Page 179 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 179
FELSEFE
MÖ 6. Yüzyıl-MS 2. Yüzyıl'da Felsefe 2 TEST
1. Düşünce tarihinin ayak izleri sizi Paleolitik dönemdeki 3. Yaz aylarında kanyon ve dere yürüyüşü yaptıysanız bi-
bir mağaranın duvarına kadar götürecektir. O duvara lirsiniz. Dereye doğru yönelen yokuşu ya da merdivenle-
çizilen resimlerde iletişim arzusunun yanında, sanatın ri indikçe derenin sesini duymaya başlarsınız. Yürüyüşe
ilk yansımaları da görülebilir. İnşa edilen ilk yapılarda başladığınızda havanın sıcaklığı bunaltıcı olsa da kanyona
geometri ve pratik yaşamın kaygıları bir aradadır. Asur, indikçe ne sıcak aynı sıcaktır ne de yukarıdan gördüğünüz
Sümer, Babil uygarlıklarından yükselen astronominin manzara aynı manzaradır. Ya duyularımız bizi yanıltıyordur
ayak seslerinde ise mitolojik anlatımların ve dinsel öge- ya da algımız bulunduğu ortamdan etkileniyordur. Aslında
lerin tınısı vardır. Başka kaygılarla karışık hâlde bulu- her ikisi de mümkündür. Bilgi görecelidir ve insanlar her şey
nan bu düşüncelerin düzenli hâle gelmesinde ve asıl üzerine iki zıt fikre sahip olabilir.
amacını bulmasında, felsefi düşüncenin etkisi yadsına-
maz. O, bilginin yönünü belirlemiş, koluna sadece bilme Bu parçadan aşağıdakilerin hangisine ulaşılamaz?
isteğini takmış ve varlığı yine varlıktan yola çıkarak ele
A) Bilginin rölatif nitelikte olduğuna
almıştır.
B) İnsanın her şeyin ölçüsü olduğuna
Parçada vurgulanmak istenen asıl yargı aşağıdaki- C) Bilginin bakış açısına göre değiştiğine
lerden hangisidir?
D) Deneyimlerin doğru bilginin kaynağı olduğuna
A) Felsefe insanların kaygıları yönünde şekillenmiştir.
E) İzlenimlerin insanı çelişkiye düşürdüğüne
B) Felsefe tüm bilgileri düzenleme amacı gütmektedir.
C) Felsefe ile bilginin ereği, bilme arzusuna yönelmiştir.
4. Konfüçyüs’e göre erdem zorluklar karşısında yılma-
D) İlk Çağ’ın bilimi, dini ve mitolojik ögelerin izlerini taşır. mayı asli görevi bilen, bir konuda derinlemesine düşün-
meden ve araştırmadan hüküm vermeyen, iyi niyetle
E) Düşünce tarihine farklı unsurlar ve etkileri yön vermiştir.
bir hedefe yönelmiş insanların eylemlerinin içindedir.
Erdemli insanın düşüncesi ve eylemi aynıdır.
Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine
ulaşılamaz?
A) İnsanlar herhangi bir konuda yargıda bulunmaktan
kaçınmalıdır.
B) İnsan bir şeyi önce irdelemeli sonra eyleme dönüş-
türmelidir.
C) Erdemli insan usanmaksızın hakikat arayışı içinde
olmalıdır.
2. Sokrates’in tartışmalarda kendisinin hiçbir olumlu tez ile- D) İnsan erdemin bilincinde olarak eylemde bulunmalıdır.
ri sürmemesi, sadece karşısındakinin görüşlerinde eksik E) İyiye yönelen kişi içi ve dışı bir biçimde davranmalıdır.
ve hatalı bulduğu yönlere itiraz etmesi onun yönteminin
önemli özelliklerindendir. Sokrates, Sofistler'in kendileri-
ni "bilge kişi” olarak ifade etmelerinin aksine kendisinin 5. Platon’a göre şu insan, şu hayvan, şu masa, şu geze-
hiçbir şey bilmediğini söyler. Tartışma boyunca kendisi gen gerçek varlığa sahip değildir. Gerçek olan şeyler
bir tanım ya da tez ileri sürmez. Yalnızca karşısındakinin genel olarak insan, genel olarak hayvan, genel olarak
ve kendilerini dinleyenlerin söz konusu tanımın yetersiz masa, genel olarak gezegen kısacası tümeller veya
olduğunu görmeleri için gereken müdahalelerde bulunur. kavramlardır. Platon'un bu görüşü kavramların, tümel-
Böylece Sokrates'in muhatabı doğruya, Sokrates'in bir lerin gerçekten var olduğunu, gerçekliğe sahip oldu-
karşı doğrusu veya karşı tanımı ile ulaşır. ğunu ileri sürmesi bakımından kavram realizmi fikrinin
temelini oluşturur.
Buna göre Sokrates’in yönteminin dayandığı temel
görüş aşağıdakilerden hangisidir? Buna göre Platon’un varlık anlayışı aşağıdaki gö-
rüşlerin hangisiyle örtüşür?
A) Herkes için doğru kabul edilecek bilgi yoktur.
A) Varlık düşünsel bir yapıdadır.
B) Bilgiyi doğru kılan ölçüt kişiye sağladığı yarardır.
B) Gerçek varlık maddesel olandır.
C) Doğru bilgi akılsal sorgulama yoluyla elde edilir.
C) Varlık fenomenal bir yapıya sahiptir.
D) Bilgi kişinin öznel deneyimleri sonucu elde edilir.
D) Varlık ruhsal ve maddesel bir yapıdadır.
E) Doğru bilgi olgusal alanın bilgisidir ve tecrübe ile edinilir.
E) Varlıkta sürekli bir oluş hâli söz konusudur.
177
177