Page 136 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 136

FELSEFE                                  Siyaset Felsefesi                             4. TEST - B



        5.   Siyaset bilimi, toplum bilimlerinin bir dalı olarak, top-  7.   J. S. Mill'e göre, “Halkın, ister bizzat isterse de hükü-
            lumsal  yapıda  ortaya  çıkan  siyasi  olguları,  siyasi  te-  metleri  aracılığıyla  düşünce  özgürlüğünü  yok  etmek
            orileri ve uygulamaları, siyasi sistemleri ve toplumsal   adına zor kullanmasının hiçbir haklı gerekçesi olamaz.
            siyasi  davranışları  bilimsel  yöntemle  inceleyen,  de-  Çünkü ...zorun kendisi gayrimeşrudur. Buna en iyi hü-
            ğerlendiren ve açıklayan çalışmalar yapar. Toplumsal   kümetin  de  en  fena  hükümetten  daha  fazla  bir  hakkı
            yaşamdaki gerçekliği açıklamayı amaçlar. Siyaset fel-  yoktur...  Şayet  bir  teki  müstesna  bütün  insanlar  aynı
            sefesi ise gerçeklikten hareketle ideal olanı ve erdem-  fikirde olsalar ve yalnız bir kişi muhtelif fikirde olsa, na-
            li  bir  toplumsal  yaşamın  olanaklarını  araştıran  etikle   sıl  bu  şahsın,  elinde  kuvvet  olsa,  insanları  susturma-
            bağlantılı bir felsefe dalıdır.                    ya hakkı yoksa, insanların da bu tek kişiyi susturmaya
                                                               daha fazla hakları yoktur.”
            Parçaya göre siyaset felsefesi hangi özelliğiyle si-
            yaset biliminden ayrılmaktadır?                    Parçaya göre aşağıdaki seçeneklerden hangisi J. S.
                                                               Mill'in özgürlükle ilgili görüşünü ifade etmez?
            A)  Siyasi olgu ve olayları incelemesi
                                                               A)  Kendi iyilikleri için başkalarının zoruna maruz kal-
            B)  Siyasi kuramları irdelemesi
                                                                  mamalarıdır.
            C)  Varolan siyasi yapıları incelemesi
                                                               B)  Kendi iradeleriyle seçtikleri yaşam tarzlarını sürdür-
            D)  Toplumsal yaşamdaki gerçekliği amaçlaması         meleridir.
            E)  Olması gerekene yönelik açıklama yapması       C)  Başkalarına zarar vermedikleri sürece istediklerini
                                                                  yapmalarıdır.
                                                               D)  Toplumun yararına uygun davranmaları için sınır-
                                                                  landırılmalarıdır.
                                                               E)  Düşünce ve ifade özgürlüğünü kullanmalarıdır.













                                                           8.   Günümüz modern devlet anlayışı, Orta Çağ sonları ve
                                                               Yeni Çağ başlarında ortaya çıkan siyasal iktidar yapı-
        6.   Toplum  hayatında  ve  özellikle  hukuk  düzeninde  hak,
                                                               sıyla  şekillenmiştir.  Bu  siyasal  iktidar  yapısının  ayırt
            borç veya ödev arasında çok ince bir karşılık ilişkisinin
                                                               edici yanı, egemenlik ve meşruiyet anlayışından gelir.
            bulunduğu görülür. Hukuk düzeninin belirli bir kişi için
                                                               Bundan önceki dönemlerde iktidarın Tanrı’dan kaynak-
            tanıdığı hak başka bir kişi için hukuki yükümlülük (borç
                                                               landığına  inanılırdı.  Devletin  meşruiyeti  de  dini,  mito-
            veya  ödev)  doğurur.  İnsanın  bir  hakka  sahip  olması,
                                                               lojik  ya  da  geleneksel  kaynaklara  dayanırdı.  Modern
            başkalarının  da  aynı  haklara  sahip  olması  demektir.
                                                               devlet  anlayışında  ise  iktidarın  kaynağı  ve  meşruiyeti
            İnsan haklarını kabul eden, yani eşitlikçi bir toplumda,
                                                               toplumda aranmaktadır. Bu dönemin önemli düşünürle-
            haklar bakımından insanlar arasında ayrıcalık gözetile-
                                                               ri olan N. Machiavelli, J. Bodin ve T. Hobbes'un düşün-
            mez. Şu hâlde, her hak, kendisiyle birlikte bir ödev ge-
                                                               celerinde siyasal iktidarı ve devleti laik ve dünyevi bir
            tirir. Bu ödev, başkalarının aynı hakka saygı gösterme
                                                               yapıya dönüştürdükleri, meşruiyeti de akılsal bir temele
            ödevidir. Herkesin hak sahibi olduğu, fakat hiç kimsenin
                                                               oturttukları görülmektedir.
            ödevi olmadığı toplumlarda karşılıklı haklar ve saygı ye-
            rine tam bir anarşi hakim olacaktır.               Parçaya göre modern devlet anlayışında aşağıdaki-
                                                               lerden hangisinin bulunması beklenemez?
            Parçadan aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
                                                               A)  Egemenliğin toplumda aranması
            A)  Hukuk düzeni hak tanıyarak yükümlülük de yaratır.
                                                               B)  Devletin dinsel unsurlardan bağımsız olması
            B)  Hak sahibi olmak irade gücüne bağlıdır.
                                                               C)  İktidarın rasyonel bir temele dayanması
            C)  Haklar bakımından herkes aynıdır.
                                                               D)  İktidarın Tanrı’dan kaynaklanması
            D)  Haklara sahip olmak başkalarını da kapsar.
                                                               E)  Siyasal iktidarın sınırlanması
            E)  Haklar ve ödevler karşılıklı hak ve saygıyı sağlar.
                                                       134                                                                                                           PB
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141