Page 29 - Tarih 9 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 29
5 TARİH 9 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Felsefe ile dinin birbirinin bütünleyicisi olduğunu savundu. Gazali’nin
Tehafütü’l- Felasife adlı eserini çürütmek amacıyla Tehafütü’l- Teha-
füt’ü yazdı.
Kadınların devlet ve toplum hayatının dışında bırakılmasının yoksul-
luk ve kötülüklerin sebepleri arasında olduğunu ileri sürdü. Optik ve
tıp alanlarında çalışarak bir tıp ansiklopedisi olan El Külliyat adlı eseri
meydana getirdi.
Görsel: İbn-i Rüşd
(1126-1198)
Matematikte sıfırın mucidi olarak kabul edilir. Hintliler sıfırın varlığı-
nı biliyorlar ve rakamları yazarken sıfır yerine boşluk kullanıyorlardı.
Harezmî, karışıklığa neden olan bu boşluğa bir sembol koyarak onu
görünür hâle getirmiştir. Bu sembole de içi boş anlamına gelen “es-sı-
fır” adının vermiştir. Böylelikle Hintlilerden aldığı dokuz adet rakama
sıfırı da ekleyerek onluk sistemi tamamlamıştır.
Roma rakamlarıyla toplama çıkarma yapmakta zorlanan Avrupalılar,
Müslümanlardan bu sistemi öğrenince matematiksel işlemleri kolayca
Görsel: Harezmî (780-850) yapabilme olanağına kavuşmuştur.
1. İslam âlimlerinin dünya medeniyetine hangi alanlarda katkılar sunduklarını örnekler vererek
yazınız.
2. “Batı’nın karanlık dünyasını aydınlatan Doğu’nun güneşidir” sözünü metinde verilen hangi bilgi-
lerle destekleyebilirsiniz?
3. İslam dünyasının altın çağı olarak nitelendirilen sekizinci ve on ikinci yüzyıllar arasındaki döne-
min böyle nitelendirilmesinin sebepleri hakkında neler söyleyebilirsiniz?
28