Page 159 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 159

FELSEFE                                      1    TEST
                                                Felsefi Metin Analizi



        1.   Edebiyatın ünlü ismi Goethe “Bilgece bir cevap istiyor-  3.   Gazâlî  “İnsan  ancak  bildiğini  sevebilir.”  der.  Ona  göre
            san, akıllıca soru sormalısın.” der.  Nitelikli sorular, ye-  sevgi,  bilgiden  sonra  gelmektedir.  İnsanın  bir  şeyi  se-
            tenekli zihinlerin eseridir ve bilgi odası kapılarını bu sa-  vebilmesinin ilk şartı, onun hakkında bilgi sahibi olması
            natın ustalarına açar. Önemli olan o odadan bir cevapla   ve onu tanımasıdır. Hakkında sağlam bir bilgi elde edi-
            çıkmak değil, güçlü sorularla kapısını aralayabilmektir.   lemeyen şey için, sevgiden bahsetmek pek de mümkün
            Bu sorulara verilen yanıtların alt yapısını oluşturan sü-  değildir.  Çünkü  ona  göre  bir  şeyin  tabiatını  bilmeden,
            reç, oldukça uzun ve meşakkatlidir. Hatta bilgi odasına   sevgiye değer olup olmadığı hakkında herhangi bir kara-
            ilk girenlerin pek çoğu hâlâ çıkamamıştır. Felsefe ise bu   ra varılamaz. Bu yüzden sevmek, anlayış sahibi olmayı
            odanın misafiri değil, ev sahibidir.               gerektirir ve cansız varlıkların herhangi bir şeyi sevdiği
                                                               düşünülemez.
            Metni  analiz  ettiğimizde  Goethe'nin  soru  sormanın
            önemine dair yaptığı açıklamalara uymayan ifade se-     Parçada  Gazâlî'nin  "bilmek  ve  sevmek"  kavramları
            çeneklerden hangisidir?                            arasında kurduğu ilişkiye dair aşağıdakilerden han-
                                                               gisi söylenemez?
            A)  Sorular yanıtlarından daha önemlidir.
                                                               A)  Akla sahip olan varlıklar sevgiye erebilir.
            B)  Bilgece yanıtlar uzun uğraşların sonucudur.
                                                               B)  Bilgimize konu olan her şey sevilmeye değerdir.
            C)  Akıllıca soru sormak usta zihinlerin sanatıdır.
                                                               C)  Bir şeyi sevmenin ön koşulu o şeyin bilinmesidir.
            D)  Akıllıca sorulan her soru bilgece bir yanıt bulur.
                                                               D)  Sevdiğimiz şeyler hakkında bilgimiz olan şeylerdir.
            E)  Nitelikli bir soru bilgiye uzanan yoldaki ilk adımdır.
                                                               E)  Bir şeyi bilmek onu sevebilmek ihtimalini doğurur.













        2.   Felsefî araştırmanın şüphesiz daha önce işaret ettiğimiz
                                                           4.   Sofistlere göre her şey göreceli olduğu ve hem ortak hem
            gibi  başka  plânlardan  başka  faydaları  vardır.  Örneğin
                                                               evrensel bir insan doğası olmadığı için insana uygun bir
            bilimlere  yardımcı  olabilir,  dinlere  yardımcı  olmuştur
                                                               toplumsal  düzen  aramak  boş  bir  uğraştır.  Onlara  göre
            vb. Ancak onun arkasında bulunan en temel motif, en
                                                               devlet doğal değil sonradan yapılan yapma bir varlıktır.
            iyi biçimde Sokrates’in şu cümlesinde ifade edilmiş olan
                                                               Aristoteles’e göre ise devlet, insan doğasının bir devamı-
            motiftir:  “Soruşturulmayan,  üzerinde  düşünülmeyen
                                                               dır. Ona göre insanların mutlu olabilmesi için toplumsal
            bir  hayat,  yaşanmaya  değmez.”  İnsan,  kendi  hayatını
                                                               ve siyasal düzen gereklidir ve devlet, yapacağı düzenle-
            inceleme  kabiliyetine  sahiptir.  Bu  olmaksızın  o,  hiçtir.
                                                               melerle bireylerin mutluluğunu sağlayabilir. Bu durumda
            Felsefe; insanı insan yapan ve bir hiç olmaktan kurtaran
                                                               insanlar iyi ve erdemli olana yönelirler ve sorumluluklarını
            araştırma, soruşturma ruhunun, anlamlandırma, yorum-
                                                               fark edebilirler.
            lama ve değerlendirme etkinliğinin, önemli sorular sorma
            ve onlara ciddî olarak cevaplar arama özelliğinin, erdemli      Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine
            olma ve mutlu yaşama talebinin, kısaca bilgeliğe ulaşma   ulaşılamaz?
            özleminin en hakikî ve belki tek ifadesidir.
                                                               A)  Sofistler  ideal  bir  devlet  düzeninin  olamayacağını
            A.  Arslan'ın,  Felsefeye  Giriş  adlı  eserinden  alınan   savunur.
            bu parçada felsefenin hangi özelliğine vurgu yapıl-
            mıştır?                                            B)  Aristoteles’e  göre  devlet  insanlarını  ahlaki  bakım-
                                                                  dan olgunlaştırır.
            A)  Tutarlı olma
                                                               C)  Filozoflar devletin doğal ve zorunlu bir varlık oldu-
            B)  Eleştirel olma                                    ğunu kabul eder.
            C)  Sistemli olma                                  D)  Aristoteles insanın ancak sosyal düzen içinde mutlu
                                                                  olacağını savunur.
            D)  Refleksif olma
                                                               E)  İdeal devlet düzeni sorununa filozoflar farklı nitelikte
            E)  Rasyonel olma
                                                                  yanıt verirler.

                                                       157
 156                                                   157
   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164