Page 241 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 241

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                                3    TEST

                                                     Hikâye
                                                                                                       A

        1.   Öykü,  insandaki  ozanı  başkalarını  etkileyecek  biçimde   4.   Gözyaşlarını  sildi.  Tülbendini  çenesinin  altına  bağ-
            anlatmak için yazıyı kullanmaktır. Öykü anlayışım buradan   ladı.  Yüzünü  çevirdi,  gözleri  güneşten  kamaşıyordu.
            çıkar belki. Öykünün bir şiiri olmalı her şeyden önce, bunu   Kirpikleri hâlâ ıslaktı. Dudaklarını gerdi, kirli dişleri mey-
            demek istemiyor muyum? Bu; havanın, olayın, kişilerin,   dana çıktı. Ağzını açtıkça yüzünde derin çizgiler meyda-
            çelişkilerin,  konuşmaların  şiiridir.  İnsanın  içinden  taşan   na geliyordu. Yutkundu, derin derin nefes aldı fakat bir
            şiirdir.                                           türlü gülemiyordu. Hele gözlerinin ifadesini değiştirmesi
                                                               imkânsızdı. Ne kadar kurulasa göz pınarlarından yaşlar
            Bu parçada öykünün hangi özelliğine vurgu yapıl-   fışkırıyordu.  Beş  dakika  kadar  zorladı.  Parmaklarıyla
            maktadır?                                          yüz etlerini gerdi, gözlerini ayırdı. Sonunda çaresizce,
                                                               “Gülemiyorum,  vallahi  gülemiyorum!  Gülmesini  unut-
            A)  Üslubuna
                                                               muşum.” dedi.
            B)  Diline
            C)  Konusuna                                       Bu  parçada  aşağıdakilerin  hangisine  yer  verilme-
                                                               miştir?
            D)  Kişilerine
                                                               A)  Kişi niteliklerine
            E)  Mekânına
                                                               B)  Olay örgüsüne
                                                               C)  Zaman ifadesine
                                                               D)  Mekân ayrıntılarına
        2.   Müdürün kapısı ardına kadar açıktı o sabah. Yusuf Ak,
            bitmez tükenmez merdivenleri ahlaya oflaya çıktı; mü-  E)  Öyküleyici anlatıma
            dürün  yanına  girmeden  önce  açık  kapının  karşısına,
            duvara  sırtını  dayayarak  yere  çömeldi.  Dizleri  titriyor,
            kalbi  küt  küt  çarpıyordu.  Ellerini  göğsünün  üstünde   5.   Sâmipaşazâde Sezâi “hikâye” denen, romandan ve di-
            kavuşturdu.  Parmaklarının  arasındaki  bir  tomar  kâğıt,   ğer tahkiyeli ifade çeşitlerinden müstakil bir türün varlı-
            beyaz  sakalının  altında  kayboldu.  Kaşlarının  üzerine   ğını kabul eden ilk yazardır. Bu sebeple hikâyenin dar
            düşen kasketini siper ederek müdürün odasını tetkike   hacmi içinde az veya tek kişilik bir şahıs kadrosu ile in-
            koyuldu. Müdür, gözlüğünü takmış; masasına eğilmiş;   sanı tahlil ve şahsi macerasını gözlemeye çalışmıştır.
            ha babam kâğıt imzalıyordu. Bir taraftan da yanına gi-  Sanatçının  reel  hayat  içinde  ve  varlığını  sürdürmeye
            rip çıkanlarla kısa kısa konuşuyor, önündeki evrakı bı-  çalışan romantik ruhları aksettirişindeki ustalığı ---- adlı
            rakıp bu sefer uzatılan kâğıda da bir imza çakıyordu.   eserinde görmek mümkündür.
            Bankanın öte yanları şakır şakır yazı makinelerinin gü-
                                                               Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerin hangi-
            rültüsü ile dolmuş taşmıştı.
                                                               si getirilmelidir?
            Bu parçanın yapı unsurları ile ilgili aşağıdakilerden
                                                               A)  Kıssadan Hisse
            hangisine ulaşılamaz?
                                                               B)  İntibah
            A)  Olay: Yusuf Ak’ın heyecanı ve müdür odasını göz-
               lemlemesi                                       C)  Letâif-i Rivâyât
                                                               D)  Müsameretnâme
            B)  Zaman: Sabah
                                                               E)  Küçük Şeyler
            C)  Anlatıcı: Yusuf Ak
            D)  Mekân: Banka
            E)  Şahıs Kadrosu: Yusuf Ak, müdür
                                                           6.   İlk örneklerini Guy de Maupassant’ın verdiği bu tarz öy-
                                                               külerde olaylar serim, düğüm ve çözüm planıyla yazılır.
        3.   Aşağıdaki  yazar  -  eser  eşleştirmelerinden  hangisi
            yanlıştır?                                         Aşağıdaki yazarlardan hangisi bu tarzda öykü yaz-
                                                               mamıştır?
            A) Samipaşazade Sezai - Küçük Şeyler
                                                               A)  Ömer Seyfettin
            B) Emin Nihat Bey - Müsameretname
                                                               B)  Refik Halit Karay
            C) Ahmet Mithat Efendi - Letâif-i Rivâyât
                                                               C)  Sait Faik Abasıyanık
            D) Şemsettin Sami - Kıssadan Hisse
                                                               D)  Sabahattin Ali
            E) Ahmet Mithat Efendi - Yeniçeriler
                                                               E)  Reşat Nuri Güntekin


                                                       241
                                                       241
   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246