Page 139 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 139

ÇÖZÜMLÜ SORULAR                           Sanat Felsefesi                               FELSEFE



        5.   Élisabeth Vigée Le Brun’un Kızı Julie ile Otoportre adlı   6.   Sanatta güzeli ortaya çıkaran estetik değerlere yönelik
            tablosu 1787 yılında ilk sergilendiğinde dönemin gele-  iki  farklı  bakış  açısı  vardır.  Bunlardan  öznelci  görüşe
            neklerine aykırı bulunarak yoğun bir şekilde eleştirildi.   göre; güzel yargısı sanatsal ürüne yönelen alımlayıcının
            O  dönemde  Vigée  Le  Brun'un  resmettiği  gibi  dişleri   beğenilerine göre değişkenlik gösterir. Estetik değer, ki-
            gösterecek şekilde gülümsemek, alt sınıfa ait görülen   şiye göre belirlenir. Nesnelci görüşe göre ise güzellik
            ve kınanan bir durumdu. Antik Çağ’dan bu yana resim   sanat eserinin kendinde olan bir özelliktir. Alımlayıcının
            geleneğine aykırı olan bu durum, o dönemin sanatçıla-
            rı ve sanatseverleri arasında hoş karşılanmadı. Ancak   değer yargıları asıl ölçüt olarak kabul edilemez. Kendi
            ressam tüm bu eleştirilere rağmen daha sonra yaptığı   dönemini aşan ve hâlâ güzel olarak nitelendirilen eser-
            tablolarında da aynı gülümsemeyi kullanmaya devam   ler nesnelci görüş için kanıt olarak gösterilmektedir.
            etti. O bir avuç boyayla ve birkaç fırça darbesiyle be-
            ğeni ölçütlerine, ahlaki ve sanatsal kabullere karşı çık-     Buna göre aşağıdakilerden hangisi nesnelci görü-
            tı ve dönemini aşan eserlere imza attı.            şün özelliklerindendir?

            Parçadan  hareketle  aşağıdakilerden  hangisine    A)  Güzellik, alımlayıcının sanatsal ürüne yüklediği
            ulaşılabilir?                                         değerdedir.
            A)  Geleneksel bakış, sanat eserini ve güzel algısını   B)  Sanat eseri çağları aşan bir güzelliği kendinde
               sınırlandırır.                                     barındırır.
            B)  Toplumsal beğeniler sanata ve sanatçının eserle-  C)  Sanatsal  güzellikte  renk  ve  biçim  uyumuna  önem
               rine yön verir.                                    verilir.
            C)  Sanat  eseri  yapıldığı  dönemin  beğeni  ölçütlerine   D)  Doğadaki ve sanattaki güzellik birbiriyle örtüşmelidir.
               göre şekillenir.
                                                               E)  Sanatsal güzel, insanda hoş duygular  uyandırmalıdır.
            D)  Sanat çağının kabullerini aşan bir güzellik anlayı-
               şının yansımasıdır.                             Çözüm:
            E)  Estetik değerler sanatçının eserinde yansıttığı an-  Parçada sanat felsefesinin ilgilendiği ve güzeli ortaya
               lama göre belirlenir.
                                                               çıkaran öznelci ve nesnelci görüşlerle ilgili açıklama ya-
            Çözüm:                                             pılmıştır. Buna göre öznelci görüşte estetik değer alım-
            Bir  tabloya  yapılan  değerlendirmeler  üzerinden  “gü-  layıcının  beğenilerine  göre  belirlenmektedir.  Nesnelci
            zel-güzellik” kavramının ele alındığı parçadan hareket-  görüşte  ise  güzellik  değer  yargılarından  bağımsız  bir
            le, seçenekler arasından ulaşabileceğimiz yargıyı bul-  şekilde sanat eserinin kendinde vardır açıklaması ya-
            mamız istenmektedir.                               pılmaktadır.
            Seçeneklere baktığımızda;                          A)  “Güzellik,  alımlayıcının  sanatsal  ürüne  yüklediği
            A)  Parçada sanatçının eserinin hem dönemin ahlaki   değerdedir.” yargısı öznelci görüşe uygundur.
            anlayışına hem de resim geleneklerine aykırı buluna-  B)  “Sanat eseri çağları aşan bir güzelliği kendinde ba-
            rak  eleştirildiği  ve  tabloya  yönelik  değerlendirmelerin
            geleneksel bakıştan etkilendiği anlatılmaktadır. Ancak   rındırır.” yargısı nesnelci görüşe ait bir özelliktir. Çünkü
            bu  durum  sanatçının  çalışmalarını  ve  ürettiği  eserleri   bu ifadede değer yargılarından bağımsız sanat eserinin
            sınırlandırmamıştır.                               kendinde güzel olduğu verilmiştir.
            B)  Parçada  ressamın  tüm  eleştirilere  rağmen  aynı   C)  “Sanatsal güzellikte renk ve biçim uyumuna önem
            gülümsemeyi sonraki eserlerinde kullandığı ve bir avuç   verilir.” yargısına yönelik bir bilgi parçada verilmemiştir.
            boyayla ahlaki ve sanatsal kabullere karşı çıktığı anla-
            tılmaktadır. Toplumsal beğenilerden etkilenme yargısı-  D)  “Doğadaki ve sanattaki güzellik birbiriyle örtüşmeli-
            nın aksine, karşı çıkma söz konusudur.             dir.” yargısı da parçada değinilmeyen ifadelerdendir.
            C)  Beğeni ölçütleri çağın özelliklerinden etkilenir ve bu   E)  “Sanatsal güzel, insanda hoş duygular uyandırma-
            ölçütler sanatla ilgili değerlendirmelere de sanat eserle-  lıdır.” yargısından hareketle sanattaki güzelin nitelikleri-
            rine de yansıyabilir. Sanatçılar da bu ölçütlere uyan ya   ne değinilecek bir ifadeye parçada yer verilmemiştir.
            da uymayan eserler ortaya koyabilir. Parçada eserlerini
            özgürce ortaya koyan bir ressam anlatılmaktadır.                                       Cevap: B
            D)  Yapıldığı dönemde anlaşılmayan ya da beğenilme-
            yen pek çok eser, zamanının çok ötesine ulaşabilmiştir.
            Sanat zamanını aşan ve değerini yitirmeyen eserlerin
            alanıdır. Ressamın tablosu günümüzde dünyaca ünlü
            sanat  müzesi  Louvre'da  sergilenmektedir.  Seçenek
            doğru cevaptır.
            E)  Parçada  estetik  değerleri  sanat  eserinin  ya  da
            eserdeki anlamın belirlediğine yönelik bir vurgu bulun-
            madığından seçenek doğru cevap olamaz.      Cevap: D


                                                       137
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144