Page 140 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 140

FELSEFE                                   Sanat Felsefesi                     ÇÖZÜMLÜ SORULAR



        7.   Tan  yerinin  ağarmasında,  suların  büyülü  şırıltısında,   8.   Sanatın bize gerçekliği değil de görünüşü verdiğini, sa-
            seher  vaktinin  umut  getiren  aydınlığında,  aşktan  yor-  natta söz konusu olanın görüntüler olduğunu savunan
            gun  düşmüş  gözlerin  mahmurluğunda,  rüzgârla  sav-  Platon'a göre, gerçek varlık alanı idealar dünyasından
            rulan  ağaçların  uğultusunda,  denizin  uçsuz  bucaksız   oluştuğu için, sanat eseri kopyanın kopyası olmak duru-
            maviliğinde, seherde bir kuşun ötüşünde, dağların ye-  mundadır. Başka bir deyişle, sanatın konusu olan nes-
            şilliğinde  bizi  kendimizden  alan  o  muhteşem  güzelliği   ne ya da fenomenler, gerçekliği olmayan kopyalardır.
            görmemek mümkün müdür? Bir de bu güzelliğin bir res-
            samın tuvalinde, bir müzisyenin notalarında, bir şairin   Zira gerçekten var olan yalnızca idealardır.
            dizelerinde, bir heykeltıraşın heykelinde can bulduğunu      Buna göre Platon’un sanat anlayışını aşağıdakilerden
            düşünün.  Sanatçının  eliyle  güzelliğe  güzellik  kattığını
            düşünün.                                           hangisi en iyi şekilde ifade eder?
                                                               A)  Taklit olarak sanat
            Bu parçadan aşağıdaki yargılardan hangisine
            ulaşılamaz?                                        B)  Yaratma olarak sanat
            A)  Sanat nesnel olanın öznel bir ruhla yorumlanmasıdır.  C)  Oyun olarak sanat
            B)  Sanatın güzeliyle doğadaki güzel aynıdır.      D)  Varoluş olarak sanat
            C)  Sanat eseri özgün bir karaktere sahiptir.      E)  Görünüş olarak sanat
            D)  Sanat eseri somut bir üretimdir.
            E)  Sanatçı doğadan ilham alır.                    Çözüm:
            Çözüm:                                             Platon,  bir  kavram  realisti  olarak  gerçek  olanın  du-

            İnsanlar  doğanın  güzellikleriyle  etkileyici  anlara  ta-  yularımızla  algıladığımız  fiziksel  nesneler  değil  ak-
            nıklık  ederken  sanatçılar  bu  güzelliği  yorumlayarak   lımızla  kavrayabildiğimiz  idealar  olduğunu  savunur.
            yaratıcı bir anlam katarlar. Parçada sanatçının da in-  Dolayısıyla içinde yaşadığımız bu dünya ve içindekiler
            sanlar  gibi  doğanın  güzelliklerinden  etkilendiği  fakat   idealarının  silik  birer  kopyasından  ibarettir.  Örneğin
            seyretmekle  kalmayıp  sanatlarıyla  onu  dönüştürdü-  idealar evreninde değişmez, kalıcı, ezeli ve ebedi tek
            ğünden bahsedilmektedir. Bizden parçaya göre hangi   bir insan, masa ya da ağaç ideası varken duyularımızla
            yargıya  ulaşamayacağımızı  bulmamız  istenmektedir.                                                                                   algıladığımız fiziksel evrende bunların kopyaları vardır.
            Seçeneklere baktığımızda;
                                                               Platon’un sanat görüşüne gelecek olursak ona göre sa-
            A)  Bir sanat eseri sanatçının duygusal, entelektüel ve   natın konusu olan nesneler ideaların kopyaları olan du-
            yaratıcı süreçlerinin ürünüdür ve bu süreçte nesnel ger-  yulur nesnelerdir. Sanatçı, sanatında bu dünyayı taklit
            çeklik öznel bir yorumla yeniden oluşturulur. O doğayı   eder. Ritmik sanatlar, doğadaki sesleri, sahne sanatları
            yaratıcı ve öznel dünyasında yorumlayarak nesnelere   toplumu, görsel sanatlar doğadaki nesneleri taklit eder-
            sanatıyla estetik bir anlam katar. Dolayısıyla bu seçe-  ler.  Dolayısıyla cevabımız 'A' seçeneğidir.
            neğe ulaşılabilir.
                                                               Diğer seçeneklere baktığımızda;
            B)  Sanatçı  estetik  kaygılarla  hareket  eder.  Doğayı
            kendi yorumuyla dönüştürerek sanatına has bir estetik   B)  Yaratma olarak sanat: Taklit olarak sanat anlayışı-
            değer oluşturur. Doğadaki güzel ne kadar güzel olsa da   na karşı çıkarak sanatın, sanatçının özgün deneyimin-
            o sanat değildir. Bu nedenle doğadaki güzel ile sanatta-  de biricik bir şekilde ortaya çıktığını savunur.
            ki güzel farklıdır. Dolayısıyla bu seçeneğe ulaşılamaz.
                                                               C)  Oyun olarak sanat: Bu görüşe göre, sanat etkinli-
            C)  Bir sanat eseri sanatçının yaratıcı sürecinin bir so-  ğini bir oyun gibi değerlendirmek gerekir. Nasıl oyunda
            nucu olarak ortaya çıkar. Sanat eseri sanatçının öznel
            dünyasının bir ürünüdür. Ona özgüdür. Her sanat eseri   çıkar, günlük kaygı yoksa ve olabildiğince özgürlük var-
            sanatçının kişisel ifadesini yansıtır. Bu nedenle sanat   sa, sanatçı da bir oyuncu gibi gerçek dışı bir dünyada
            eseri özgündür. Dolayısıyla bu seçeneğe ulaşılabilir.  eserini oluşturur.
            D)  Bir  sanat  eseri  müzik,  resim,  heykel,  şiir,  roman   D)  Varoluş olarak sanat: Varoluş sanata dair görüşler-
            gibi farklı türlerde olabilir. Bu eserler sanatçının zihin-  den biri değildir.
            sel veya duygusal ifadesini somut bir şekilde yansıtan
            nesneler veya yapıtlardır. Dolayısıyla bu seçeneğe de   E)  Görünüş olarak sanat: Görünüş sanata dair görüş-
            ulaşılabilir.                                      lerden biri değildir.
            E)  Renkler,  şekiller,  sesler,  dokular,  desenler,  do-                           Cevap: A
            ğanın  eşsiz  manzaraları  bizler  gibi  sanatçıları  da  et-
            kiler.  Bu  nedenle  doğa  sanatçıların  ilham  kaynağıdır.
            Dolayısıyla bu seçeneğe de ulaşılabilir.
                                               Cevap: B



                                                       138                                                                                                           139
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145