Page 136 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 136

FELSEFE                                  Siyaset Felsefesi                             4. TEST - B



        5.   Siyaset bilimi, toplum bilimlerinin bir dalı olarak, top-  7.   J. S. Mill'e göre, “Halkın, ister bizzat isterse de hükü-
            lumsal  yapıda  ortaya  çıkan  siyasi  olguları,  siyasi  te-  metleri  aracılığıyla  düşünce  özgürlüğünü  yok  etmek
            orileri ve uygulamaları, siyasi sistemleri ve toplumsal   adına zor kullanmasının hiçbir haklı gerekçesi olamaz.
            siyasi  davranışları  bilimsel  yöntemle  inceleyen,  de-  Çünkü ...zorun kendisi gayrimeşrudur. Buna en iyi hü-
            ğerlendiren ve açıklayan çalışmalar yapar. Toplumsal   kümetin  de  en  fena  hükümetten  daha  fazla  bir  hakkı
            yaşamdaki gerçekliği açıklamayı amaçlar. Siyaset fel-  yoktur...  Şayet  bir  teki  müstesna  bütün  insanlar  aynı
            sefesi ise gerçeklikten hareketle ideal olanı ve erdem-  fikirde olsalar ve yalnız bir kişi muhtelif fikirde olsa, na-
            li  bir  toplumsal  yaşamın  olanaklarını  araştıran  etikle   sıl  bu  şahsın,  elinde  kuvvet  olsa,  insanları  susturma-
            bağlantılı bir felsefe dalıdır.                    ya hakkı yoksa, insanların da bu tek kişiyi susturmaya
                                                               daha fazla hakları yoktur.”
            Parçaya göre siyaset felsefesi hangi özelliğiyle si-
            yaset biliminden ayrılmaktadır?                    Parçaya göre aşağıdaki seçeneklerden hangisi J. S.
                                                               Mill'in özgürlükle ilgili görüşünü ifade etmez?
            A)  Siyasi olgu ve olayları incelemesi
                                                               A)  Kendi iyilikleri için başkalarının zoruna maruz kal-
            B)  Siyasi kuramları irdelemesi
                                                                  mamalarıdır.
            C)  Varolan siyasi yapıları incelemesi
                                                               B)  Kendi iradeleriyle seçtikleri yaşam tarzlarını sürdür-
            D)  Toplumsal yaşamdaki gerçekliği amaçlaması         meleridir.
            E)  Olması gerekene yönelik açıklama yapması       C)  Başkalarına zarar vermedikleri sürece istediklerini
                                                                  yapmalarıdır.
                                                               D)  Toplumun yararına uygun davranmaları için sınır-
                                                                  landırılmalarıdır.
                                                               E)  Düşünce ve ifade özgürlüğünü kullanmalarıdır.













                                                           8.   Günümüz modern devlet anlayışı, Orta Çağ sonları ve
        6.   Toplum  hayatında  ve  özellikle  hukuk  düzeninde  hak,   Yeni Çağ başlarında ortaya çıkan siyasal iktidar yapı-
            borç veya ödev arasında çok ince bir karşılık ilişkisinin   sıyla  şekillenmiştir.  Bu  siyasal  iktidar  yapısının  ayırt
            bulunduğu görülür. Hukuk düzeninin belirli bir kişi için   edici yanı, egemenlik ve meşruiyet anlayışından gelir.
            tanıdığı hak başka bir kişi için hukuki yükümlülük (borç   Bundan önceki dönemlerde iktidarın Tanrı’dan kaynak-
            veya  ödev)  doğurur.  İnsanın  bir  hakka  sahip  olması,   landığına  inanılırdı.  Devletin  meşruiyeti  de  dini,  mito-
            başkalarının  da  aynı  haklara  sahip  olması  demektir.   lojik  ya  da  geleneksel  kaynaklara  dayanırdı.  Modern
            İnsan haklarını kabul eden, yani eşitlikçi bir toplumda,   devlet  anlayışında  ise  iktidarın  kaynağı  ve  meşruiyeti
            haklar bakımından insanlar arasında ayrıcalık gözetile-  toplumda aranmaktadır. Bu dönemin önemli düşünürle-
            mez. Şu hâlde, her hak, kendisiyle birlikte bir ödev ge-  ri olan N. Machiavelli, J. Bodin ve T. Hobbes'un düşün-
            tirir. Bu ödev, başkalarının aynı hakka saygı gösterme   celerinde siyasal iktidarı ve devleti laik ve dünyevi bir
            ödevidir. Herkesin hak sahibi olduğu, fakat hiç kimsenin   yapıya dönüştürdükleri, meşruiyeti de akılsal bir temele
            ödevi olmadığı toplumlarda karşılıklı haklar ve saygı ye-  oturttukları görülmektedir.
            rine tam bir anarşi hakim olacaktır.
                                                               Parçaya göre modern devlet anlayışında aşağıdaki-
            Parçadan aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?     lerden hangisinin bulunması beklenemez?
            A)  Hukuk düzeni hak tanıyarak yükümlülük de yaratır.   A)  Egemenliğin toplumda aranması
            B)  Hak sahibi olmak irade gücüne bağlıdır.        B)  Devletin dinsel unsurlardan bağımsız olması
            C)  Haklar bakımından herkes eşittir.              C)  İktidarın rasyonel bir temele dayanması
            D)  Haklara sahip olmak başkalarını da kapsar.     D)  İktidarın Tanrı’dan kaynaklanması
            E)  Haklar ve ödevler karşılıklı hak ve saygıyı sağlar.  E)  Siyasal iktidarın sınırlanması


                                                       134                                                                                                           PB
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141