Page 160 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 160
FELSEFE Felsefi Metin Analizi 1. TEST
5. İnsanın bazen önemli kararlar almak zorunda olduğu 7. J. Locke “İnsan Anlığı Üzerine Bir Deneme adlı eserinde
anlar oluyor. Bugün yine öyle oldu. Vedat aradı ve bir amacının zihni ve onun güçlerini yoklamak olduğunu
iş teklifinde bulundu. Fakat dedi… İşte benim de bu fa- bildirmektedir. İlk adım olarak zihni yoklamadıkça incelenen
kat kafamı çok karıştırdı. Vedat’ın patronluğu dostluğu konuyu başından ele almamız mümkün olmayacak, zihnin
kadar iyi değildir. Ayrıntıya girmeyeyim, bir tarafta iyi insan varlığına engin okyanuslar bahşettiğine inanılacak
bir maaş diğer tarafta kendimden ödün vermem ge- ve onun dışında hiçbir şey yokmuş gibi başıboş kalmasına
reken bir durum ortaya çıktı. Uzun uzun düşündüm.
Kararsız kaldım. Aslında kalmadım. Vedat’ı arayıp yol açacaktır. Bu durum insanların düşüncelerine sağlam
teklifini kabul ettiğimi söyledim. Fazla mı abartıyo- zemin bulamayacakları derinliklerde yüzmesine ve sonun-
rum acaba? Benim için şimdilik… Şimdilik diyorum, da şüpheciliğe karar vermesine yol açacaktır. Oysa zihni-
en doğrusu bu sanırım. İnsan tek bir doğruyu rehber mizin yetenekleri inceleme konusu edilirse nesnelerin ay-
edinip yaşayamıyor maalesef. Her durum kendi için- dınlık ve karanlık yönlerine bir zemin bulunmuş olacaktır.
de özel. İnsanların olmamı istediği kişi olmak zorunda
değilim. Sizin hiç kararsız kaldığınız anlar olmadı mı? Bu parçada J. Locke'un eleştirdiği kavram aşağı-
Bunu yapmak bana ne kazandırır ne kaybettirir diye dakilerden hangisidir?
hesap kitap yaptığınız. Elbette olmuştur. A) Akıl B) Deney C) Fayda
Parçadaki görüşlerin sahibi için aşağıdakilerden D) Sezgi E) Tecrübe
hangisi söylenemez?
A) Kararını vermeden önce enine boyuna düşündüğü
için eleştireldir.
B) Eylemlerini sonuçlarına göre değerlendirdiği için 8. A. Comte'a göre bir varlığın özünün ya da gerçek ne-
faydacıdır. deninin ne olduğunu aramak zinciri atmış bir bisikleti
C) Kararının onu mutlu edeceğini düşündüğü için hazcıdır. kullanmaya benzemektedir. Bizler ancak fenomenlerin
ve olayların art arda gelişi veya benzerlikleri hakkında
D) Kendince mantıklı çıkarımlar yaptığı için akılcıdır.
sorular sorabiliriz. Çünkü bu tarz soruların bir anlamı ve
E) Çelişkili ifadeler kullandığı için tutarsızdır.
mantığı vardır.
A. Comte'un bu görüşleri aşağıdaki felsefi problemle-
rin hangisiyle ilişkilidir?
A) Evrenin ana maddesi nedir?
B) Varlık birlik midir, yoksa çokluk mudur?
C) Hakkında bilgi edebilecek varlıklar ne türdendir?
D) Ölümden sonra bir hayat söz konusu mudur?
E) İnsan ahlaki eylemde bulunurken özgür müdür?
9. Cesare Pavese’e göre, “Estetik değerler, ahlakın özü,
6. J. J. Rousseau, insanların sahip olduğu bilgiler arasında
en faydalı olanın insan hakkında olan bilgi olduğunu söy- gerçeğin ışığı öğretilemez. Her insan kendi içinde oluş-
ler. Ama ilginç bir şekilde en az ilerlemiş olan da yine bu turmak zorundadır bunları. Bu kavramlar mutlak, za-
bilgidir, der. Sokrates’in de, felsefesinin merkezine koydu- man ve toplum dışı değerler oldukları için başkalarına
ğu “Kendini bil!” öğüdünün tek başına, ahlak üzerine ya- iletilemez. Kelimeler bu kavramları ancak ana çizgileriy-
zılmış bütün iri kitaplarda anlatılanlardan çok daha önemli le dile getirebilir.”
ve aynı zamanda da güç bir kural olduğunu söyler.
Bu parçadan aşağıdaki yargılardan hangisine
Metinde felsefenin özelliklerinden hangisinin önemine ulaşılamaz?
değinilmiştir?
A) İyi ve kötü görecelidir.
A) Eleştirel olması
B) Gerçeklik dil ile ifade edilendir.
B) Tutarlı ve sistemli olması
C) Ahlaki değerin otoritesi bireyin vicdanıdır.
C) Evrensel bir bilgi olması
D) Güzellik nesnede değil, öznenin görüşündedir.
D) Öze dönük bir bilgi olması
E) Gerçeklik ancak kişisel deneyimlerle keşfedilebilir.
E) Tümel bir bilgi olması
159
158 159