Page 314 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 314

CEVAP ANAHTARLARI                                                                    TARİH 9
                                                                                              Kavram Öğretimi

            3.  Öğrencilerin bilgi birikimi doğrultusunda “Devlet başkanı ola-
               cak kişi; erdemli, bilgili, liyakatli, cömert, cesaretli, azimli ve   Çalışma No.: 134
               iradeli olmalıdır. Baskıcı olmamalı, adaleti sağlamalıdır.’ gibi
               cevaplar vermesi beklenmektedir.            1. Yönerge:
                                                           1.  Emevi ailesinin halifeliği kendi soyuna geçirmek istemesi ve
            Çalışma No.: 131                                  iktidar hırsıyla peygamber soyuna karşı dahi sert politikalar
                                                              izlemeleri, denilebilir.
            1.  Öğrencinin  bilgi  birikimine  göre;  “Sözlükte;  ‘birinin  yerine
               geçmek, bir kimseden sonra gelip onun yerini almak, birinin   2.  İslam dünyasında siyasi ve mezhepsel bölünmenin derinleş-
               ardından gelmek gitmek, yerini doldurmak, vekillik veya tem-  mesi, denilebilir.
               sil etmek gibi anlamlara gelen hilafet kelimesi; terim olarak
               İslam devletlerinde Hz. Peygamber’den sonraki devlet başka-  3.  Hz. Hüseyin ve ailesinin şehit edildiği ve gömüldüğü yer ol-
               nını ifade eder.” şeklinde cevaplar vermesi beklenir.  ması Kerbela’nın çöl ortasında bir vahaya dönüşmesine yol
                                                              açmıştır. Nesiller boyunca Hz. Hüseyin ve ailesine duyulan
            2.  Öğrencinin  bilgi  birikimine  göre;  “Hz.  Peygamber  (s.a.s.),   sevgi, böylelikle canlı tutulmuştur. Toplumsal hafızanın gü-
               Allah’tan (c.c.) gelen vahiyleri insanlara tebliğ etmek ve bu   cünün, yaşanan büyük trajedinin ne denli önemli olduğunun
               vahiylerin hükümlerine göre İslam Devleti’ni yönetmek gibi   göstergesidir.
               iki  görev  üslenmiştir.  O’nun  vefatıyla  peygamberlik  de  son
               bulmuş fakat oluşturduğu devlet hukuku düzeni varlığını sür-
               dürmüştür. Bu anlamda Müslümanlar, mevcut olan kaynakları   Çalışma No.: 135
               tatbik edecek bir insana, bir idareciye muhtaç olmuşlar ve ha-
               lifelik makamı bu şekilde ortaya çıkmıştır.” şeklinde cevaplar   1. Yönerge:
               vermesi beklenir.                           1.  Emevi Devleti’nde Müslüman Araplar kendilerini diğer Müs-
            3.  Öğrencinin  bilgi  birikimine  göre;  “Hz.  Muhammed  (s.a.s.)   lüman milletlerden üstün görmüş, onlara ayrımcılık yapmış ve
               vefatından önce kendisinden sonra İslam Devleti’nde idareyi   baskıya maruz bırakmışlardır. Bu durum toplum içinde birlik
               kimin ele almasını istediğini açıkça söylemediği gibi halifesi-  ve beraberliğe zarar vermiş, Emevilere karşı tepkilerin oluş-
               nin seçimi hakkında açık bir yöntem belirtmemiştir. Bununla   masına neden olmuştur.
               birlikte halifenin bilgili, erdemli, itibarlı ve liyakatlı kişilerden   2.
               seçilmesi, gerekli görülen şartlar olarak belirtilebilir.” şeklin-  a) Emevi Devleti, geniş sınırlara güç kullanarak ulaşmıştır.
               de cevaplar vermesi beklenir.                  b) Sınırların hızla genişlemesine rağmen bu dönemde İslami-
                                                              yet, diğer milletlerce aynı oranda kabul görmemiştir.
            Çalışma No.: 132
                                                           3.  Emevi Devleti’nde mevali sayılan gayri Arap Müslümanlar,
                                                              devlet yönetiminde söz sahibi olmayıp daha çok fiziksel çaba-
            1. Yönerge:
                                                              ya yönelik mesleklerde çalışmakta ve bu şekilde yaşamlarını
            1.  a) Zenginlerin sahip olduğu mal ve paranın kırkta birinin   sürdürmekteydiler.
               dağıtılmasını öngören, İslam’ın beş şartından biri: ZEKÂT
               b) Savaşta düşmandan zorla ele geçirilen mal: GANİMET  Çalışma No.: 136
               c) İslam ülkelerinde Müslüman olmayanlardan alınan bir   1. Endülüs, İspanya’nın İslam hâkimiyetinde olduğu dönemde kulla-
               vergi türü:  CİZYE                           nılan isimdir.
               d) Akıllı: AKİL                             2.  Târık Bin Ziyad, 7000 bin kişiyle gönderildiği İspanya’da başladı-
               e) Bir yetimin veya akılca zayıf, hasta birinin malını yöneten   ğı fetihlerle İspanya’da 700 yılı aşkın süren İslam medeniyetinin
               kimse: VASİ                                   kurucu  unsurlarından  biri  olmuştur.  Sebte’den  gemilerle  İspan-
                                                             ya’nın en güneyine ulaşmış, fetihten sonra kendi adıyla anılacak
            2.  Hz. Peygamber ve Hz. Ömer, beytülmalın gelirlerinin şahsi   olan Cebelitarık’ta karargâh kurmuştur. Târık bin Ziyad’ın asker-
               servet gibi görünmediğini bu gelirleri devletin kendilerine   lerinin geriye dönmesini engellemek için gemileri yaktırması ve
               emaneti olarak gördüklerini ifade etmektedirler.    askerlerine “Arkanızda düşman gibi deniz, önünüzde deniz gibi
                                                             düşman.  Nereye  kaçacaksınız?”  sözlerini  kaydeden  tarihçiler,
            3.  Devletin gelirleri, merkezî ve güvenilir olması açısından ulu   onun fetihteki önemini anlatmak istemiştir.
               camilerdeki bu mekânlarda   toplanmış ve buradan ihtiyaç   3.  İspanya’nın Emeviler tarafından fethinden sonra burada kurulan
               sahiplerine dağıtılmıştır.                    Müslüman devletler döneminde, bilim, felsefe, tarım ve mimarî
                                                             alanında  zamanın  ilerisinde  gelişmeler  görülmüştür.  Suyun  bu-
                                                             harlaşarak azalmasını önlemek için yer altından kanallarla naklini
            Çalışma No.: 133
                                                             İspanya’da  ilk  defa  Müslümanlar  uygulamıştır. Avrupa’ya  kâğıt
                                                             üretimi için palamut ve hurma ağaçlarından katran elde edilme-
            1.  Görsellerde taht, saray, para ve tuğra bulunmaktadır. Bunlar   sini öğretenler de yine Endülüslü Müslümanlar olmuştur. Kurtuba
               hükümdarlık sembollerindendir. Taht, saray, para, tuğra gibi   Camisi ve El-Hamra Sarayı mimarî alanda Avrupalılara örnek ol-
               semboller saltanat yönetimine işaret etmektedir.  muştur. İbn-i Rüşd ve İbn-i Bacce gibi Endülüslü bilim adamları
            2.  Demokratik yönetim anlayışında halk yönetimde söz sahibidir.   Avrupalı bilim adamlarını etkilemiştir.
               Veraset sistemi bulunmamaktadır. Anayasa tarafından belirlenen
               şartlar çerçevesinde herkes seçme ve seçilme hakkına sahiptir.   Çalışma No.: 137
               Seçilen kişi belli bir süre çerçevesinde o görevde bulunur.
            3.  Hanedan üyeleri arasında hükümdarlık mücadeleleri yaşanabi-  1. Abbasi Halifesi Mu’tasım tarafından Bağdat’ın 100 km kuzeyinde
               lir. Hanedan içerisindeki taht kavgaları devletin zayıflamasına,   Türkler için ordugâh olarak kurulan aynı zamanda 836-892 yılları
               bölünmesine hatta yıkılmasına yol açabilir.  arasında başşehir olarak kullanılan şehre Samarra denilmiştir.Bölge-
                                                            nin eski isimlerinden dolayı şehre Samarra adı verilmiştir.
                                                           2.  Samarra’nın kuruluş sebebi olarak Mu‘tasım’ın Türklerden teşkil
                                                             ettiği, şehir hayatına uyum sağlayamayan askerî birliklerin zorba ta-
                                                             vırlarıyla taşkınlık yapmaları ve Bağdat sokaklarında at koşturarak
                                                             insanların yaralanmasına ve hatta ölümüne yol açmaları yüzünden
                                                             halk ile aralarında başlayan gerginliğin tehlikeli boyutlara ulaşması
                                                             gösterilmektedir.
                                                                                                   311
   309   310   311   312   313   314   315   316   317   318   319