Page 187 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 187

ÇÖZÜMLÜ SORULAR                  MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -1                  FELSEFE



        5.   Skolastik  düşünce,  inanç  adına  konuşan  filozofların   6.   Kavram realizmine göre türler ve cinsler hakikat olarak
            felsefi yöntemleri kullanarak doğruluğundan emin olu-  Tanrı’nın zihninde bulunur.  Tümeller olarak da adlandı-
            namayan bilgileri dahi doğru diye kabul ettirdiği bir dö-  rılan türler ve cinsler hem insan zihninden bağımsızdır
            nemdi. Dogmatik bilginin anlamlandırılması sürecinde   hem de duyusal varlıkların meydana getirdiği fenomen-
            mutlaklık  aranması,  doğası  gereği  felsefenin  ruhuna
            aykırı  bu  durumdu.  Nihayetinde  felsefi  düşüncenin   ler dünyasından ayrı bir varoluşa sahiptir. Bu sebeple
            yol  ve  yöntemlerinin  amacına  uygun  kullanılmadığı   felsefenin  konusu  sadece  görünüşten  ibaret  olan  du-
            bir ortamda, herkesçe kabul görmüş akılcı doğruların   yusal dünya değil, Tanrı’nın zihnindeki türler ve cinsler
            olabileceğini iddia ederek genelleme yapmak beyhude   olmalıdır.
            bir çabaydı. Bu yönüyle Orta Çağ’ın değerli görülen fi-
            lozoflarının girdiği felsefi tartışmalara baktığımızda öz-     Buna  göre  aşağıdaki  yargılardan  hangisi  kavram
            gür bir düşünce ortamı oluşturamadıkları görülecektir.   realizmi ile aynı doğrultuda değildir?
            Skolastik Dönem, fikirlerin aslında tartışılıyormuş gibi
            yapıldığı ama özünde hiç tartışılmadan kabul edildiği   A)  Tümeller asıl gerçekliktir.
            bir dönemdi.
                                                               B)  Nesneler görünüşten ibarettir.
            Parçaya  göre  aşağıdakilerden  hangisi  skolastik   C)  Soyut varlıklar bilginin kaynağıdır.
            düşünceye getirilen bir eleştiri değildir?
                                                               D)  Somut varlıklar bilimin kaynağıdır.
            A)  Dinsel öğretilere felsefe üzerinden evrensel bir nite-
               lik kazandırılmaya çalışıldığı                  E)  Duyusal dünya geçici varlıklardan oluşur.
            B)  Felsefi  düşüncenin  inancı  doğrulamak  adına  araç
               hâline getirildiği
                                                               Çözüm:
            C)  Filozofların görüşlerini akıl dışı açıklamalarla temel-
               lendirdiği                                      Bu parçada tümeller olarak ifade edilen türler ve cins-
            D)  Dinsel otoritenin kendi doğrularını dayattığı    lerin kavram realizmine göre hakikat yani doğru bilginin
                                                               kaynağı olduğu ve tümellerin Tanrı’nın zihninde yer al-
            E)  Eleştirel düşüncenin bir kenara bırakıldığı
                                                               dığı anlatılmıştır. Ayrıca felsefenin konusunun ise sade-
            Çözüm:                                             ce duyusal olarak algılanan varlıklar olmadığı ve duyu-
            8. yüzyıldan 15. yüzyıla kadar süren skolastik düşün-  sal varlıklardan farklı bir var oluşa sahip olan tümeller
            ce,  Antik  Yunan  filozoflarının  görüşlerinden  hareketle   olduğu savunulmuştur. Parçadan hareketle;
            Hristiyan inancına dair temel konulara açıklık getirmeyi
            amaçlar.                                           “Türler ve cinsler hakikat olarak Tanrı’nın zihninde bu-
                                                               lunur.” ifadesiyle A seçeneğinde yer alan tümellerin asıl
            Bizden hangi seçeneğin skolastik düşünceye getirilen   gerçeklik olduğu düşüncesine ulaşılmaktadır.
            bir eleştiri olmadığını bulmamız isteniyor.
            A) Skolastik düşüncenin herkesçe kabul görmüş kesin   “Felsefenin konusu sadece görünüşten ibaret olan duyu-
            doğrular üzerinden genelleme yaparak evrenselleşme   sal dünya değildir.” ifadesiyle B seçeneğinde yer alan nes-
            amacı taşıdığı görülmektedir. “Kabul görmüş akılcı doğ-  nelerin görünüşten ibaret olduğu fikrine ulaşılmaktadır.
            rular” ifadesi “genelleme” ile birlikte kullanılarak skolastik
            düşüncenin evrensellik iddiasına gönderme yapılmakta-  “Türler ve cinsler hakikat olarak Tanrı’nın zihninde bulu-
            dır.                                               nur.” ifadesiyle C seçeneğinde yer alan soyut varlıkların
            B) Skolastik düşüncenin, felsefenin ruhuna aykırı olan   bilginin kaynağı olduğu savına ulaşılmaktadır.
            temel özelliklerini kullanarak inancı doğrulama çabası
            içine girdiği, kesin ve doğru bilgiye ulaşma adına felse-  “Duyusal varlıkların görünüşten ibaret olduğu” ifadesiy-
            fenin kullanıldığı dile getirilmektedir.           le E seçeneğinde yer alan Duyusal varlıkların bir görü-
            C) Akıl dışılık ile felsefi düşünceye aykırılığa gönderme   nüşten ibaret olduğu fikri aynı doğrultudadır.
            yapılıyormuş gibi algılanabilir fakat “akıl dışılık ve felsefi
            düşünceye aykırılık” birbirinden bağımsız ve farklı anlam-  Ancak D seçeneğinde belirtilen somut varlıkların bilimin
            lar içermektedir. Akıl felsefenin olmazsa olmazıdır. Kaldı   kaynağı  olduğu  düşüncesi  bu  parçada  anlatılanlarla
            ki düşünmenin akıldan bağımsız olabileceğini iddia etmek   aynı doğrultuda değildir.
            mümkün değildir. Bu nedenle doğru seçenek C’dir.
            D)  Skolastik  düşünce  doğruluğundan  emin  olamadığı
            bilgiyi dahi doğru diye dayatmıştır. Bu dönem filozofları
            teologlardır yani din adamlarıdır ve onların inanç hak-                              Cevap: D
            kında  öne  sürdüğü  düşünceler  tartışılmazdır.  Bu  da-
            yatma aynı zamanda dönemin en belirgin özelliği olan
            kilisenin  güç  ve  otoritesinin  tartışılmaz  olduğunu  da
            gösteren bir ifadedir.
            E) Bu dönemde yapılan tartışmaların göstermelik oldu-
            ğu,  fikirlerin  akıl  süzgecinden  geçirilmediği  görülmek-
            tedir. Dolayısıyla fikirlerin tartışılmadan kabul edilmesi
            eleştiriye kapalı olduğunu göstermektedir.     Cevap: C


                                                       185
   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192