Page 178 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 178
MÖ 6. Yüzyıl-MS 2. Yüzyıl'da Felsefe
FELSEFE 1. TEST - B
7. Aristoteles'e göre varlığın dört nedeni vardır. Örneğin 10. Aristoteles, Nikomakhos’a Etik adlı eserinde şöyle de-
bir heykelin yapıldığı mermer maddesel nedeni, heyke- miştir: “Karakter erdemi etkilenimlerle ve eylemlerle il-
lin şekli biçimsel nedeni, heykeli yapan heykeltraş fail gilidir. Eksiklik, aşırılık ve orta bunlarda olur. Korkma,
nedeni, heykeltraşın en son ne için tasarladığı ise erek- cesaret etme, arzu etme, öfkelenme, acıma ve genelde
sel nedeni oluşturur. haz alma ya da acı duyma da daha az ve daha çok
olur, her ikisi de iyi değil. Oysa gerektiği zaman, gere-
Buna göre bir koltuğun ereksel nedeni aşağıdaki- ken şeylere, gereken kişilere karşı, gerektiği için, gerek-
lerden hangisidir? tiği gibi bunları yapmak orta olandır ve en iyidir, bu da
erdeme özgüdür.”
A) Ahşaptan yapılmış olması
B) Kalp biçiminde olması Buna göre aşağıdakilerden hangisinde
Aristoteles’in “erdem” hakkındaki görüşü doğru ola-
C) Koltuk ustası tarafından yapılması
rak verilmiştir?
D) Üzerinde oturmak için yapılması
A) Erdem, orta olanda bulunma huyudur.
E) Metal malzemelerden oluşması
B) Orta, bize göre orta olandır.
C) Etkilenimler ve eylemler, erdemi oluşturur.
8. XIII-Tzu-kung, “Üstün insan kimdir?” diye sordu. Üstat
yanıt verdi: “Konuşmadan önce eyleme geçer ve sonra D) Erdem, eksiklikten kaçmaktır.
eylemine göre konuşur.” E) Erdem, hazza yönelmektir.
XV-Üstat dedi ki: “Düşünmeden öğrenmek, zaman yitir-
mektir. Bir şeyi öğrenmeden düşünce ileri sürmek tehli-
kelidir.” 11. “Filozoflar bu devletlerde kral, ya da şimdi kral, önder
dediklerimiz gerçekten düşünür olmadıkça, böylece
XVI-Üstat dedi ki: “Yu, sana bilginin ne olduğunu öğre- aynı insanda devlet gücüyle akıl gücü birleşmedikçe,
teyim mi? Bir şey bildiğin zaman, onu bildiğini göster- kesin bir kanunla herkese yalnız kendi yapacağı iş ve-
meye çalış. Bir şey bilmiyorsan onu bilmediğini kabul rilmedikçe, sevgili Glaukon, bence bu devletlerin başı
et. İşte bu bilgidir.”
dertten kurtulamaz, insanoğlu da bunu yapmadıkça
Konfüçyüs’un İdeal Bir İnsan ve Topluma Dair tasarladığımız devlet mümkün olduğu ölçüde bile do-
Konuşmalar isimli eserinden alınan bu metne göre ğamaz, kavuşamaz gün ışığına.”
konuşmak için gerekli olan nedir?
Platon’un Devlet adlı eserinden alınan metinden
A) Düşünerek öğrenip eyleme geçmek
aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?
B) Düşünerek öğrenmek
A) Yöneticiler devlet gücüne sahip olmalıdır.
C) Eyleme geçmek
D) Bilmediğini kabul etmek B) Krallar ve filozoflar birlikte çalışmalıdır.
E) Öğrenmeden düşünce ileri sürmek C) Filozoflar devletlerin başını dertten kurtarmalıdır.
D) Yöneticiler aynı zamanda düşünür olmalıdır.
9. “…beni öldürürseniz, benim gibi birini daha kolay kolay E) Filozoflar devlet tasarlamalıdır.
bulamayacaksınız, kente benim gibi tanrılar tarafından
bağlanmış ve tam anlamıyla bir at sineğinin, büyük
ve görkemli ama büyüklüğü nedeniyle rahvanlaşmış,
bu nedenle de sokulup dürtülmeye gereksinim duyan
bir ata bağlandığı gibi bağlanmış birini. Sanırım böyle 12. Renk körü bir kimse meyve bahçesine baktığında renk-
bağlamış, Tanrı beni bu kente: Bütün gün durmadan leri ayırt edemediğinden “Hiç meyve yok.” diyebilir.
sizi uyandıracak size öğütler verecek tek tek azarlayıp Oysa tüm renkleri görebilen biri aynı bahçeye baktığın-
paylayacak, her yerde, her an yanınıza konmuş bulaca- da “Bu yıl ne kadar da çok meyve var.” diyebilir.
ğınız at sineğiyim ben.”
Bu metin aşağıdaki görüşlerden hangisine kanıt
Platon’un Sokrates’in Savunması isimli eserinden oluşturur?
alınan metne göre Sokrates niçin kendini Atina’nın
at sineği olarak nitelendirmiştir? A) İnsan her şeyin ölçüsüdür.
A) İnsanları azarlamasından B) Her şey akar.
B) İnsanlara öğütler vermesinden C) Yalnızca düşünülür dünya vardır.
C) Dış görünüşünün kirli olmasından D) Evren sonsuz sayıdaki atomlardan oluşur.
D) Sorular sorarak doğrulara yöneltmesinden
E) Her şeyin kökeninde hava vardır.
E) Sürekli insanların yanında olmasından
177
176 177