Page 150 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 150
FELSEFE Sanat Felsefesi 3. TEST
6. Çizdiği resimlerin gerçek gibi olduğu yorumları karşısın- 8. 1937 yılında İspanya İç Savaşı sırasında Nazi Almanya’sına
da; “Ben gerçek bir sanatçı olsaydım, çizdiğim resim ait onlarca bombardıman uçağı İspanya’da, Guernica isimli
benden izler taşırdı. Görüyorum ki ben bunu başara- küçük bir sahil kasabasını, çarşı ve sokakların en kalabalık
mamışım.” diyen sanatçının sözleri aşağıdaki sanat olduğu öğleden sonra alışveriş saatinde bombalar. Saatler
kuramlarının hangisine yönelik bir eleştiri taşır? süren ve pek çok sivilin ölümüne yol açan bu saldırının
etkileri tüm dünyada yankılanır. Dönemin en ünlü ressam-
A) Biçimci
larından biri olan P. Picasso da bu saldırıdan etkilenenler
B) Dışavurumcu arasındadır ve daha sonra dünya turu yapıp pek çok yerde
sergilenmek üzere bir resim yapar. Savaşın trajedisini anla-
C) Oyuncu
tan resmine Guernica ismini verir. Guernica tablosu sergi-
D) Yansıtmacı
lendiği her ülkede çok ilgi görür. Bir söylentiye göre bir gün
E) Yaratma Guernica tablosunu gören bir Nazi subayı P. Picasso'ya
dönüp “Bunu siz mi yaptınız?” diye sorar. Ve Picasso yanıt
verir: “Hayır, siz yaptınız.”
Metinden yola çıkarak sanata ve sanatçıya dair aşa-
ğıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Sanatçı dış dünya ile etkileşim hâlindedir.
B) Sanat duyguların evrensel bir anlatımıdır.
C) Sanat gerçekliğin öz ve derin bir anlatımıdır.
D) Sanatçı gerçekliği eserine yansıtır.
E) Sanat gerçekte çirkin olan bir şeyi dahi güzel ifade eder.
9. Van Gogh’un ünlü Zeytin Ağaçları tablosunu seyrettiğim-
7. Sanatçıya bir eser yaratma düşüncesini veren şey, de duyduğum duygunun özelliği nedir? Duygumun, ger-
genellikle doğanın güzelliğinin yaratmış olduğu bir he- çek zeytin ağaçları önünde duyacağım duyguyla hiçbir
yecan değildir. Sanatçıya bir şiir veya bir roman yaz- ortak yanı yoktur. Gerçek zeytin ağaçları beni zeytinlerini
ma düşüncesini veren şey, hayat değildir, şiir veya toplamaya veya belki gölgelerinde bir öğleden sonra uy-
roman okumaktır. Aynı şekilde bizi resim yapmaya ite- kusuna davet eder. Zeytin ağaçları önümdedir, arzula-
bilecek şey de doğayı seyretmemiz değildir, müzeleri rımın basit aracıdır. Buna karşılık Van Gogh’un zeytin
veya sergileri ziyaret etmemizdir. Sessizliğin Sesi' nde ağaçlarının önünde olan benim. Bir kartpostal veya sı-
Malraux’un güzel bir şekilde söylediği gibi, "Nasıl ki bir radan bir resim üzerindeki zeytin ağaçları bana uykuyu,
müzisyen, bülbülleri değil müziği; bir şair, güneş batış- tatili düşündürür. Onlar benim için ancak bir yokluktur,
larını değil mısraları severse, bir ressam da öncelikle oysa Van Gogh’un zeytin ağaçları, büyüleyici bir varlığa
şekilleri veya manzaraları seven biri değildir, tabloları sahiptirler, onlar kendi kendilerine yeterler. Onlar keli-
seven biridir.” menin gerçek anlamında beni alıp götürürler, kaçırırlar,
kendi evrenimden koparırlar.
Buna göre sanata ilişkin anlatılmak istenen aşağı-
dakilerden hangisidir? Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
A) Sanat ilhamını kendinde bulur. A) Sanat, bir şeyin temsilidir.
B) Sanat, güzelliği doğada aramalıdır. B) Güzellik, ancak sanatta ortaya çıkar.
C) Güzellik sanatta değil doğal olandadır. C) Sanat eseri, estetik haz verendir.
D) Sanat doğanın kusursuz bir taklididir. D) Sanat eseri, herkesin beğenisiyle ortaya çıkar.
E) Sanatçı doğayı olduğu gibi yansıtmalıdır. E) Her sanat eseri bir duygunun dışavurumudur.
149
148 149