Page 178 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 178

MÖ 6. Yüzyıl-MS 2. Yüzyıl'da Felsefe
        FELSEFE                                                                                1. TEST - B


        7.   Aristoteles'e göre varlığın dört nedeni vardır. Örneğin   10.  Aristoteles, Nikomakhos’a Etik adlı eserinde şöyle de-
            bir heykelin yapıldığı mermer maddesel nedeni, heyke-  miştir: “Karakter erdemi etkilenimlerle ve eylemlerle il-
            lin şekli biçimsel nedeni, heykeli yapan heykeltraş fail   gilidir. Eksiklik, aşırılık ve orta bunlarda olur. Korkma,
            nedeni, heykeltraşın ne için tasarladığı ise ereksel ne-  cesaret etme, arzu etme, öfkelenme, acıma ve genelde
            deni oluşturur.                                    haz  alma  ya  da  acı  duyma  da  daha  az  ve  daha  çok
                                                               olur, her ikisi de iyi değil. Oysa gerektiği zaman, gere-
            Buna göre bir koltuğun ereksel nedeni aşağıdaki-   ken şeylere, gereken kişilere karşı, gerektiği için, gerek-
            lerden hangisidir?                                 tiği gibi bunları yapmak orta olandır ve en iyidir, bu da
                                                               erdeme özgüdür.”
            A)  Ahşaptan yapılmış olması
            B)  Kalp biçiminde olması                          Buna    göre    aşağıdakilerden   hangisinde
                                                               Aristoteles’in “erdem” hakkındaki görüşü doğru ola-
            C)  Koltuk ustası tarafından yapılması
                                                               rak verilmiştir?
            D)  Üzerinde oturmak için yapılması
                                                                A) Erdem, orta olanda bulunma huyudur.
            E)  Metal malzemelerden oluşması
                                                                B) Orta, bize göre orta olandır.
                                                                C) Etkilenimler ve eylemler, erdemi oluşturur.
        8.   XIII-Tzu-kung, “Üstün insan kimdir?” diye sordu. Üstat
            yanıt verdi: “Konuşmadan önce eyleme geçer ve sonra    D) Erdem, eksiklikten kaçmaktır.
            eylemine göre konuşur.”                             E) Erdem, hazza yönelmektir.
            XV-Üstat dedi ki: “Düşünmeden öğrenmek, zaman yitir-
            mektir. Bir şeyi öğrenmeden düşünce ileri sürmek tehli-
            kelidir.”                                      11.  “Filozoflar bu devletlerde kral, ya da şimdi kral, önder
                                                               dediklerimiz  gerçekten  düşünür  olmadıkça,  böylece
            XVI-Üstat dedi ki: “Yu, sana bilginin ne olduğunu öğre-  aynı  insanda  devlet  gücüyle  akıl  gücü  birleşmedikçe,
            teyim mi? Bir şey bildiğin zaman, onu bildiğini göster-  kesin bir kanunla herkese yalnız kendi yapacağı iş ve-
            meye çalış. Bir şey bilmiyorsan onu bilmediğini kabul   rilmedikçe, sevgili Glaukon, bence bu devletlerin başı
            et. İşte bu bilgidir.”
                                                               dertten  kurtulamaz,  insanoğlu  da  bunu  yapmadıkça
            Konfüçyüs’un  İdeal  Bir  İnsan  ve  Topluma  Dair   tasarladığımız devlet mümkün olduğu ölçüde bile do-
            Konuşmalar isimli eserinden alınan bu metne göre   ğamaz, kavuşamaz gün ışığına.”
            konuşmak için gerekli olan nedir?
                                                               Platon’un  Devlet  adlı eserinden alınan metinden
            A)  Düşünerek öğrenip eyleme geçmek
                                                               aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?
            B)  Düşünerek öğrenmek
                                                               A)  Yöneticiler devlet gücüne sahip olmalıdır.
            C)  Eyleme geçmek
            D)  Bilmediğini kabul etmek                        B)  Krallar ve filozoflar birlikte çalışmalıdır.
            E)  Öğrenmeden düşünce ileri sürmek                C)  Filozoflar devletlerin başını dertten kurtarmalıdır.
                                                               D)  Yöneticiler aynı zamanda düşünür olmalıdır.
        9.   “…beni öldürürseniz, benim gibi birini daha kolay kolay   E)  Filozoflar devlet tasarlamalıdır.
            bulamayacaksınız, kente benim gibi tanrılar tarafından
            bağlanmış  ve  tam  anlamıyla  bir  at  sineğinin,  büyük
            ve  görkemli  ama  büyüklüğü  nedeniyle  rahvanlaşmış,
            bu nedenle de sokulup dürtülmeye gereksinim duyan
            bir ata bağlandığı gibi bağlanmış birini. Sanırım böyle
            bağlamış,  Tanrı  beni  bu  kente:  Bütün  gün  durmadan   12.  Renk körü bir kimse meyve bahçesine baktığında renk-
            sizi uyandıracak size öğütler verecek tek tek azarlayıp   leri  ayırt  edemediğinden  “Hiç  meyve  yok.”  diyebilir.
            paylayacak, her yerde, her an yanınıza konmuş bulaca-  Oysa tüm renkleri görebilen biri aynı bahçeye baktığın-
            ğınız at sineğiyim ben.”                           da “Bu yıl ne kadar da çok meyve var.” diyebilir.

            Platon’un  Sokrates’in  Savunması  isimli  eserinden      Bu  metin  aşağıdaki  görüşlerden  hangisine  kanıt
            alınan metne göre Sokrates niçin kendini Atina’nın   oluşturur?
            at sineği olarak nitelendirmiştir?
                                                               A)  İnsan her şeyin ölçüsüdür.
            A)  İnsanları azarlamasından
            B)  İnsanlara öğütler vermesinden                  B)  Her şey akar.
            C)  Dış görünüşünün kirli olmasından               C)  Yalnızca düşünülür dünya vardır.
            D)  Sorular sorarak doğrulara yöneltmesinden       D)  Evren sonsuz sayıdaki atomlardan oluşur.
            E)  Sürekli insanların yanında olmasından          E)  Her şeyin kökeninde hava vardır.


                                                                                                                                                                     177
                                                       176                                                                                                           177
   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183