Page 165 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 165

FELSEFE                                      4    TEST
                                                Felsefi Metin Analizi                                  A



        1.   Gazâlî  El-münkız  mine'd-dalâl  adlı  eserinde  akla  dair   3.   F. Bacon'a göre insan bilgisi ölçüsünde doğanın hâkimi
            şüphesini, duyuların dilinden şu sözlerle açıklar: “Aklî   ve  yorumlayıcısıdır.  Ona  göre  kendisini  fiziksel  ve  zi-
            ilmlere nasıl güvenebilirsin. Hâlbuki bundan önce duyu   hinsel açıdan geliştirip rahat bir biçimde yaşayabilmesi
            organlarına güveniyordun. Akıl hâkimi geldi, bizim ya-  için insanın alet ve mantığa ihtiyacı vardır. Çünkü alet
            nılabileceğimizi söyleyip, bizi yalanladı. Eğer akıl olma-  olmadan  fiziki  güç  ve  mantık  olmadan  zihin  doğaya
            saydı, sen devâmlı olarak ve ısrârla bizi tasdîk edecek-  uyum sağlayamaz. Oysa Rönesans’a kadar kullanılmış
            tin. Şimdi muhtemeldir ki, aklın da ötesinde bir başka   olan  tümdengelim  yöntemi  bu  uyumu  sağlayamamış,
            hâkim vardır. O ortaya çıkarsa, aklın duyu organlarını   insanın doğaya hâkim olmasını gerçekleştirememiş ve
            yalanladığı gibi, o da aklın yanıldığını söyler. Aklın ya-  rahat bir biçimde yaşamasına engel olmuştur. Gerçeği
            nıldığını söyleyecek böyle bir hâkimi bilmemen, onun   araştırmaktan  ziyade  kökleşmiş  hataları  onaylayan  ve
            yok olduğunu göstermez.”                           kuvvetlendiren bu mantığın aksine tümevarım yöntemini
                                                               kullanmalı ve duyumlarla başlayan süreci genellemelerle
            Gazâlî’nin  bu  görüşünden  hareketle  aşağıdakiler-  sonlandırmalıdır.
            den hangisine ulaşılabilir?
                                                               Metinden yola çıktığımızda hangi seçenekte Bacon'ın
            A)  Aklın bilgisinin yanılmazlığını, ürünü olan düşünceler
                                                               görüşüyle örtüşmeyen ifade yer almaktadır?
               gösterir.
                                                               A)  Bilgi insan hayatı için önemli bir güçtür.
            B)  Gerçeğin varoluşu onun bilgisine sahip olmamızdan
               bağımsızdır.                                    B)  Bilim genellemelerden yola çıkmalıdır.
            C)  Gerçek  hem  duyusal  olarak  algılanabilir  hem  de   C)  Dedüksiyon yöntemi bir kenara bırakılmalıdır.
               akılla kavranabilir.
                                                               D)  Tabiata uyum için insan kendisini geliştirmelidir.
            D)  Akli bilgiler bilimsel olanın bilgisine ulaşabilmesi    E)  İnsan doğru bilgiye endüksiyon yöntemiyle ulaşır.
               nedeniyle üstündür.

            E)  Doğruya ulaşmak için duyulara ve duyuları denetleyen
               akla ihtiyaç vardır.








        2.   “Her tekil nesne var olmak, belli ve kesin bir yasaya göre
            davranmak bakımından zorunlu olarak dış bir neden ta-
            rafından belirlenmiştir. Havaya atılan bir taşı düşünelim.
            Şimdi hareketine devam ederken taşın bu hareketini sür-
            dürmek için mümkün olan her çabayı yaptığını bildiğini
            ve  düşündüğünü  tasavvur  ediniz.  Bu  taş  hiç  şüphesiz   4.   Tanrısal öz ya da ruh, nesnelerde barınan bir sanatçı gibi-
            sadece kendi çabasının bilincinde olduğu için (…) özgür   dir. Bu ruh nesnelerin hem idesi hem de yaratıcı gücüdür.
            olduğuna inanacaktır (...) Bütün insanların sahip olmakla   Her nesne bu ruh ile birlikte nefes alır. Bu sebeple onun
            övündükleri ve aslında sadece onların kendi arzularının   farkında olmaması mümkün değildir. Nasıl ki bir sanatçı
            bilincinde olmalarından, bu arzuları belirleyen nedenleri   birbirinden farklı onlarca sanat eseri ortaya koyarken ken-
            bilmemelerinden kaynaklanan insan özgürlüğü işte böy-  dinden bir şey kaybetmezse tanrısal öz de sonsuz çokluk
            le bir şeydir. Böylece bir çocuk özgür olarak sütü arzu   içinde değişmeden ve hiç eksilmeden kalır. Değişen sa-
            ettiğini zanneder.”
                                                               dece dış gerçekliktir.
            B. Spinoza'nın Etika adlı eserinden alınan bu parça-
            da anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?     Bu parçada;
                                                                I. Değişmeyen tek şeyin değişim olması
            A)  İnsan ahlaki eylemlerinde özgürdür.
                                                               II. Doğa ile Tanrı'nın bir ve özdeş olması
            B)  Doğadaki nedenselliğin kaynağı özgürlüktür.
                                                               III. Tanrı’yı bilmede insanın çaresiz olması
            C)  Özgür irade bir yanılsamadan ibarettir.
                                                               düşüncelerinden hangisine karşı çıkılmaktadır?
            D)  İnsan eylemleriyle kendi özünü oluşturur.
            E)  Rastlantısallık doğanın işleyişinin bir sonucudur.  A) Yalnız I      B) Yalnız II      C) Yalnız III

                                                                       D) I ve II        E) I ve III


                                                       163
 162                                                   163
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170