Page 184 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 184
MÖ 6. Yüzyıl-MS 2. Yüzyıl'da Felsefe
FELSEFE 4. TEST
5. Saygıyla anılan bazı devlet adamları için kullanılan bil- 8. Aristoteles'e göre Pythagorasçıların ve Platon'un kabul
ge, bilgin veya herhangi bir konuda derin bilgi sahibi ettikleri gibi bedenden bedene dolaşan, ölümle birlik-
kişi anlamlarına gelse de Sofistlere göre insanın var- te ortadan kalkmayan, bağımsız ve ölümsüz bir varlık
lıkla kuracağı herhangi bir ilişkinin mutlak olması söz olarak varlığını sürdüren bir ruh mevcut olamaz. "Ruh
konusu değildir. Bu sebeple bir nesnenin sıcak ya da ne maddedir, ne de maddi bileşenlerin bir oranı. Ruh,
soğuk, bir yemeğin acı ya da tatlı, bir eylemin iyi ya da formdur, fiildir." Beden, onun maddesidir, kuvvedir.
kötü, bir sanat eserinin güzel ya da çirkin olması gibi Ruhun maddeyle bağıntısı, görmenin gözle, kesmenin
tüm algılar doğru olmak zorundadır. Yani bir insanın baltayla bağıntısının aynıdır. Nitekim Aristoteles açık
herhangi bir olay ya da nesneyle alakalı olarak haki- olarak şunu söylemektedir: "Eğer göz bir hayvan olsay-
kati ifade ederken diğerlerinin hata içinde olduğunu dı, görme onun ruhu olurdu. Eğer balta bir canlı olsaydı,
bildirmesi doğru değildir. kesme onun ruhu olurdu. "
Bu parçada anlatılanlara aşağıdakilerden hangisi A. Arslan'ın İlk Çağ Felsefe Tarihi adlı kitabından
karşıt tez oluşturur? derlenen parçadan hareketle aşağıdaki ifadelerden
hangisine ulaşılamaz?
A) Bir şey ne ise odur.
A) Form ve fiil olan ruh maddeye aşkındır.
B) Kavramsız görüler kördür.
B) Beden ruhun maddesi, ruh bedenin formudur.
C) Görüsüz kavramlar boştur.
C) Varoluş yönünden ruh bedenle bir arada bulunur.
D) Gerçeklik hakikatten yoksundur.
D) Ruh bedenin işlevi, hayatın ve hareketin ilkesidir.
E) Aklın çalışması algılara dayanır.
E) Ruh ve beden bir ve aynı gerçeğin iki farklı yönüdür.
6. Platon, Sofistler isimli diyalogunda “Nasıl büyük büyük
idi, güzel güzel idi ve büyük-olmayan büyük-değil, güzel
olmayan güzel-değil idiyse, aynı şekilde, var-olmayan
da var-değil olarak var-olan’ın pek çok cinslerinin çok-
luğunda bir öğe idi ve bir öğedir” demektedir.
Bu parçada vurgulanmak istenen düşünce aşağıda-
kilerden hangisidir?
A) Bir şeyi var kılan unsur özellikleridir. 9. “Sevgili dostum, sözleri bugünün insanlarına kadar
korunagelmiş eski zamanların kahramanlarından baş-
B) Var olmamak da bir tür var olmaktır.
layarak, kendini adaletin savunucusu olarak övüp du-
C) Varlık ancak içeriği bakımından bilinir. ran sizlerin arasından kimse, adaletsizliği yerip adaleti
D) Varlık pek çok cinsleri bulunan bir ögedir. savunurken, adil olmaktan kaynaklanan ün ve şerefle
birlikte armağanları sayıp dökmekten başka bir şey
E) Olan ve olmayan ifadeleri karşıtlık belirtir.
yapmadı. Bir kimse de çıkıp bunların ne tanrılar ne de
insanlar tarafından görülebilen, taşıyıcısının ruhunun
içindeki kendi gücünden ne şiirlerinde ne de düzyazıla-
rında bahsetmemiştir; kimse, adaletin sırf karakteristik
7. Konfüçyüs’ün Konuşmalar adlı eserinde “İnsanları eğit- özelliklerinden ötürü en iyi’yi, haksızlığın ise en büyük
meden onları cezalandırmak gaddarlıktır. Yaptıkları işi kötü’yü içinde sakladığını göstermemiştir.”
onları uyarmadan kontrol etmek acımasızlıktır. Önce
gevşek davranıp sonra aniden işlerini bitirmelerini is- Platon’un Devlet adlı eserinden alınan bu parçada
temek baskıdır. İnsanlara hak ettikleri şeyleri verirken vurgulanan düşünce aşağıdakilerden hangisidir?
cimrilik yapmaya da küçüklük denir.” demiştir.
A) İnsanlar adil olan ve olmayan her şey üzerine ko-
Bu parçada vurgulanan iki erdem aşağıdakilerden nuşmalıdır.
hangisidir?
B) Adaletsizlik ancak adaletin varlığıyla anlaşılabilir.
A) Dürüst olmak - cesur olmak
C) Adaletin insanlar üzerinde mutlak bir yaptırım gücü
B) Ölçülü olmak - adil olmak olmalıdır.
C) Cesur olmak - hoşgörülü olmak D) Adalet insanın yaşamına pratik katkı sağlamalıdır.
D) Adil olmak - dürüst olmak E) Adalet kavramının değeri kendi doğasının özünde
gizlidir.
E) Hoşgörülü olmak - ölçülü olmak
182 PB