Page 160 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 160

FELSEFE                                 Felsefi Metin Analizi                             1. TEST



        5.   İnsanın bazen önemli kararlar almak zorunda olduğu   7.   J. Locke “İnsan Anlığı Üzerine Bir Deneme adlı eserinde
            anlar oluyor. Bugün yine öyle oldu. Vedat aradı ve bir   amacının  zihni    ve  onun  güçlerini  yoklamak  olduğunu
            iş teklifinde bulundu. Fakat dedi… İşte benim de bu fa-  bildirmektedir. İlk adım olarak zihni yoklamadıkça incelenen
            kat kafamı çok karıştırdı. Vedat’ın patronluğu dostluğu   konuyu başından ele almamız mümkün olmayacak, zihnin
            kadar iyi değildir. Ayrıntıya girmeyeyim, bir tarafta iyi   insan  varlığına  engin  okyanuslar  bahşettiğine  inanılacak
            bir  maaş  diğer  tarafta  kendimden  ödün  vermem  ge-  ve onun dışında hiçbir şey yokmuş gibi başıboş kalmasına
            reken  bir  durum  ortaya  çıktı.  Uzun  uzun  düşündüm.
            Kararsız  kaldım.  Aslında  kalmadım.  Vedat’ı  arayıp   yol açacaktır. Bu durum insanların düşüncelerine sağlam
            teklifini  kabul  ettiğimi  söyledim.  Fazla  mı  abartıyo-  zemin bulamayacakları derinliklerde yüzmesine ve sonun-
            rum  acaba?  Benim  için  şimdilik…  Şimdilik  diyorum,   da şüpheciliğe karar vermesine yol açacaktır. Oysa zihni-
            en doğrusu bu sanırım. İnsan tek bir doğruyu rehber   mizin yetenekleri inceleme konusu edilirse nesnelerin ay-
            edinip yaşayamıyor maalesef. Her durum kendi için-  dınlık ve karanlık yönlerine bir zemin bulunmuş olacaktır.
            de özel. İnsanların olmamı istediği kişi olmak zorunda
            değilim. Sizin hiç kararsız kaldığınız anlar olmadı mı?   Bu parçada J. Locke'un eleştirdiği kavram aşağı-
            Bunu yapmak bana ne kazandırır ne kaybettirir diye   dakilerden hangisidir?
            hesap kitap yaptığınız. Elbette olmuştur.          A) Akıl          B) Deney         C) Fayda

            Parçadaki  görüşlerin  sahibi  için  aşağıdakilerden         D) Sezgi       E) Tecrübe
            hangisi söylenemez?

            A)  Kararını vermeden önce enine boyuna düşündüğü
               için eleştireldir.
            B)  Eylemlerini  sonuçlarına  göre  değerlendirdiği  için   8.   A. Comte'a göre bir varlığın özünün ya da gerçek ne-
               faydacıdır.                                     deninin  ne  olduğunu  aramak  zinciri  atmış  bir  bisikleti
            C)  Kararının onu mutlu edeceğini düşündüğü için hazcıdır.   kullanmaya benzemektedir. Bizler ancak fenomenlerin
                                                               ve olayların art arda gelişi veya benzerlikleri hakkında
            D)  Kendince mantıklı çıkarımlar yaptığı için akılcıdır.
                                                               sorular sorabiliriz. Çünkü bu tarz soruların bir anlamı ve
            E)  Çelişkili ifadeler kullandığı için tutarsızdır.
                                                               mantığı vardır.
                                                               A. Comte'un bu görüşleri aşağıdaki felsefi problemle-
                                                               rin hangisiyle ilişkilidir?
                                                               A)  Evrenin ana maddesi nedir?
                                                               B)  Varlık birlik midir, yoksa çokluk mudur?
                                                               C)  Hakkında bilgi edebilecek varlıklar ne türdendir?
                                                               D)  Ölümden sonra bir hayat söz konusu mudur?
                                                               E)  İnsan ahlaki eylemde bulunurken özgür müdür?





                                                           9.     Cesare Pavese’e göre, “Estetik değerler, ahlakın özü,
        6.   J. J. Rousseau, insanların sahip olduğu bilgiler arasında
            en faydalı olanın insan hakkında olan bilgi olduğunu söy-  gerçeğin ışığı öğretilemez. Her insan kendi içinde oluş-
            ler. Ama ilginç bir şekilde en az ilerlemiş olan da yine bu   turmak  zorundadır  bunları.  Bu  kavramlar  mutlak,  za-
            bilgidir, der. Sokrates’in de, felsefesinin merkezine koydu-  man ve toplum dışı değerler oldukları için başkalarına
            ğu “Kendini bil!” öğüdünün tek başına, ahlak üzerine ya-  iletilemez. Kelimeler bu kavramları ancak ana çizgileriy-
            zılmış bütün iri kitaplarda anlatılanlardan çok daha önemli   le dile getirebilir.”
            ve aynı zamanda da güç bir kural olduğunu söyler.
                                                               Bu parçadan aşağıdaki yargılardan hangisine
            Metinde felsefenin özelliklerinden hangisinin önemine   ulaşılamaz?
            değinilmiştir?
                                                               A)  İyi ve kötü görecelidir.
            A)  Eleştirel olması
                                                               B)  Gerçeklik dil ile ifade edilendir.
            B)  Tutarlı ve sistemli olması
                                                               C)  Ahlaki değerin otoritesi bireyin vicdanıdır.
            C)  Evrensel bir bilgi olması
                                                               D)  Güzellik nesnede değil, öznenin görüşündedir.
            D)  Öze dönük bir bilgi olması
                                                               E)  Gerçeklik ancak kişisel deneyimlerle keşfedilebilir.
            E)  Tümel bir bilgi olması

                                                                                                                                                                     159
                                                       158                                                                                                           159
   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165