Page 240 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 240
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI Hikâye 2. TEST - B
7. Aşağıdaki cümlelerden hangisi parantez ( ) içindeki 10. I. İç çözümlemede anlatıcı, hikâye kahramanının ak-
bakış açısı ile uyuşmamaktadır? lından geçenleri sanki onun karşısında durup da
okuyormuş gibi verir.
A) Çocukluğumdan beri aynı anda farklı şeylerle ilgi-
II. İç konuşmada bireyin zihninden geçenler, birbirin-
lenme becerisine sahip olamadım. den bağımsız cümlelerle âdeta bir sayıklamayı an-
(kahraman bakış açısı) dırır biçimde sergilenir.
III. Geriye dönüş tekniği; konunun daha iyi anlaşılma-
B) On beş yaşının karmaşık duyguları içinde bunun
sında, kahramanların tanıtılmasında ve olayların
nasıl bir şey olduğunu söyleyemiyordu.
sebeplerinin ortaya konmasında anlatıcıya yardımcı
(gözlemci bakış açısı) olur.
C) Sophia dizginsiz kibri sıkıştırılınca “Böyle bir şeyi IV. Diyalog tekniği anlatıma akıcılık kazandırır ve anla-
nasıl söylersin?” diye tıslar. tım kitabidir.
(hâkim bakış açısı) Numaralanmış açıklamalarla ilgili aşağıdakilerin
hangileri yanlıştır?
D) Çıplak ayaklarımın üzerinden geçen hafif hava akı-
A) Yalnız II B) Yalnız III C) II ve IV
mı dış kapının açıldığına işaretti.
(kahraman bakış açısı) D) I, III ve IV E) II, III ve IV
E) Odasına koşup opal lambanın ışığını açıyor ve ko-
lundaki yara izini siliyordu.
11. I. İç konuşma, kahramanların içsel konuşmalarını
(gözlemci bakış açısı) aktarmaya dayanan anlatım tekniğidir. İç konuşma
tekniğinde, kahramanın duygu ve düşünceleri sesli
düşünme şeklinde yansıtılır.
8. Uçsuz bucaksız sıradağlara, derin vadiye, ovaya ve ır- II. İç çözümleme; anlatıcı ve onun hâkim bakış açısıyla
mağa bakan bu dağın tepesine oturduk, kentler ve köy- kurulan, anlatıcının kahramanın zihninden geçenleri
ler gün ışığında uykuya dalmıştı. Uzakta mavi deniz göz okuduğu anlatım tekniğidir.
ucuyla görülebiliyordu. Dinginlik içinde, düşe benzer bir III. Bilinç akışında karakterin aklından geçen düşünce-
tabloydu bu; göze güzel, ruha dinlendirici geliyordu. ler bütün karmaşıklığıyla ve herhangi bir sıra olma-
dan okuyucuya verilir.
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerin hangisi ağır Numaralanmış cümlelerin hangilerinde verilen bilgi
basmaktadır? doğrudur?
A) Betimleme A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
B) Öyküleme D) I ve III E) I, II ve III
C) Açıklama
D) Tartışma
E) Tanık gösterme 12. Akşamları köyün yanı başındaki sırta çıkarak uzak-
ta tozlara bulanıp uzanan yolu seyrediyorum. Bazan
tozdan bembeyaz olmuş ve üstüne sepetlerle denkler
sarılmış bir kamyon görünüyor, bir bataklıkta dizlerini
kaldırıp indirerek yürüyen bir insan gibi ileri geri salla-
9. İkisi de başlarını iki yana sallayarak ve öfkeyle homur-
narak, yıkılacak gibi ağır ağır ilerliyor. Bu o kadar üzücü
danarak söyleneni yaptılar. Salonda bulunanların akıl-
bir manzara ki tekniğin en son ifadelerinden biri olan bu
ları iyice karışmıştı, ortaya çıkan bu garip durum karşı- makine ile dünyanın bu en iptidai yolunun mücadelesini
sında ne yapacaklarını bilmiyorlardı. görmemek için insan gözlerini kapıyor.
Bu parçanın anlatımında aşağıdaki anlatım teknik- Bu parçanın anlatımıyla ilgili aşağıdakilerden han-
lerinden hangisine başvurulmuştur? gisi söylenemez?
A) Geriye dönüş A) Kahraman bakış açısı ile oluşturulmuştur.
B) İç çözümleme B) İç çözümleme tekniğinden yararlanılmıştır.
C) Diyalog C) Anlatım birinci kişi ağzından yapılmıştır.
D) İç konuşma D) Görsel ayrıntılara yer verilmiştir.
E) Bilinç akışı E) Kişisel yorumlardan yararlanılmıştır.
241
240 241