Page 29 - Tarih 9 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 29

5          TARİH 9                                           Ortaöğretim Genel Müdürlüğü





                                    Felsefe ile dinin birbirinin bütünleyicisi olduğunu savundu. Gazali’nin
                                    Tehafütü’l- Felasife adlı eserini çürütmek amacıyla Tehafütü’l- Teha-
                                    füt’ü yazdı.
                                    Kadınların devlet ve toplum hayatının dışında bırakılmasının yoksul-
                                    luk ve kötülüklerin sebepleri arasında olduğunu ileri sürdü. Optik ve
                                    tıp alanlarında çalışarak bir tıp ansiklopedisi olan El Külliyat adlı eseri
                                    meydana getirdi.


               Görsel: İbn-i Rüşd
               (1126-1198)


                                    Matematikte sıfırın mucidi olarak kabul edilir. Hintliler sıfırın varlığı-
                                    nı biliyorlar ve rakamları yazarken sıfır yerine boşluk kullanıyorlardı.
                                    Harezmî, karışıklığa neden olan bu boşluğa bir sembol koyarak onu
                                    görünür hâle getirmiştir. Bu sembole de içi boş anlamına gelen “es-sı-
                                    fır” adının vermiştir. Böylelikle Hintlilerden aldığı dokuz adet rakama
                                    sıfırı da ekleyerek onluk sistemi tamamlamıştır.
                                    Roma rakamlarıyla toplama çıkarma yapmakta zorlanan Avrupalılar,
                                    Müslümanlardan bu sistemi öğrenince matematiksel işlemleri kolayca
               Görsel: Harezmî (780-850)  yapabilme olanağına kavuşmuştur.




          1.  İslam âlimlerinin dünya medeniyetine hangi alanlarda katkılar sunduklarını örnekler vererek
              yazınız.










          2.  “Batı’nın karanlık dünyasını aydınlatan Doğu’nun güneşidir” sözünü metinde verilen hangi bilgi-
              lerle destekleyebilirsiniz?









          3.  İslam dünyasının altın çağı olarak nitelendirilen sekizinci ve on ikinci yüzyıllar arasındaki döne-
              min böyle nitelendirilmesinin sebepleri hakkında neler söyleyebilirsiniz?















          28
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34