Page 184 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 184

MÖ 6. Yüzyıl-MS 2. Yüzyıl'da Felsefe
        FELSEFE                                                                                   4. TEST


        5.   Saygıyla anılan bazı devlet adamları için kullanılan bil-  8.   Aristoteles'e göre Pythagorasçıların ve Platon'un kabul
            ge, bilgin veya herhangi bir konuda derin bilgi sahibi   ettikleri  gibi  bedenden  bedene  dolaşan,  ölümle  birlik-
            kişi anlamlarına gelse de Sofistlere göre insanın var-  te ortadan kalkmayan, bağımsız ve ölümsüz bir varlık
            lıkla kuracağı herhangi bir ilişkinin mutlak olması söz   olarak varlığını sürdüren bir ruh mevcut olamaz. "Ruh
            konusu değildir. Bu sebeple bir nesnenin sıcak ya da   ne maddedir, ne de maddi bileşenlerin bir oranı. Ruh,
            soğuk, bir yemeğin acı ya da tatlı, bir eylemin iyi ya da   formdur,  fiildir."  Beden,  onun  maddesidir,  kuvvedir.
            kötü, bir sanat eserinin güzel ya da çirkin olması gibi   Ruhun maddeyle bağıntısı, görmenin gözle, kesmenin
            tüm algılar doğru olmak zorundadır. Yani bir insanın   baltayla  bağıntısının  aynıdır.  Nitekim  Aristoteles  açık
            herhangi bir olay ya da nesneyle alakalı olarak haki-  olarak şunu söylemektedir: "Eğer göz bir hayvan olsay-
            kati  ifade  ederken  diğerlerinin  hata  içinde  olduğunu   dı, görme onun ruhu olurdu. Eğer balta bir canlı olsaydı,
            bildirmesi doğru değildir.                         kesme onun ruhu olurdu. "

            Bu  parçada  anlatılanlara  aşağıdakilerden  hangisi      A.  Arslan'ın  İlk  Çağ  Felsefe  Tarihi  adlı  kitabından
            karşıt tez oluşturur?                              derlenen parçadan hareketle aşağıdaki ifadelerden
                                                               hangisine ulaşılamaz?
            A)  Bir şey ne ise odur.
                                                               A)  Form ve fiil olan ruh maddeye aşkındır.
            B)  Kavramsız görüler kördür.
                                                               B)  Beden ruhun maddesi, ruh bedenin formudur.
            C)  Görüsüz kavramlar boştur.
                                                               C)  Varoluş yönünden ruh bedenle bir arada bulunur.
            D)  Gerçeklik hakikatten yoksundur.
                                                               D)  Ruh bedenin işlevi, hayatın ve hareketin ilkesidir.
            E)  Aklın çalışması algılara dayanır.
                                                               E)  Ruh ve beden bir ve aynı gerçeğin iki farklı yönüdür.

        6.   Platon, Sofistler isimli diyalogunda “Nasıl büyük büyük
            idi, güzel güzel idi ve büyük-olmayan büyük-değil, güzel
            olmayan güzel-değil idiyse, aynı şekilde, var-olmayan
            da var-değil olarak var-olan’ın pek çok cinslerinin çok-
            luğunda bir öğe idi ve bir öğedir” demektedir.
            Bu parçada vurgulanmak istenen düşünce aşağıda-
            kilerden hangisidir?
            A)  Bir şeyi var kılan unsur özellikleridir.   9.   “Sevgili  dostum,  sözleri  bugünün  insanlarına  kadar
                                                               korunagelmiş eski zamanların kahramanlarından baş-
            B)  Var olmamak da bir tür var olmaktır.
                                                               layarak, kendini adaletin savunucusu olarak övüp du-
            C)  Varlık ancak içeriği bakımından bilinir.       ran sizlerin arasından kimse, adaletsizliği yerip adaleti
            D)  Varlık pek çok cinsleri bulunan bir ögedir.    savunurken, adil olmaktan kaynaklanan ün ve şerefle
                                                               birlikte  armağanları  sayıp  dökmekten  başka  bir  şey
            E)  Olan ve olmayan ifadeleri karşıtlık belirtir.
                                                               yapmadı. Bir kimse de çıkıp bunların ne tanrılar ne de
                                                               insanlar  tarafından  görülebilen,  taşıyıcısının  ruhunun
                                                               içindeki kendi gücünden ne şiirlerinde ne de düzyazıla-
        7.   Konfüçyüs’ün Konuşmalar adlı eserinde “İnsanları eğit-  rında bahsetmemiştir; kimse, adaletin sırf karakteristik
            meden onları cezalandırmak gaddarlıktır. Yaptıkları işi   özelliklerinden ötürü en iyi’yi, haksızlığın ise en büyük
            onları  uyarmadan  kontrol  etmek  acımasızlıktır.  Önce   kötü’yü içinde sakladığını göstermemiştir.”
            gevşek  davranıp  sonra  aniden  işlerini  bitirmelerini  is-
            temek baskıdır. İnsanlara hak ettikleri şeyleri verirken      Platon’un Devlet adlı eserinden alınan bu parçada
            cimrilik yapmaya da küçüklük denir.” demiştir.
                                                               vurgulanan düşünce aşağıdakilerden hangisidir?
            Bu parçada vurgulanan iki erdem aşağıdakilerden    A)  İnsanlar adil olan ve olmayan her şey üzerine ko-
            hangisidir?
                                                                  nuşmalıdır.
            A)  Dürüst olmak - cesur olmak                     B)  Adaletsizlik ancak adaletin varlığıyla anlaşılabilir.
            B)  Ölçülü olmak - adil olmak                      C)  Adaletin insanlar üzerinde mutlak bir yaptırım gücü
            C)  Cesur olmak - hoşgörülü olmak                     olmalıdır.
            D)  Adil olmak - dürüst olmak                      D)  Adalet insanın yaşamına pratik katkı sağlamalıdır.
            E)  Hoşgörülü olmak - ölçülü olmak                 E)  Adalet kavramının değeri kendi doğasının özünde
                                                                  gizlidir.


                                                       182                                                                                                           PB
   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189