Page 238 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 238
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI Hikâye 2. TEST - A
7. Ne tuhaf; içimde kalkacak, kalkmaya çabalayacak bir 10. Yirmi sene kadar oluyor. Bir gün akşam yemeğinden
güç kalmamıştı. Ne ki son bir güç kırıntısıyla yerimden sonra idi. Aksaray’daki evimde, ihtiyar bir zatın beni
oynayabildim. Hemen sıvışmalıydım buradan, kalkacak görmek istediğini söylediler. “Buyursunlar.” dedim.
gibi oldum. Adam nasıl olsa beni görmemişti. Farkıma
bile varmamıştı. Varsaydı bile ne çıkar? Gözümü açtım, Odadan içeri altmış beşle yetmiş arasında, kır sakallı,
şaşılası bir şey, demek o ana değin gözlerim yumulu gözlüklü, ufak tefek fakat sinnine nispetle hareketleri
kalmışım. Usulca kendimi dizlerimin üzerinde biraz ge- çevik bir adam girdi. Gözlüğünün altından asabi bir te-
riye doğru çektim. İşte, tam o sırada adam hiç beklen- laş saçan hadakalarını bana dikerek,
medik biçimde bileğimden kuvvetle yakaladı.
— Affedersiniz… Siz bahsettikleri kişisiniz değil mi?
Bu parçada aşağıdaki çatışma türlerinden hangisi
— Kim?
vardır?
— Muharrir…
A) İnsan ile insan
B) İnsan ile toplum — Evet.
C) İnsan ile geçmişi Bu parça ile ilgili aşağıdakilerin hangisi söylene-
D) İnsan ile doğa mez?
E) İnsan ile teknoloji A) Bir hikâyenin serim bölümünden alınmıştır.
B) Mekâna ve zamana ait ifadeler söz konusudur.
C) Kişi özellikleri betimleme ile ortaya konmuştur.
D) Günümüzde kullanılmayan sözcüklere yer verilmiş-
8. · Betül adlı bir gencin Zeynep’in yazdığı mektubu oku- tir.
ması
E) Durum hikâyesinin özelliklerine sahiptir.
· Betül’ün mektubu okuduktan sonra düşüncelere dal-
ması
· Betül’ün Zeynep’in yanına gitmesi
· Betül ve Zeynep’in barışması
Bu yargılar hikâyenin yapı unsurlarından hangileri
hakkında bilgi vermektedir?
A) Zaman - şahıs kadrosu
B) Zaman - olay örgüsü
C) Mekân - şahıs kadrosu
D) Şahıs kadrosu - olay örgüsü
E) Olay örgüsü - mekân
9. Türk edebiyatında teknik açıdan güçlü, Batılı örneklere
benzeyen ilk hikâye ---- tarafından yazılan ---- adlı eser- 11. I. Emin Nihat Bey
dir. II. Nâmık Kemal
Bu parçadaki boşluklara aşağıdakilerden hangileri III. Şinâsi
sırasıyla getirilmelidir? IV. Sâmipaşazâde Sezâi
A) Ahmet Mithat Efendi - Letâif-i Rivâyât V. Ahmet Mithat Efendi
B) Sâmipaşazâde Sezâi - Sergüzeşt Numaralanmış yazarlardan hangileri Türk edebiya-
tında hikâye türünde ilk örnekleri vermiştir?
C) Sâmipaşazâde Sezâi - Küçük Şeyler
D) Ahmet Mithat Efendi - Esrar-ı Cinayât A) I ve II B) II ve IV C) IV ve V
E) Şemsettin Sâmi - Taaşşuk-ı Talat ve Fıtnat D) I, IV ve V E) II, IV ve V
238 239