Page 147 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 147
FELSEFE 2 TEST
Sanat Felsefesi B
1. Ahlat Ağacı filminin yönetmeni Nuri Bilge Ceylan, çe- 4. Sanat da insan gibi değişime uğrar, kendini farklı biçimler-
kilen sahnelerden birinde oyuncuları yönlendirmek için de farklı içeriklerle var ederek yoluna devam eder. Sanat,
şöyle der; değişimin ve dönüşümün bir yansıması olarak kimi zaman
“Çok fazla konsantre oluyorsunuz, çok fazla işe odak- çağına tanıklık eder, kimi zaman da öncülük. Değişen,
lanmayın, bırakın o kendi kendine aksın -o sırada ıs- kullandığı araç gereçler ve teknik imkanlardır. Eskiyen
lık çalar- bak ben mesela böyle yaptım, hiç yeri değil tuvaldir, kağıttır, taştır, topraktır; sanat eseri değildir. O,
gibi, ama işte hayat böyle; zengin. Küçük küçük alaka-
sız jestler mimikler var, sizde böyle olmayınca geriye güzelliği kendinde taşıyan bir değerdir. Zaman eskitemez
bir şey kalmıyor. O zaman da hayat kokusu olmuyor. onu, hâlâ orada ve canlıdır. Çağlar ötesinden bizimle ko-
Hiçbir şey sırf rolün gerektirdiği jestler ve mimiklerden nuşmaya, dertleşmeye devam eder. Solmuş renkleriyle tu-
oluşmamalı.” vallerde aşkı, sevgiyi, umudu ve hayatı anlatmaya devam
eder. Şayet eskiseydi hâlâ hayranlıkla bakar mıydık Mona
Metinde verilen temel düşünce, aşağıdaki sanat Lisa’ya? Kederlenir miydik hâlâ Aşık Veysel’in türküleriyle
kuramlarından hangisiyle açıklanabilir? ya da hâlâ umut eder miydik Karacaoğlan’ın dizeleriyle?
A) Yaratma olarak sanat
Bu parçada sanat eserinin hangi özelliğine vurgu
B) Yansıtma olarak sanat yapılmamıştır?
C) Oyun olarak sanat
A) Etkileyicilik
D) Etkinlik olarak sanat
B) Evrensellik
E) Değer olarak sanat
C) Kalıcılık
D) Özgünlük
2. Öncesi de sonrası da olmayan benzersiz eser! Mümkün
müdür yaşanan duygunun tekrarlanması? Aynı fırça gezi- E) Öznellik
nebilir mi yine Van Gogh’un Yıldızlı Gece’sinde ya da aynı
sözü söyletebilir mi W. Shakespeare, bir kez daha Prens
Hamlet’e…
Parçada sanat eserinin hangi özelliğine değinilmiştir?
A) Biriciklik B) Evrensellik C) Öznellik
D) Somutluk E) Yaratıcılık
5. Ekolojik sanat, insanları uyarıcı bir amaç taşıyan ve in-
3. Sanatın ticarileşmesini J. Baudrillard şöyle açıklar: san doğa ilişkisine farklı açıdan bakmayı sağlayan bir
Tüketime özgü tüm alanlarda ekonomik değer (parasal alandır. Ekolojik sanatçı J. Brookner'a göre; “Değerleri
karşılığı), gösterge değiş tokuş değerine dönüşmekle etkilemek, arzular yaratmak, insanların bir şeyleri
birlikte bu aşamada kullanım değerinin de mazeret ola- önemsemesini sağlamak için insanların kalplerini, be-
rak öne sürüldüğü görülmektedir. Burada esas olan bir denlerini, bilinçdışı rüya yaşamlarını ve imgelemlerini
sanat eserinin (örneğin bir tablonun) yapımında kulla-
nılan tüm malzemelerin masrafları toplanarak ve buna etkilemek zorundasınızdır. Bu ise sanatın gayet iyi yap-
sanatçının beden emeğinin de eklenip fiyatın ortaya çı- tığı bir şeydir.”
karılması değil, sanat eserinin ekonomik değerinin göz-
den kaçırılıp onun gösterge değerine dönüştürülmesidir. Aşağıdakilerden hangisi bu görüşe örnek olarak
J. Baudrillard, bunu “imza fetişleşmesi” diye nitelendirir. verilemez?
Yani bir tabloda kullanılan malzeme türü ya da yaratıcı- A) Plastik şişeler, poşetler veya diğer atık malzemeler
lığı ne olursa olsun sahip olması gereken şey tablonun kullanılarak yapılan bir heykel
altında yer alan şeydir: İmza.
B) İklim değişikliğine dikkat çekmek için doğal manza-
Bu metinde sanat eserinin hangi özelliği raların zaman içindeki değişimini gösteren bir video
vurgulanmaktadır? sanat projesi
A) Evrensel olması C) Plastik atıkların deniz yaşamına zarar verdiğini vur-
B) Biricik ve tek olması gulayan bir maske tasarımı
C) Estetik haz uyandırması D) Kuruyan nehirlerin ve su kaynaklarının yok oluşunu
anlatan bir fotoğraf sergisi
D) Dünyayı olduğundan farklı göstermesi
E) Şehir yaşamının estetiğini ve atmosferini yansıtan
E) Sanatçının iç dünyasının dışavurumunu yansıtması
bir resim
145