Page 37 - Matematik 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 37
5 MATEMATİK 10
10. Yönerge
@
Şekildeki ABCD ikizkenar yamuğunda [AB]//[DC], AC = 6 B D@ ve |AD| = |BC| dir.
6
c
AB = , aDC = ve yamuğun yüksekliği h olsun.
D c C
E
h
A a B
Öğrencilerden E noktasından geçen ve h yükseklik paralel olan yüksekliğini çizmeleri ve bir
dik üçgende hipotenüse ait kenarortay uzunluğunun hipotenüsünün yarısı olduğundan yarar-
lanarak çizdikleri yüksekliği a ve c cinsinden bulmaları istenir.
ac+
2
Şekildeki köşegenleri dik kesişen ikizkenar yamukta h = 2 ve A(ABCD) = h olduğu
vurgulanır.
Aşağıdaki örneklerin çözümü öğrenciler ve gerektiğinde öğretmenler tarafından gerçekleştirilir.
Örnek 13:
Aşağıdaki ABCD ikizkenar yamuğunda [AB]//[DC] , AC = 6 DB@ ve |AD| = |BC| dir.
@
6
D 2 C
6
A K B
|CD| = 2 cm ve |DC| = 6 cm olduğuna göre |AK| nu bulunuz.
(Cevap:6 cm)
11.Yönerge
Paralel olmayan kenarlarından biri tabana dik olan yamuğa dik yamuk denir.
D C
A B
@
Öğrencilerden açıölçer ve cetvel yardımıyla [AB]//[DC] ve AD = 6 AB@ olan bir dik yamuk ve bu
6
yamuğun bir yüksekliğini çizmeleri istenir. Çizdikleri yüksekliğin ve AD kenarının uzunluğunu ölç-
meleri istenir. Şekildeki ABCD dik yamuğunda [AD] nın aynı zamanda bu yamuğun yüksekliği olduğu
vurgulanır.
Aşağıdaki örneklerin çözümü öğrenciler ve gerektiğinde öğretmenler tarafından gerçekleştirilir.
36