Page 147 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 147
FELSEFE 2 TEST
Sanat Felsefesi B
1. Ahlat Ağacı filminin yönetmeni Nuri Bilge Ceylan, çe- 4. Sanat da insan gibi değişime uğrar, kendini farklı biçimler-
kilen sahnelerden birinde oyuncuları yönlendirmek için de farklı içeriklerle var ederek yoluna devam eder. Sanat,
şöyle der; değişimin ve dönüşümün bir yansıması olarak kimi zaman
“Çok fazla konsantre oluyorsunuz, çok fazla işe odak- çağına tanıklık eder, kimi zaman da öncülük. Değişen,
lanmayın, bırakın o kendi kendine aksın -o sırada ıs- kullandığı araç gereçler ve teknik imkânlardır. Eskiyen
lık çalar- bak ben mesela böyle yaptım, hiç yeri değil tuvaldir, kağıttır, taştır, topraktır; sanat eseri değildir. O,
gibi, ama işte hayat böyle; zengin. Küçük küçük alaka-
sız jestler mimikler var, sizde böyle olmayınca geriye güzelliği kendinde taşıyan bir değerdir. Zaman eskitemez
bir şey kalmıyor. O zaman da hayat kokusu olmuyor. onu, hâlâ orada ve canlıdır. Çağlar ötesinden bizimle ko-
Hiçbir şey sırf rolün gerektirdiği jestler ve mimiklerden nuşmaya, dertleşmeye devam eder. Solmuş renkleriyle tu-
oluşmamalı.” vallerde aşkı, sevgiyi, umudu ve hayatı anlatmaya devam
eder. Şayet eskiseydi hâlâ hayranlıkla bakar mıydık Mona
Metinde verilen temel düşünce, aşağıdaki sanat Lisa’ya? Kederlenir miydik hâlâ Aşık Veysel’in türküleriyle
kuramlarından hangisiyle açıklanabilir? ya da hâlâ umut eder miydik Karacaoğlan’ın dizeleriyle?
A) Yaratma olarak sanat
Bu parçada sanat eserinin hangi özelliğine vurgu
B) Yansıtma olarak sanat yapılmamıştır?
C) Oyun olarak sanat
A) Öznellik
D) Etkinlik olarak sanat
B) Evrensellik
E) Değer olarak sanat
C) Kalıcılık
D) Özgünlük
2. Öncesi de sonrası da olmayan benzersiz eser! Mümkün
müdür yaşanan duygunun tekrarlanması? Aynı fırça gezi- E) Etkileyicilik
nebilir mi yine Van Gogh’un Yıldızlı Gece’sinde ya da aynı
sözü söyletebilir mi W. Shakespeare, bir kez daha Prens
Hamlet’e…
Parçada sanat eserinin hangi özelliğine değinilmiştir?
A) Biriciklik B) Evrensellik C) Öznellik
D) Somutluk E) Yaratıcılık
5. Ekolojik sanat, insanları uyarıcı bir amaç taşıyan ve in-
san doğa ilişkisine farklı açıdan bakmayı sağlayan bir
3. Sanatın ticarileşmesini J. Baudrillard şöyle açıklar: alandır. Ekolojik sanatçı J. Brookner'a göre; “Değerleri
Tüketime özgü tüm alanlarda ekonomik değer (parasal etkilemek, arzular yaratmak, insanların bir şeyleri
karşılığı), gösterge değiş tokuş değerine dönüşmekle önemsemesini sağlamak için insanların kalplerini, be-
birlikte bu aşamada kullanım değerinin de mazeret ola- denlerini, bilinçdışı rüya yaşamlarını ve imgelemlerini
rak öne sürüldüğü görülmektedir. Burada esas olan bir etkilemek zorundasınızdır. Bu ise sanatın gayet iyi yap-
sanat eserinin (örneğin bir tablonun) yapımında kulla-
nılan tüm malzemelerin masrafları toplanarak ve buna tığı bir şeydir.”
sanatçının beden emeğinin de eklenip fiyatın ortaya çı- Aşağıdakilerden hangisi bu görüşe örnek olarak
karılması değil, sanat eserinin ekonomik değerinin göz-
den kaçırılıp onun gösterge değerine dönüştürülmesidir. verilemez?
J. Baudrillard, bunu “imza fetişleşmesi” diye nitelendirir. A) Plastik şişeler, poşetler veya diğer atık malzemeler
Yani bir tabloda kullanılan malzeme türü ya da yaratıcı- kullanılarak yapılan bir heykel
lığı ne olursa olsun sahip olması gereken şey tablonun
altında yer alan şeydir: İmza. B) İklim değişikliğine dikkat çekmek için doğal manza-
raların zaman içindeki değişimini gösteren bir video
Bu metinde sanat eserinin hangi özelliği sanat projesi
vurgulanmaktadır?
C) Plastik atıkların deniz yaşamına zarar verdiğini vur-
A) Evrensel olması gulayan bir maske tasarımı
B) Biricik ve tek olması D) Kuruyan nehirlerin ve su kaynaklarının yok oluşunu
C) Estetik haz uyandırması anlatan bir fotoğraf sergisi
D) Dünyayı olduğundan farklı göstermesi E) Şehir yaşamının estetiğini ve atmosferini yansıtan
E) Sanatçının iç dünyasının dışavurumunu yansıtması bir resim
145