Page 171 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 171

MÖ 6. Yüzyıl-MS 2. Yüzyıl'da Felsefe
        ÇÖZÜMLÜ SORULAR                                                                         FELSEFE


        5.   Dış görünüşünün ve karakterinin farklılığı kadar felse-  6.   Okulda yapılacak bir münazara karşılaşması öncesinde
            fi söylem ve iletişim alanında da geleneksel araçların   konular ve taraflar belirlendikten sonra bir öğrenci ve
            dışına  çıkan  Sokrates,  insan  zihnini  tembelleştirdi-  öğretmeni arasında şöyle bir konuşma geçer:
            ği  gerekçesiyle  yazılı  hiçbir  eser  bırakmamıştır.    M.   Öğrenci: Doğruluğundan emin olmadığım bir görüşün
            Wolf'un  Proust  ve  Mürekkep  Balığı  kitabında  dediği   doğru olduğuna diğer insanları nasıl ikna edebilirim ki?
            gibi “Sokrates, kitaplar üzerinden bir şeyler öğrenme-  Öğretmen:  Önemli  olan  savunduğun  görüşün  doğru
            nin konuşma alışkanlığını körelten ölü bir söylem oldu-  olup olmaması değil. İki görüşün de haklı ve haksız ta-
            ğunu görmüş ve iyi bir yaşam için gerekli olan ahlaki   rafları var. Bu konuda kesin bir doğrudan söz etmemiz
            değerlere yönelik fikirlerini felsefi metinlerle aktarmayı   zaten  mümkün  değil.  Karşılaşmada  rakibinden  daha
            reddetmiştir. Ona göre insan bilgiyi kitaplardan ve an-  yüksek puan alabilmen için gereken şey argümanlarını
            siklopedilerden öğrenmek yerine, karşılıklı konuşarak   sağlam ve tutarlı biçimde kurgulamak, dinleyicileri sa-
            ve tartışma içine girerek kendisine mal etmelidir.”   vunduğun görüşün haklılığına ikna etmek.

            Buna göre Sokrates ile ilgili aşağıdakilerden hangisi      Öğretmenin açıklaması aşağıdakilerden hangisinin
            söylenemez?                                        görüşleriyle benzerlik göstermektedir?

            A)  Tartışma kavramına değer verdiği               A)  Empiristler
            B)  Etik değerleri yaşam için gerekli gördüğü      B)  Entüisyonistler
            C)  Felsefesinde yöntemsel açıdan farklılaştığı    C)  Pozitivistler
            D)  Bilginin kaynağı olarak deneyimi temel aldığı   D)  Rasyonalistler
            E)  Felsefi çalışmalarını pratik yaşamla ilişkilendirdiği   E)  Sofistler
                                                               Çözüm:
            Çözüm:
            Bu  parçada  Sokrates’in  felsefi  gelenek  dışına  çıktığı   Öğrenci  ve öğretmen diyaloğu  şeklinde verilen par-
            ve  yazılı  hiçbir  eser  bırakmadığı  ifade  edilmiş,  pratik   çada bir görüşün kesin ve herkes için doğru olmasının
            yaşam içinde gerekli olan etik değerlerin kitaplar üze-  mümkün olmadığı; argümanların doğru, tutarlı ve ikna
            rinden  öğrenilmesine  karşı  çıktığı  anlatılmış  ve  kitap-  edici olmasının önemli olduğu vurgulanmıştır.
            lardan bir şey öğrenmek yerine karşılıklı konuşma ve
            tartışma içine girmenin felsefi düşünce için daha önemli   A) Empiristler doğru bilgiye ulaşmanın mümkün olduğu-
            olduğu vurgulanmıştır. Parçada;                    nu, bu bilginin de duyu deneyimi yoluyla edinilebilece-
                                                               ğini savunurlar. Bu görüşe göre zihin doğuştan boş bir
            A)  Sokrates’in    tartışma  kavramına  değer  verdiği,   levha gibidir ve sonradan deneyim yoluyla dolar.
            bilgiyi  kitaplardan  ve  ansiklopedilerden  öğrenmesinin
                                                               B)  Entüisyonistlere  göre  doğru  bilgi  mümkündür  ve
            doğru olmadığı vurgulanmıştır.
                                                               kaynağı  sezgidir.  Akıl  ve  deneyimin  bilgi  oluşturması
            B)  Sokrates’in  etik  yani  ahlaki  değerleri  yaşam  için   reddedilmemekle  birlikte  sezgilerden  gelen  bilgi  daha
            gerekli gördüğü anlatılmıştır.                     değerli kabul edilir.

            C)  Sokrates’in  felsefesinde  yöntemsel  farklılıklar  ol-  C) Pozitivistler, olgunun dışında gerçek hiçbir şey olma-
            duğu yargısına ulaşılabilir. Metinde Sokrates'in bilgiye   dığını ve ancak deneye dayalı bilimsel bilginin gerçeğin
            ulaşmada klasik anlayışın dışında bir yol önerdiği vur-  bilgisini içerdiğini savunurlar. Onlara göre gerçek olan
            gusu yapılmıştır.                                  olgusaldır.
            D)  Metinde kaynağının deneyim olduğu fikrine yer ve-  D)  Bilginin  kaynağı  olarak  aklı  kabul  ederler.
            rilmemiştir. Ayrıca bilginin kaynağının deneyim olduğu   Rasyonalistlere göre doğru bilgiye deneyim ya da sezgi
            fikri rasyonalist bir filozof olan Sokrates için geçerli bir   değil, akıl yoluyla ulaşılabilir.
            ifade değildir.
                                                               E) Sofistlere her zaman geçerli olan kesin bir bilgi yok-
            E)  Metinden  hareketle    Sokrates'in    çalışmalarıyla   tur. Çünkü bilgi, kişiden kişiye değişen göreceli bir nite-
            pratik yaşamı ilişkilendirdiği söylenebilir.       liğe Sofistlerin bu düşünceleri parçada verilmek istenen
                                                               düşünce ile örtüşür. Doru cevap "E" seçeneğidir.

                                              Cevap: D                                         Cevap: E







                                                       169
   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176