Page 172 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 172

MÖ 6. Yüzyıl-MS 2. Yüzyıl'da Felsefe
        FELSEFE


        7.   Aristoteles  İkinci  Analitikler  kitabında  “Duyum  yoluyla   8.   I. “Ne yapacağım?” diye düşünmeyenlere ne yapılma-
            bilimsel bilgi mümkün değildir. Duyumun konusu sade-  sı gerektiğini ben de söyleyemem.
            ce bireysel bir nesne değil, belli bir özelliğe sahip bir      II. Ancak iyiliği bilen kişiler bazılarını sevmeyi ve bazı-
            nesne olsa bile bu nesneyi bireysel bir nesne, yani belli   larından da nefret etmeyi bilir.
            bir yer ve zamanda yer alan bir nesne olarak algılamak
            zorundayız. Ama tümel olanın, bütün durumlarda ger-     III. Eskiden insanlar kolay kolay konuşmazlardı çünkü
            çek olanın algılanması imkânsızdır, çünkü tümel olan   söylediklerini yapamayacaklarından korkarlardı.
            “şu” ve "şu anda" olan değildir. (...) Algının bireysel ola-     IV. Sınırlarını bilen bir kişinin hataya düştüğü neredey-
            nı konu olarak almasına karşılık bilimsel bilgi tümelin   se hiç görülmemiştir.
            tanınmasını gerektirir. (…)çünkü algının konusu tümel      Konfüçyüs’ün  Konuşmalar  adlı  eserinden  alınan
            olan değildir.” demiştir.
                                                               bu ifadelerde aşağıdakilerden hangisine yönelik bir
            Bu parçadan aşağıdaki yargılardan hangisine        açıklama yoktur?
            ulaşılabilir?
                                                               A)  Erdemin içselleştirilmesi
            A)  Duyular, nesneler hakkında her durumda doğru ve   B)  Adil bir tavır takınma
               yanılmaz bilgiler verir.
                                                               C)  Özdenetimi sağlama
            B)  Bilimsel bilgi tek tek varlıkların bilgisinin duyum yo-  D)  Düşünce ve davranışta tutarlılık
               luyla edinilmesiyle oluşur.
                                                               E)  Öğrenmeye istekli olma
            C)  Duyusal  şeyler  bireysel  gerçekliklerdir  ve  bilimsel
               bilgi tek tek varlıkların bilgisidir.
            D)  Duyusal şeyler hakkında elde edilen bilgiler zaman-  Çözüm:
               sal ifadeler olmak zorundadır.
                                                               Soruda bizden Konfüçyüs’ün Konuşmalar adlı eserin-
            E)  Duyu  bilgilerinin,  konularından  ileri  gelen  bazı   den alıntılanan dört öncülün eşleştiği seçenekleri tes-
               önemli eksiklikler akıl yoluyla giderilir.      pit ederek, bu öncüllerde açıklaması yapılmayan yani
            Çözüm:                                             açıkta kalan cevap seçeneğini bulmamız istenmiştir.
            İkinci Analitikler eserinden alınan metinde Aristoteles,   I.   öncüldeki sözde kişinin doğruyu bulmaya, öğren-
            bilimin tümel olanı konu aldığını, tümel olanın algının   meye istekli olmadığı durumda ona yardımcı olunama-
            konusu olmadığını bu nedenle de duyum yoluyla bilim-  yacağı düşüncesi vardır, bu "E" seçeneğinde yer alan
            sel bilginin mümkün olmadığını ifade etmiştir.     ifadeye karşılık gelir.
            A)  Parçada duyumun tümel olanı ve gerçek olanı algı-  II.  öncüldeki sözle sevgiyi hak edene sevgi, nefreti hak
            lamasının mümkün olmadığı belirtilmiş ve aynı zaman-  edene nefret göstermek gerektiği, bunun da iyinin bilgisi-
            da  bilimsel  bilginin  duyum  yoluyla  elde  edilmeyeceği   ne sahip olmakla mümkün olduğu düşüncesi vardır. Hak
            vurgulanmıştır.                                    edene hak ettiğini vermek adil olma ile ilgili olduğundan
                                                               bu öncül "B" seçeneğinde bir karşılığa sahiptir.
            B)  Parçada  duyum  yoluyla  bilimsel  bilginin  mümkün
            olmadığı ifade edilmiştir. Seçenekte verilen yargı veri-  III.   öncülde  söylediklerini  yapamayacağından  kork-
            len düşünce ile çelişir.                           mak ile anlatılmak istenen tutarlılıktır, yani söz ve dav-
                                                               ranış arasındaki tutarlılık, uyumdur. Bu öncül "D" seçe-
            C)  Parçada bilimsel bilginin tekilin değil tümelin bilgisi
                                                               neğinde verilen ifadeye uygundur.
            olduğu  ifade  edilmiştir.  Duyusal  şeylerin  bireysel  ger-
            çeklikler  olduğu  ve  bilimsel  bilginin  tek  tek  varlıkların   IV.  öncülde  sınırlarını  bilen  kişinin  hataya  düşmeye-
            bilgisi olduğuna ulaşılamaz.                       ceği  düşüncesi,  ne  yapıp  ne  yapmayacağını  bilmek,
                                                               belirleyebilmek  ve  buna  uygun  davranabilmeyi  içerir.
            D)  “Duyusal  şeyler  hakkında  elde  edilen  bilgiler  za-  Bu öncül "C" seçeneğindeki ifadede karşılık bulur. Bu
            mansal ifadeler olmak zorundadır.” yargısının parçada   durumda öncüllerde hakkında bir açıklama yapılmayan,
            yer alan “ Duyumun konusu sadece bireysel bir nesne   "A" seçeneği doğru cevaptır.
            değil, belli bir özelliğe sahip bir nesne olsa bile bu nes-
            neyi bireysel bir nesne, yani belli bir yer ve zamanda                              Cevap: A
            yer alan bir nesne olarak algılamak zorundayız” ifade-
            sinde karşılığı vardır.
            E)  Parçada bilimsel bilginin duyumsal bilgi olmadığı, tü-
            melin bilgisi olduğu ifade edilmiş, akıldan söz edilmemiştir.
                                                      Cevap: D



                                                       170                                                                                                           171
   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177