Page 145 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 145
FELSEFE 2 TEST
Sanat Felsefesi A
1. Sanat bir ruh eğitimidir. Üstelik yalnızca icra edeni değil, 4.
seyredeni ve bir şekilde dâhil olanı da eğitir. Duygular,
düşünceler ve hayaller sanatla form kazanır. Sanat eseri
kimi zaman dönemin sorunlarını kimi zaman da gelece-
ğe dönük beklentileri taşır üzerinde. Üstelik alıverip yü-
künü, yüzyıllar ötesine gidiverir. Sanat felsefesi, sanatı
bu yolculuğu boyunca ve tüm yönleriyle ele almaktadır.
Yükü ağır, eşlikçisi çok olsa da bu yolculuk hoş ve barış-
çıldır. A. Camus'nün dediği gibi “Ne Faust ne Don Kişot
Medyada “Duvara bantlanmış muz” adıyla bilinen bu ça-
birbirini yenmek için yaratılmamışlardır ve sanat dünya-
lışma İtalyan sanatçı Maurizio Cattelan’a aittir. Sanatçının
ya kötülük etmek için icat edilmemiştir.”
“Komedyen” adını verdiği 2019 yapımı bu eseri, kavram-
Parçada vurgulanmak istenen düşünce aşağıdaki- sal sanatın yeniden tartışılmasına neden olup gündemi
lerden hangisidir? oldukça meşgul etti. Felsefe camiasında da sanata ilişkin
pek çok soru yeniden tartışılmaya başlandı.
A) Sanat insanı iyiye ve güzele götüren bir etkinliktir.
Buradan hareketle Cattelan’ın eseri sanat felsefesine
B) Sanatçı dönemine özgü düşünceleri eserine yansıtır.
ilişkin hangi sorunun ele alınmasına neden olmuştur?
C) Sanat eserlerinin değerleri, başka eserlerle ölçülebilir.
A) Ortak estetik yargılar var mıdır?
D) Sanatçı eserini gerçek dünyadan esinlenerek oluşturur.
B) Doğa kendi başına güzellik midir?
E) Sanat eğitim sonucu ortaya çıkan bir çalışmanın
ürünüdür. C) Bir şeyi sanat eseri yapan nedir?
D) Sanat yalnızca sanat için mi yapılmalıdır?
2. Delacroix: “Biz romantik olduktan sonra dağlar güzelleşti.” E) Sanat eserini eşsiz kılan nedir?
Bu sözden hareketle aşağıdaki yargıların hangisine
ulaşılabilir?
A) Güzellik ancak sanatta ortaya çıkar.
B) Sanat doğadaki güzeli hedeflemelidir.
C) Sanat sadece duyusal olanı yansıtır.
D) Güzellik doğanın sanata eşsiz aktarımıdır.
E) Sanat eseri doğanın kusursuz bir temsilidir.
3. Güzel bir şey görür görmez hemen ona sahip olmak is- 5. Geçen yıl bir tekne turuna katılmıştım. Tekne
teriz ama belki de asıl amacımız ona değil onda bulunan Akdeniz’in muhteşem güzellikte bazı koylarını gezdir-
özelliklere sahip olmaktır. Güzel bulduğumuz bir nesne- mişti. Güneşin yansımasıyla ışıl ışıl parlayan berrak
ye sahip olursak bunun kolayca farkına varabiliriz. Ancak bir deniz, kıyıdan hemen sonra başlayan çeşit çeşit
şöyle bir durum da vardır ki; nesneye sahip olur olmaz ağaçlar ve evleri sarmış rengarenk begonviller tam bir
onda bulunan erdemler bir anda gelip kişiliğimize eklen- görsel şölen sunuyorlardı. Sanki bir sanatçının elinden
mez. Bizi erdeme götürecek olan, bu uğurda harcadığı-
mız emektir. Zaten buradaki asıl niyetimiz, bizim duygu- çıkmış tablo gibiydi. O sırada biraz ileride misafirler-
larımıza hitap eden nesnelere fiziksel olarak sahip olmak den biri bu manzaranın yeni çizdiği bir proje için çok
değil, onlara benzemektir. uygun ve güzel bir yer olduğunu söylüyordu. Estetik
tavırdan çok pragmatik bir tavır içindeydi.
Güzel kavramıyla ilgili aşağıdakilerden hangisi
söylenebilir? Buna göre estetik tavrı belirleyen nitelik aşağıdaki-
lerden hangisidir?
A) Güzeli yakalamak için belirli maddi imkânlara sahip
olmak gerekir. A) Alımlayıcının gereksinimini karşılaması
B) Güzel, arzulanan ve ulaşılmak istenen bir değerdir. B) İnsana toplumsal bir farkındalık kazandırması
C) Güzele sahip olmak kişiyi erdeme ulaştırır. C) Herhangi bir amaç gütmeyen beğeniye dayanması
D) Güzel ve erdem farklı isteklere yöneliktir. D) İnsanın doğa ve yaşamla bütünleşmesini sağlaması
E) Güzel, beğenilerimizden bağımsız olarak vardır. E) Estetik objenin çoğunluk tarafından beğenilmesi
143
142 143