X
            2.Yönerge:                                        Monarşilerde kanunları hükümet yapar.  X
            1.  Öğrenciler bu soruyu kendi bilgi ve birikimiyle cevaplandı-  Devlet başkanı ölene kadar görevde kalır.  X
                racaktır
                                                           Yönerge 2:
             Çalışma No.: 68
                                                           1.   Monarşi türlerinin en belirgin ortak özelliği, irsî bir şekilde
                                                              yönetim yetkisinin babadan oğula geçmesidir. Ancak zaman
            1.Yönerge:
                                                              içerisinde  farklı  monarşi  türleri  ortaya  çıkmıştır.  Bazı  dev-
            1.  Seymour Martin Lipset inanç unsurunu, David Easton ise   letlerde  hükümdarların  yetkileri  sınırlandırılmış,  çıkarılan
                destek unsurunu esas almıştır.                kanunlar hükümdarı da bağlayıcı hâle gelmiş ve hükümdarlar
            2.  Öğrenci kendi tanımını yapacaktır.            yetkilerini halkın temsilcilerinden oluşan meclislerle paylaş-
                                                              mak zorunda kalmıştır.
                                                                                                   301
   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309