Page 44 - Matematik 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 44

6
                                                                            MATEMATİK 10

                Öğrenme Alanı: Dörtgenler ve çokgenler   Alt Öğrenme Alanı: Özel dörtgenler
                Konu         Paralelkenar, Eşkenar Dörtgen                                      40 + 40 dk.
                Kazanımlar   10.5.3.1. Özel dörtgenlerin açı, kenar, köşegen ve alan özelliklerini açıklayarak problemler çözer.
                Gerekli Materyaller: Çalışma kâğıdı, makas, kalem, cetvel, açıölçer
               1.Yönerge
               Karşılıklı kenarları birbirine paralel olan dörtgene paralelkenar denir. Aşağıdaki ABCD para-
               lelkenarında [AB]//[DC] ve [AD]//[BC] dir.
                                                 D              a            C
                                                   β                       α

                                             b                             b


                                             α                        β
                                           A              a             B
               Paralelkenarda karşılıklı açıların ölçülerinin ve kenar uzunluklarının birbirine eşit olduğu vurgulanır.
               Aşağıdaki örneklerin çözümü öğrenciler ve gerektiğinde öğretmenler tarafından gerçekleştirilir.


               Örnek 1:
                                                     @
               Aşağıdaki ABCD paralelkenarında  DF = 6    CE@ dir.
                                                 6
                                                 D              a           C
                                                    70 o
                                                 70 o

                                             6

                                                           F
                                           A     2    E               B

                                                          %
                                                %
                                                         (
                                                    )
                                              (
               |AE| = 2 cm, |AD| = 6 cm ve  mADF =     mCDF    ) =  70c olduğuna göre |DC| nun kaç cm ol-
               duğunu bulunuz.
               (Cevap: 8 cm)
               2.Yönerge
               Öğrencilerden cetvel ve açıölçer yardımıyla bir ABCD paralelkenarı çizmeleri istenir.

                                                 D                           C


                                                            E




                                           A                            B
                Öğrencilerden [AC] ve [BD] köşegenlerini çizmeleri, bu köşegenlerin kesim noktasını E nok-
                tası olarak isimlendirmeleri ve [AE], [CE], [BE], [DE] uzunluklarını ölçmeleri istenir.
                |AE| = |CE| ve |BE| = |DE| olduğu vurgulanır.
                Aşağıdaki örneklerin çözümü öğrenciler ve gerektiğinde öğretmenler tarafından gerçekleştirilir.



                                                                                                    43
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49