Page 157 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 157
ÇÖZÜMLÜ SORULAR Felsefi Metin Analizi FELSEFE
D) Uyarı yazısında “Covid-19 salgınından korunmak 10. T. More'un Ütopya adlı eserinde ifade ettiği gibi herkes
için” ifadesi geçmektedir. Fakat salgının insan sağlığı- eşit olmalı ve günün belirli günlerinde en çok altı saat
na zarar verip vermediğinden şüphe duyulabilir. Bu da çalışmalıdır. Ona göre herkes ulusal servetten eşit pay
müşterilerin duyarsızlığının bir sebebi olabilir. almalı, toplumun çıkarları ön plana alınmalı, özel mül-
kiyet yasaklanmalı ve sınırsız iktidar anlayışına karşı
E) İnsanlar salgının zararlarından şüphe duymamakla çıkılmalıdır. Yöneticiler diğer insanlar gibi yaşamalı ve
birlikte salgına karşı uyarı yazısında yapılan uyarıların üretime katkıda bulunmalıdır. Eğitim belirli bir zümre-
özgürlüklerini kısıtladığını düşünebilirler. Bu da müşte- nin elinde olmamalı ve bütün insanlar eğitim almalıdır.
rilerin duyarsızlığının bir sebebi olabilir.
Bunların gerçekleşmesi insanların gelecek kaygısı ta-
Cevap: B şımalarına ve sınırsız bir şekilde birikim yapmalarına
engel olacaktır.
Bu parçadan hareketle T. More ile ilgili aşağıdakilerden
9. I. Kant , Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi kitabın- hangisi söylenemez?
da, “Her defasında kendi şahsında olduğu kadar baş-
ka herkesin şahsında da, sırf araç olarak değil aynı A) Oligarşik bir zümrenin varlığını reddetmesi
zamanda amaç olarak davranacak biçimde eylemde B) İdeal bir devlet düzeni için fikirler üretmesi
bulun.” diyerek ahlaki eyleme ölçüt geliştirmeye çalış-
mıştır. C) Eşitlikçi bir toplum modelini benimsemesi
D) Bürokrasiyi toplum için vazgeçilmez görmesi
I. Kant'ın bu sözüyle anlamca en uygun alternatif
görüş aşağıdakilerden hangisidir? E) Yasalara halkın ve iktidarın uymasını istemesi
A) Her eylemin bir amacı olmalıdır.
B) Ahlaki kararların temelinde insanlığın amaç olması
yatmalıdır. Çözüm:
C) Benim için doğru olan başkaları için de doğrudur. Bu parçada T. More'un Ütopya adlı eserine ve bu ese-
rin içeriğine yer verilmiştir. Soruda ütopya ile ilgili söyle-
D) Ahlaki eylemlerde sonuçlar niyetlerden önemlidir.
nemeyecek seçeneği bulmamız istenmektedir.
E) Herkes için faydalı olan eylemlerde bulunmalıyız.
A) Parçada geçen “Eğitim belirli bir zümrenin elinde
olmamalı” ifadesinden bu seçeneğe ulaşılabilir.
Çözüm: B) Parçanın geneline ve eserin adına bakıldığında bu
Parçada I. Kant'ın ahlaki eyleme getirdiği ölçütü vermiş seçeneğe de ulaşılabilir.
ve soruda da bizden anlamca en uygun ifadeyi bulma- C) Parçada geçen “Ona göre herkes ulusal servetten
mız istenmiştir.
eşit pay almalı, toplumun çıkarları ön plana alınmalı, özel
Seçeneklere baktığımızda; mülkiyet yasaklanmalı ve sınırsız iktidar anlayışına karşı
çıkılmalıdır.” ifadesinden bu seçeneğe ulaşılabilir.
A) “Her eylemin bir amacı olmalıdır.” cümlesinde ah-
laki eylemin amacının ne olması gerektiğine dair bir D) Bürokrasi, devlet işleyişinde memurların oluşturdu-
açıklama yapılmamış. Oysa I. Kant'ın ifadesi amacın ğu hiyeraşik yapıyı ifade eden bir kavramdır. Parçada
içeriği ile ilgilidir. devlet işleriyle ilgilenen memurlarla alakalı bir ifadeye
B) “Ahlaki kararların temelinde insanlığın amaç ol- yer verilmemiştir.
ması yatmalıdır.” cümlesindeki anlamı, metindeki “Her
defasında kendi şahsında olduğu kadar başka herkesin E) Parçada geçen “Yöneticiler diğer insanlar gibi ya-
şahsında da, sırf araç olarak değil aynı zamanda amaç şamalı ve üretime katkıda bulunmalıdır.” ifadesiyle bu
olarak davranacak biçimde eylemde bulun.” cümlesin- seçeneğin T. More'un düşüncelerine uygun olduğu söy-
den çıkartabiliriz. lenebilir.
C) “Benim için doğru olan başkaları için de doğrudur.”
cümlesinde ‘ben’i merkeze koyan ve bencilliği ölçüt ola- Cevap: D
rak gören bir bakış açısı var.
D) “Ahlaki eylemlerde sonuçlar niyetlerden önemlidir.”
cümlesi sonuç odaklı bir ölçüt kullanmış. Parçada buna
dair bir ifade yer almamaktadır.
E) “Herkes için faydalı olan eylemlerde bulunmalıyız.”
ifadesi faydacılık akımına ait olup metinde eylemin fay-
da doğurmasına dair bir ifade bulunmamaktadır.
Cevap: B
155