Page 167 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 167

FELSEFE                                      4    TEST
                                                Felsefi Metin Analizi                                  B



        1.   Filozofun  son  gayesi  sanat  felsefesi  olmalıdır.  Çünkü   3.   Antik  Yunan  felsefesindeki  çeşitli  filozoflar  varlık,  de-
            sanat  yapıtı  bir  deha  ürünüdür.  Dehanın  ürettiği  sa-  ğişim  ve  gerçeklik  konularında  farklı  görüşler  ortaya
            nat eseri doğadaki düzensizliği bir düzen, çirkinliği de   koymuşlardır. Söz gelimi; İyonyalı filozofların çoğunun,
            bir güzellik içinde sunar ve insanda beğeni uyandırır.   varlığın temeline maddi bir ilkeyi yerleştirmelerine karşı-
            Sanatçı bu düzeni ve güzelliği kendi hayal dünyasında   lık, Pythagorasçılar varlığın temeli olarak formel bir ilke
            özgür bir şekilde kurgular. Bu sebeple sanatçı özerktir   olan “sayı”yı öne sürdüler. Elea Okulu, değişimin sadece
            ve kendi yasalarını uygular. Kısacası sanat, doğadan   bir yanılsama olduğunu savunarak değişimin gerçek ol-
            kopan sanatçının güzelliği zamansız olarak ortaya koy-  madığını iddia ederken Herakleitos ise tam tersine deği-
            ması demektir.                                     şimin gerçek olduğunu ve her şeyin sürekli bir değişim
                                                               içinde olduğunu ileri sürdü. Thales, Anaksimandros ve
            Bu  parçadan  hareketle  sanatla  ilgili  aşağıdakiler-  Anaksimenes gibi filozoflar varlığı tek bir unsurdan türe-
            den hangisine ulaşılamaz?                          tirken, Empedokles ve Anaksagoras gibi plüralist filozof-
                                                               lar varlığın temeline birden fazla madde yerleştirdiler. Bu
            A)  Doğadan üstündür.
                                                               çelişkili süreç, felsefede bir gelişme ve sentez için gerekli
            B)  Hayal gücünün bir ürünüdür.
                                                               bir altyapıyı işaret etmektedir. Ancak bu dönemden son-
            C)  Doğal güzelliğin olduğu gibi ifade edilmesidir.  ra ortalama insan, doğa felsefesine sırt çevirmiş ve ilgi
                                                               göstermemiştir.  Bunun  sonucunda  da  Sofistler  felsefe
            D)  Duyguların sanat eseriyle yansıtılmasıdır.
                                                               sahnesine çıkmışlardır.
            E)  Kalıcı nitelikte ürünler ortaya koyar.
                                                               Metinde felsefi bir probleme dair yapılan açıklamalar-
                                                               dan yola çıkarak seçeneklerden hangisine ulaşılamaz?
                                                               A)  Arkhe sorunu yoğun bir şekilde tartışılmıştır.
                                                               B)  Karşıt görüşler ortaya atılmıştır.
                                                               C)  Varlığın tözsel yapısı ele alınmıştır.
                                                               D)  Felsefenin konu alanı aynı kalmıştır.
                                                               E)  Varlığın monist ve plüralist yapıda olduğu öne
                                                                  sürülmüştür.








                                                           4.   J. J. Rousseau Emile adlı eserinde şöyle demiştir. “Ço-
                                                               cuğum,  cesaretsiz  mutluluk  katiyen  olmaz.  Nitekim,
                                                               mücadelesiz fazilet de olmaz. Fazilet, bedensel olarak
            2.   R. Nozick Anarşi, Devlet ve Ütopya adlı eserinde   zayıf fakat irade itibarıyla güçlü bir mahluka aittir. Doğru
            şöyle sorar: “Diyelim ki, arzu ettiğiniz deneyimi size ya-  insanın en önemli niteliği budur. Senin iyi bir adam ol-
            şatacak bir deneyim makinesi var. Harika nöropsikolog-  man için uğraştım. Fakat iyi olan adam öyle kalmayı is-
            lar, büyük bir roman yazmakta, bir arkadaş edinmekte   temedikten sonra, iyi olduğundan dolayı haz duyamaz.
            ya da ilginç bir kitap okumakta olduğunuzu düşünece-  İyilik ise, insanın ihtirasları ile çarpıştıkça kırılır ve mah-
            ğiniz  ve  hissedeceğiniz  şekilde  beyninizi  uyarabiliyor.   volur. İyi olan adam, sadece kendisi için iyi olur. Faziletli
            Beyninize takılan elektrotlarla bir tankın içinde hep yü-  insan kimdir? Kişisel eğilimlerini bilen kimsedir.”
            zeceksiniz. Ömür boyu bu makineye bağlanıp yaşam
            deneyimlerinizi önceden programlar mısınız?”       Metinde J. J. Rousseau'nun sorguladığı felsefi prob-
                                                               lemle ilgili aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
            Metinde ele alınan felsefi kavram aşağıdakilerden
            hangisidir?                                        A)  Kendini bilen insan erdemli olabilir.
                                                               B)  İyilik toplumsal mutluluk için bir araçtır.
            A)  Adalet
                                                               C)  Erdem insana özgü bir niteliktir.
            B)  Deneyim
            C)  Devlet                                         D)  İnsanın erdemli olmak için çabalaması gerekir.
            D)  Özgürlük                                       E)  İyi olma durumu istenç ve süreklilik içermelidir.
            E)  Vicdan


                                                       165
   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172