Page 240 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 240

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                       Hikâye                                    2. TEST - B



        7.   Aşağıdaki cümlelerden hangisi parantez ( ) içindeki   10.   I. İç çözümlemede anlatıcı, hikâye kahramanının ak-
            bakış açısı ile uyuşmamaktadır?                       lından  geçenleri  sanki  onun  karşısında  durup  da
                                                                  okuyormuş gibi verir.
            A)  Çocukluğumdan beri aynı anda farklı şeylerle ilgi-
                                                               II. İç  konuşmada  bireyin  zihninden  geçenler,  birbirin-
               lenme becerisine sahip olamadım.                   den bağımsız cümlelerle âdeta bir sayıklamayı an-
                                                                      (kahraman bakış açısı)                                                                                             dırır biçimde sergilenir.
                                                               III. Geriye dönüş tekniği; konunun daha iyi anlaşılma-
            B)  On  beş  yaşının  karmaşık  duyguları  içinde  bunun
                                                                  sında,  kahramanların  tanıtılmasında  ve  olayların
               nasıl bir şey olduğunu söyleyemiyordu.
                                                                  sebeplerinin ortaya konmasında anlatıcıya yardımcı
                                                                        (gözlemci bakış açısı)  olur.
            C)  Sophia  dizginsiz  kibri  sıkıştırılınca  “Böyle  bir  şeyi      IV. Diyalog tekniği anlatıma akıcılık kazandırır ve anla-
               nasıl söylersin?” diye tıslar.                     tım kitabidir.
                                                                      (hâkim bakış açısı)     Numaralanmış  açıklamalarla  ilgili  aşağıdakilerin
                                                               hangileri yanlıştır?
            D)  Çıplak ayaklarımın üzerinden geçen hafif hava akı-
                                                               A) Yalnız II      B) Yalnız III      C) II ve IV
               mı dış kapının açıldığına işaretti.
                                                                       (kahraman bakış açısı)        D)  I, III ve IV      E) II, III ve IV
            E)  Odasına koşup opal lambanın ışığını açıyor ve ko-
               lundaki yara izini siliyordu.
                                                           11.   I. İç  konuşma,  kahramanların  içsel  konuşmalarını
                                                                       (gözlemci bakış açısı)  aktarmaya dayanan anlatım tekniğidir. İç konuşma
                                                                  tekniğinde, kahramanın duygu ve düşünceleri sesli
                                                                  düşünme şeklinde yansıtılır.
        8.   Uçsuz bucaksız sıradağlara, derin vadiye, ovaya ve ır-     II. İç çözümleme; anlatıcı ve onun hâkim bakış açısıyla
            mağa bakan bu dağın tepesine oturduk, kentler ve köy-  kurulan, anlatıcının kahramanın zihninden geçenleri
            ler gün ışığında uykuya dalmıştı. Uzakta mavi deniz göz   okuduğu anlatım tekniğidir.
            ucuyla görülebiliyordu. Dinginlik içinde, düşe benzer bir      III. Bilinç akışında karakterin aklından geçen düşünce-
            tabloydu bu; göze güzel, ruha dinlendirici geliyordu.   ler bütün karmaşıklığıyla ve herhangi bir sıra olma-
                                                                  dan okuyucuya verilir.
            Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerin hangisi ağır      Numaralanmış cümlelerin hangilerinde verilen bilgi
            basmaktadır?                                       doğrudur?
            A)  Betimleme                                      A) Yalnız I      B) Yalnız II      C) Yalnız III
            B)  Öyküleme                                               D)  I ve III      E) I, II ve III
            C)  Açıklama
            D)  Tartışma
            E)  Tanık gösterme                             12.  Akşamları  köyün  yanı  başındaki  sırta  çıkarak  uzak-
                                                               ta  tozlara  bulanıp  uzanan  yolu  seyrediyorum.  Bazan
                                                               tozdan bembeyaz olmuş ve üstüne sepetlerle denkler
                                                               sarılmış  bir  kamyon  görünüyor,  bir  bataklıkta  dizlerini
                                                               kaldırıp indirerek yürüyen bir insan gibi ileri geri salla-
        9.   İkisi de başlarını iki yana sallayarak ve öfkeyle homur-
                                                               narak, yıkılacak gibi ağır ağır ilerliyor. Bu o kadar üzücü
            danarak söyleneni yaptılar. Salonda bulunanların akıl-
                                                               bir manzara ki tekniğin en son ifadelerinden biri olan bu
            ları iyice karışmıştı, ortaya çıkan bu garip durum karşı-  makine ile dünyanın bu en iptidai yolunun mücadelesini
            sında ne yapacaklarını bilmiyorlardı.              görmemek için insan gözlerini kapıyor.
            Bu parçanın anlatımında aşağıdaki anlatım teknik-     Bu parçanın anlatımıyla ilgili aşağıdakilerden han-
            lerinden hangisine başvurulmuştur?                 gisi söylenemez?

            A)  Geriye dönüş                                   A)  Kahraman bakış açısı ile oluşturulmuştur.
            B)  İç çözümleme                                   B)  İç çözümleme tekniğinden yararlanılmıştır.
            C)  Diyalog                                        C)  Anlatım birinci kişi ağzından yapılmıştır.
            D)  İç konuşma                                     D)  Görsel ayrıntılara yer verilmiştir.
            E)  Bilinç akışı                                   E)  Kişisel yorumlardan yararlanılmıştır.




                                                                                                                                                                     241
                                                       240                                                                                                           241
   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245