Page 174 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 174

MÖ 6. Yüzyıl-MS 2. Yüzyıl'da Felsefe
        FELSEFE


        11.  Sokrates  ile  aynı  zamanda  yaşamış  olan  Sofistler,  reto-  12.  İnsanın  iyiliğe  ve  mutluluğa  ulaşmasının  koşulu,  ne  oldu-
            rik ve siyaset gibi alanlarda para karşılığı ders veren bil-  ğunun ve yaşamsal yolculuğunun amacının bilinmesidir. İyi
            ge kişilerdir. Protagoras, bilinen Sofist filozoflardan biridir.   olanın bilgisine sahip olan insan iyi olana yönelir. Dürüstlük,
            Düşüncelerinde herkes için genel- geçer bilgilerin olama-  doğruluk, adalet ve ölçülülük gibi değerler bilinip, içselleşti-
            yacağını, duyulara dayalı olan bilgilerin kişiye göre değişti-  ğinde bunlar insanı yaşamda mutluluğa götürecek araçlar
            ğini savunur. Bu görüşünü sadece bilgi alanında değil, aynı   hâline gelecektir. Kendini bilen ve tanıyan insan da neyin iyi
            zamanda ahlak alanında da sürdürerek evrensel bir ahlak   neyin kötü olduğunun farkındalığı içinde seçimlerini yapabi-
            yasasının  mümkün  olamayacağını  belirtir.  Düşüncesini   lecektir.
            “İnsan her şeyin ölçüsüdür.” yargısıyla özetler.
                                                             Bu parçada vurgulanmak istenen asıl yargı aşağıdaki-
            Parçadan  hareketle  Protagoras  ile  ilgili  aşağıdaki   lerden hangisidir?
            yargıların hangisine ulaşılabilir?
                                                             A)  Etik değerler gündelik yaşama katkılarıyla değerlendirilir.
            A)  Ahlak yasaları herkes için geçerli olabilir.
                                                             B)  Epistemolojik  yetkinlik  bireyde  erdemle  ilgili  bilinç
            B)  Doğru bilgi kişiden kişiye göre değişir.        oluşturur.
            C)  Genel geçer doğru bilgiye ulaşılabilir.      C)  İnsanın yaşamın ereğini araması onu mutluluğa götürür.
            D)  Ahlakın temelinde erdem vardır.              D)  Haz ve mutluluk ahlaki eylemin biricik amacıdır.

            E)  Doğru bilginin kaynağı akıldır.              E)  İyi ve kötü eylemin bilgisine her insan ulaşır.
                                                             Çözüm:
            Çözüm:                                           Parçada  vurgulanmak  istenen  yargıyı  bulmamız  isten-
                                                             mektedir. Seçeneklere bakalım;
            Parçada Sofist filozoflardan Protagoras’ın, herkes için ge-
            çerli olacak mutlak doğru bilgi ve evrensel bir ahlak yasa-  A)  “Etik değerler gündelik yaşama katkılarıyla değerlen-
            sının mümkün olamayacağına yönelik görüşü verilmiştir.   dirilir.” Parçada insanların etik değerleri bilmesinin onu iyi
            Bilgi de ahlak da kişiye göre değişkenlik göstermektedir.   olana yönelteceği belirtilmiştir. Bu değerlerin gündelik ya-
            Bu görüş rölativizm (görecelilik) olarak adlandırılır.  şamdaki işlevlerine ilişkin bir vurgu parçada yer almamıştır.
            A)  Protagoras'a göre ahlak yasaları herkes için geçerli   B)  “Epistemolojik yetkinlik bireyde erdemle ilgili bilinç oluş-
            olamaz, kişiye göre değişir.                     turur.” Parçada ahlaki değerlerin bigisine sahip olan ve bu
                                                             değerleri içselleştiren insanların kendini bileceği ve neyin iyi
            B)  Doğru  bilgi  kişiden  kişiye  göre  değişir  yargısı
            Protagoras’ın görüşüyle örtüşen ifadedir.        ve kötü olduğunun farkındalığı yani bilinciyle seçim yapacağı
                                                             vurgulandığı için doğru cevap "B" seçeneğidir.
            C)  Genel- geçer ifadesi herkes için geçerli olan bilgiler için
                                                             Epistemoloji, bilme ve bilgi fenomeni üzerine odaklanır.
            kullanılmaktadır. Protagoras’ın düşüncesinin karşıtıdır.
                                                             C)  Parçada insanın iyiye ve mutluluğa ulaşabilmesi için
            D)  Ahlakın temelinde erdem olduğuna yönelik olarak her
                                                             kendisinin ne olduğunun ve yaşamsal yolculuğunun ama-
            hangi bir bilgi verilmemiştir.
                                                             cını bilmesi gerektiği belirtilmiştir. Yani parçada bireysel
            E)  Doğru bilginin kaynağının akıl olduğunu savunan görüş   olarak yaşamın amacının bilinmesi vurgusu hakimdir.
            rasyonalizm(akılcılık)dir. Ancak Protagoras rölativizmi savun-
            maktadır.                                             D)  Parçada bilginin insanı erdeme götüreceği ve erdem-
                                                  Cevap: B    li olan insanın da yaşamda mutlu olacağı belirtilmiştir. O
                                                             hâlde mutluluk eylemin biricik amacı değil, erdemli olan
                                                             insanın eyleminin sonucunda elde ettiği kazanç olacaktır.
                                                             E)  Parçada  iyi  olanı  bilen insanın  iyi  olana  yöneleceği
                                                             vurgulanmıştır. O hâlde her insan değil bilen insan iyi ve
                                                             kötüyü ayırt etme yetisine sahip olacaktır.
                                                                                                    Cevap: B














                                                                                                                                                                     173
                                                       172                                                                                                           173
   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179