Page 165 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 165

FELSEFE                                      4    TEST
                                                Felsefi Metin Analizi                                  A



        1.   Gazâlî  El-münkız  mine'd-dalâl  adlı  eserinde  akla  dair   3.   F. Bacon'a göre insan, bilgisi ölçüsünde doğanın hâki-
            şüphesini, duyuların dilinden şu sözlerle açıklar: “Aklî   mi  ve  yorumlayıcısıdır.  Ona  göre  kendisini  fiziksel  ve
            bilgilere  nasıl  güvenebilirsin.  Hâlbuki  bundan  önce   zihinsel  açıdan  geliştirip  rahat  bir  biçimde  yaşayabil-
            duyu  organlarına  güveniyordun.  Akıl  hâkimi  geldi,  bi-  mesi için insanın alet ve mantığa ihtiyacı vardır. Çünkü
            zim  yanılabileceğimizi  söyleyip,  bizi  yalanladı.  Eğer   alet olmadan fiziki güç ve mantık olmadan zihin doğaya
            akıl olmasaydı, sen devâmlı olarak ve ısrârla bizi tasdîk   uyum sağlayamaz. Oysa Rönesans’a kadar kullanılmış
            edecektin. Şimdi muhtemeldir ki, aklın da ötesinde bir   olan  tümdengelim  yöntemi  bu  uyumu  sağlayamamış,
            başka hâkim vardır. O ortaya çıkarsa, aklın duyu organ-  insanın doğaya hâkim olmasını gerçekleştirememiş ve
            larını yalanladığı gibi, o da aklın yanıldığını söyler. Aklın   rahat bir biçimde yaşamasına engel olmuştur. Gerçeği
            yanıldığını söyleyecek böyle bir hâkimi bilmemen, onun   araştırmaktan  ziyade  kökleşmiş  hataları  onaylayan  ve
            yok olduğunu göstermez.”                           kuvvetlendiren bu mantığın aksine tümevarım yöntemini
                                                               kullanmalı ve duyumlarla başlayan süreci genellemelerle
            Gazâlî’nin  bu  görüşünden  hareketle  aşağıdakiler-  sonlandırmalıdır.
            den hangisine ulaşılabilir?
                                                               Metinden yola çıktığımızda hangi seçenekte Bacon'ın
            A)  Aklın bilgisinin yanılmazlığını, ürünü olan düşünceler
                                                               görüşüyle örtüşmeyen ifade yer almaktadır?
               gösterir.
                                                               A)  Bilgi insan hayatı için önemli bir güçtür.
            B)  Gerçeğin varoluşu onun bilgisine sahip olmamızdan
               bağımsızdır.                                    B)  Bilim genellemelerden yola çıkmalıdır.
            C)  Gerçek  hem  duyusal  olarak  algılanabilir  hem  de   C)  Dedüksiyon yöntemi bir kenara bırakılmalıdır.
               akılla kavranabilir.
                                                               D)  Tabiata uyum için insan kendisini geliştirmelidir.
            D)  Akli bilgiler bilimsel olanın bilgisine ulaşabilmesi    E)  İnsan doğru bilgiye endüksiyon yöntemiyle ulaşır.
               nedeniyle üstündür.

            E)  Doğruya ulaşmak için duyulara ve duyuları denetleyen
               akla ihtiyaç vardır.










        2.   “Her tekil nesne var olmak, belli ve kesin bir yasaya göre
            davranmak bakımından zorunlu olarak dış bir neden ta-
            rafından belirlenmiştir. Havaya atılan bir taşı düşünelim.
            Şimdi hareketine devam ederken taşın bu hareketini sür-
            dürmek için mümkün olan her çabayı yaptığını bildiğini   4.   Tanrısal öz ya da ruh, nesnelerde barınan bir sanatçı gibi-
            ve  düşündüğünü  tasavvur  ediniz.  Bu  taş  hiç  şüphesiz   dir. Bu ruh nesnelerin hem idesi hem de yaratıcı gücüdür.
            sadece kendi çabasının bilincinde olduğu için (…) özgür   Her nesne bu ruh ile birlikte nefes alır. Bu sebeple onun
            olduğuna inanacaktır (...) Bütün insanların sahip olmakla   farkında olmaması mümkün değildir. Nasıl ki bir sanatçı
            övündükleri ve aslında sadece onların kendi arzularının   birbirinden farklı onlarca sanat eseri ortaya koyarken ken-
            bilincinde olmalarından, bu arzuları belirleyen nedenleri   dinden bir şey kaybetmezse tanrısal öz de sonsuz çokluk
            bilmemelerinden kaynaklanan insan özgürlüğü işte böy-  içinde değişmeden ve hiç eksilmeden kalır. Değişen sa-
            le bir şeydir. Böylece bir çocuk özgür olarak sütü arzu   dece dış gerçekliktir.
            ettiğini zanneder.”
                                                               Bu parçada;
            B. Spinoza'nın Etika adlı eserinden alınan bu parça-
                                                                I. Değişmeyen tek şeyin değişim olması
            da anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
                                                               II. Doğa ile Tanrı'nın bir ve özdeş olması
            A)  İnsan ahlaki eylemlerinde özgürdür.
                                                               III. Tanrı’yı bilmede insanın çaresiz olması
            B)  Doğadaki nedenselliğin kaynağı özgürlüktür.
                                                               düşüncelerinden hangisine karşı çıkılmaktadır?
            C)  Özgür irade bir yanılsamadan ibarettir.
                                                               A) Yalnız I      B) Yalnız II      C) Yalnız III
            D)  İnsan eylemleriyle kendi özünü oluşturur.
            E)  Rastlantısallık doğanın işleyişinin bir sonucudur.        D) I ve II       E) I ve III


                                                       163
 162                                                   163
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170