Page 37 - Matematik 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 37

5          MATEMATİK 10



          10. Yönerge

                                                               @
          Şekildeki ABCD ikizkenar yamuğunda [AB]//[DC],  AC = 6   B D@ ve |AD| = |BC| dir.
                                                          6
                          c
           AB =   , aDC =  ve yamuğun yüksekliği h olsun.
                                          D          c          C

                                                     E
                                                                           h




                                    A                a                B
          Öğrencilerden E noktasından geçen ve h yükseklik paralel olan yüksekliğini çizmeleri ve bir
          dik üçgende hipotenüse ait kenarortay uzunluğunun hipotenüsünün yarısı olduğundan yarar-
          lanarak çizdikleri yüksekliği a ve c cinsinden bulmaları istenir.
                                                                ac+
                                                                                      2
          Şekildeki köşegenleri dik kesişen ikizkenar yamukta  h =  2   ve A(ABCD) = h  olduğu
          vurgulanır.
          Aşağıdaki örneklerin çözümü öğrenciler ve gerektiğinde öğretmenler tarafından gerçekleştirilir.

          Örnek 13:

          Aşağıdaki ABCD ikizkenar yamuğunda [AB]//[DC] , AC = 6   DB@ ve |AD| = |BC| dir.
                                                               @
                                                          6
                                           D          2          C




                                                                 6



                                     A                           K      B
          |CD| = 2 cm ve |DC| = 6 cm olduğuna göre |AK| nu bulunuz.
          (Cevap:6 cm)

          11.Yönerge
          Paralel olmayan kenarlarından biri tabana dik olan yamuğa dik yamuk denir.

                                        D                C









                                        A                              B

                                                                  @
          Öğrencilerden açıölçer ve cetvel yardımıyla [AB]//[DC] ve  AD = 6 AB@ olan bir dik yamuk ve bu
                                                              6
          yamuğun bir yüksekliğini çizmeleri istenir. Çizdikleri yüksekliğin ve AD kenarının uzunluğunu ölç-
          meleri istenir. Şekildeki ABCD dik yamuğunda [AD] nın aynı zamanda bu yamuğun yüksekliği olduğu
          vurgulanır.
          Aşağıdaki örneklerin çözümü öğrenciler ve gerektiğinde öğretmenler tarafından gerçekleştirilir.


          36
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42