Page 157 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 157
ÇÖZÜMLÜ SORULAR Felsefi Metin Analizi FELSEFE
9. I. Kant , Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi kitabın- 10. T. More'un Ütopya adlı eserinde ifade ettiği gibi herkes
da, “Her defasında kendi şahsında olduğu kadar baş- eşit olmalı ve günün belirli günlerinde en çok altı saat
ka herkesin şahsında da, sırf araç olarak değil aynı çalışmalıdır. Ona göre herkes ulusal servetten eşit pay
zamanda amaç olarak davranacak biçimde eylemde almalı, toplumun çıkarları ön plana alınmalı, özel mül-
bulun.” diyerek ahlaki eyleme ölçüt geliştirmeye çalış- kiyet yasaklanmalı ve sınırsız iktidar anlayışına karşı
mıştır. çıkılmalıdır. Yöneticiler diğer insanlar gibi yaşamalı ve
üretime katkıda bulunmalıdır. Eğitim belirli bir zümre-
I. Kant'ın bu sözüyle anlamca en uygun alternatif nin elinde olmamalı ve bütün insanlar eğitim almalıdır.
görüş aşağıdakilerden hangisidir? Bunların gerçekleşmesi insanların gelecek kaygısı ta-
şımalarına ve sınırsız bir şekilde birikim yapmalarına
A) Her eylemin bir amacı olmalıdır.
engel olacaktır.
B) Ahlaki kararların temelinde insanlığın amaç olması
yatmalıdır. Bu parçadan hareketle T. More ile ilgili aşağıdakilerden
hangisi söylenemez?
C) Benim için doğru olan başkaları için de doğrudur.
D) Ahlaki eylemlerde sonuçlar niyetlerden önemlidir. A) Oligarşik bir zümrenin varlığını reddetmesi
E) Herkes için faydalı olan eylemlerde bulunmalıyız. B) İdeal bir devlet düzeni için fikirler üretmesi
C) Eşitlikçi bir toplum modelini benimsemesi
Çözüm:
D) Bürokrasiyi toplum için vazgeçilmez görmesi
Parçada I. Kant'ın ahlaki eyleme getirdiği ölçütü vermiş
ve soruda da bizden anlamca en uygun ifadeyi bulma- E) Yasalara halkın ve iktidarın uymasını istemesi
mız istenmiştir.
Çözüm:
Seçeneklere baktığımızda;
Bu parçada T. More'un Ütopya adlı eserine ve bu ese-
A) “Her eylemin bir amacı olmalıdır.” cümlesinde ah- rin içeriğine yer verilmiştir. Soruda ütopya ile ilgili söyle-
laki eylemin amacının ne olması gerektiğine dair bir
açıklama yapılmamış. Oysa I. Kant'ın ifadesi amacın nemeyecek seçeneği bulmamız istenmektedir.
içeriği ile ilgilidir. A) Parçada geçen “Eğitim belirli bir zümrenin elinde
B) “Ahlaki kararların temelinde insanlığın amaç ol- olmamalı” ifadesinden bu seçeneğe ulaşılabilir.
ması yatmalıdır.” cümlesindeki anlamı, metindeki “Her B) Parçanın geneline ve eserin adına bakıldığında bu
defasında kendi şahsında olduğu kadar başka herkesin seçeneğe de ulaşılabilir. Ütopya ideal düzen arayışları-
şahsında da, sırf araç olarak değil aynı zamanda amaç nın sonucu olarak yazılmıştır.
olarak davranacak biçimde eylemde bulun.” cümlesin-
den çıkartabiliriz. C) Parçada geçen “Ona göre herkes ulusal servetten
C) “Benim için doğru olan başkaları için de doğrudur.” eşit pay almalı, toplumun çıkarları ön plana alınmalı, özel
cümlesinde ‘ben’i merkeze koyan ve bencilliği ölçüt ola- mülkiyet yasaklanmalı ve sınırsız iktidar anlayışına karşı
rak gören bir bakış açısı var. çıkılmalıdır.” ifadesinden bu seçeneğe ulaşılabilir.
D) “Ahlaki eylemlerde sonuçlar niyetlerden önemlidir.” D) Bürokrasi, devlet işleyişinde memurların oluşturdu-
cümlesi sonuç odaklı bir ölçüt kullanmış. Parçada buna ğu hiyeraşik yapıyı ifade eden bir kavramdır. Parçada
dair bir ifade yer almamaktadır. devlet işleriyle ilgilenen memurlarla alakalı bir ifadeye
E) “Herkes için faydalı olan eylemlerde bulunmalıyız.” yer verilmemiştir.
ifadesi faydacılık akımına ait olup metinde eylemin fay- E) Parçada geçen “Yöneticiler diğer insanlar gibi ya-
da doğurmasına dair bir ifade bulunmamaktadır.
şamalı ve üretime katkıda bulunmalıdır.” ifadesiyle bu
Cevap: B seçeneğin T. More'un düşüncelerine uygun olduğu söy-
lenebilir.
Cevap: D
155