Page 179 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 179

FELSEFE
                                         MÖ 6. Yüzyıl-MS 2. Yüzyıl'da Felsefe                    2    TEST



        1.   Düşünce tarihinin ayak izleri sizi Paleolitik dönemdeki   3.   Yaz  aylarında  kanyon  ve  dere  yürüyüşü  yaptıysanız  bi-
            bir  mağaranın  duvarına  kadar  götürecektir.  O  duvara   lirsiniz. Dereye doğru yönelen yokuşu ya da merdivenle-
            çizilen resimlerde iletişim arzusunun yanında, sanatın   ri  indikçe  derenin  sesini  duymaya  başlarsınız.  Yürüyüşe
            ilk yansımaları da görülebilir. İnşa edilen ilk yapılarda   başladığınızda havanın sıcaklığı bunaltıcı olsa da kanyona
            geometri ve pratik yaşamın kaygıları bir aradadır. Asur,   indikçe ne sıcak aynı sıcaktır ne de yukarıdan gördüğünüz
            Sümer,  Babil  uygarlıklarından  yükselen  astronominin   manzara aynı manzaradır. Ya duyularımız bizi yanıltıyordur
            ayak seslerinde ise mitolojik anlatımların ve dinsel öge-  ya da algımız bulunduğu ortamdan etkileniyordur. Aslında
            lerin tınısı vardır. Başka kaygılarla karışık hâlde bulu-  her ikisi de mümkündür. Bilgi görecelidir ve insanlar her şey
            nan  bu  düşüncelerin  düzenli  hâle  gelmesinde  ve  asıl   üzerine iki zıt fikre sahip olabilir.
            amacını bulmasında, felsefi düşüncenin etkisi yadsına-
            maz. O, bilginin yönünü belirlemiş, koluna sadece bilme      Bu parçadan aşağıdakilerin hangisine ulaşılamaz?
            isteğini takmış ve varlığı yine varlıktan yola çıkarak ele
                                                               A)  Bilginin rölatif nitelikte olduğuna
            almıştır.
                                                               B)  İnsanın her şeyin ölçüsü olduğuna
            Parçada vurgulanmak istenen asıl yargı aşağıdaki-  C)  Bilginin bakış açısına göre değiştiğine
            lerden hangisidir?
                                                               D)  Deneyimlerin doğru bilginin kaynağı olduğuna
            A)  Felsefe insanların kaygıları yönünde şekillenmiştir.
                                                               E)  İzlenimlerin insanı çelişkiye düşürdüğüne
            B)  Felsefe tüm bilgileri düzenleme amacı gütmektedir.
            C)  Felsefe ile bilginin ereği, bilme arzusuna yönelmiştir.
                                                           4.   Konfüçyüs’e  göre  erdem  zorluklar  karşısında  yılma-
            D)  İlk Çağ’ın bilimi, dini ve mitolojik ögelerin izlerini taşır.  mayı asli görevi bilen, bir konuda derinlemesine düşün-
                                                               meden  ve  araştırmadan  hüküm  vermeyen,  iyi  niyetle
            E)  Düşünce tarihine farklı unsurlar ve etkileri yön vermiştir.
                                                               bir  hedefe  yönelmiş  insanların  eylemlerinin  içindedir.
                                                               Erdemli insanın düşüncesi ve eylemi aynıdır.
                                                               Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine
                                                               ulaşılamaz?
                                                               A) İnsanlar herhangi bir konuda yargıda bulunmaktan
                                                                  kaçınmalıdır.
                                                               B) İnsan bir şeyi önce irdelemeli sonra eyleme dönüş-
                                                                  türmelidir.
                                                               C) Erdemli insan usanmaksızın hakikat arayışı içinde
                                                                  olmalıdır.

        2.   Sokrates’in tartışmalarda kendisinin hiçbir olumlu tez ile-  D) İnsan erdemin bilincinde olarak eylemde bulunmalıdır.
            ri sürmemesi, sadece karşısındakinin görüşlerinde eksik   E) İyiye yönelen kişi içi ve dışı bir biçimde davranmalıdır.
            ve hatalı bulduğu yönlere itiraz etmesi onun yönteminin
            önemli özelliklerindendir. Sokrates, Sofistler'in kendileri-
            ni "bilge kişi” olarak ifade etmelerinin aksine kendisinin   5.   Platon’a göre şu insan, şu hayvan, şu masa, şu geze-
            hiçbir şey bilmediğini söyler. Tartışma boyunca kendisi   gen gerçek varlığa sahip değildir. Gerçek olan şeyler
            bir tanım ya da tez ileri sürmez.  Yalnızca karşısındakinin   genel olarak insan, genel olarak hayvan, genel olarak
            ve kendilerini dinleyenlerin söz konusu tanımın yetersiz   masa,  genel  olarak  gezegen  kısacası  tümeller  veya
            olduğunu görmeleri için gereken müdahalelerde bulunur.   kavramlardır. Platon'un bu görüşü kavramların, tümel-
            Böylece  Sokrates'in  muhatabı  doğruya,  Sokrates'in  bir   lerin  gerçekten  var  olduğunu,  gerçekliğe  sahip  oldu-
            karşı doğrusu veya karşı tanımı ile ulaşır.        ğunu ileri sürmesi bakımından kavram realizmi fikrinin
                                                               temelini oluşturur.
            Buna göre Sokrates’in yönteminin dayandığı temel
            görüş aşağıdakilerden hangisidir?                  Buna  göre  Platon’un  varlık  anlayışı  aşağıdaki  gö-
                                                               rüşlerin hangisiyle örtüşür?
            A)  Herkes için doğru kabul edilecek bilgi yoktur.
                                                               A)  Varlık düşünsel bir yapıdadır.
            B)  Bilgiyi doğru kılan ölçüt kişiye sağladığı yarardır.
                                                               B)  Gerçek varlık maddesel olandır.
            C)  Doğru bilgi akılsal sorgulama yoluyla elde edilir.
                                                               C)  Varlık fenomenal bir yapıya sahiptir.
            D)  Bilgi kişinin öznel deneyimleri sonucu elde edilir.
                                                               D)  Varlık ruhsal ve maddesel bir yapıdadır.
            E)  Doğru bilgi olgusal alanın bilgisidir ve tecrübe ile edinilir.
                                                               E)  Varlıkta sürekli bir oluş hâli söz konusudur.


                                                       177
                                                       177
   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184