Page 187 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 187

ÇÖZÜMLÜ SORULAR                  MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -1                  FELSEFE



        5.   Skolastik  düşünce,  inanç  adına  konuşan  filozofların   E) Bu dönemde yapılan tartışmaların göstermelik oldu-
            felsefi yöntemleri kullanarak doğruluğundan emin olu-  ğu,  fikirlerin  akıl  süzgecinden  geçirilmediği  görülmek-
            namayan bilgileri dahi doğru diye kabul ettirdiği bir dö-  tedir. Dolayısıyla fikirlerin tartışılmadan kabul edilmesi
            nemdi. Dogmatik bilginin anlamlandırılması sürecinde   eleştiriye kapalı olduğunu göstermektedir.     Cevap: C
            mutlaklık  aranması,  doğası  gereği  felsefenin  ruhuna
            aykırı  bu  durumdu.  Nihayetinde  felsefi  düşüncenin
            yol  ve  yöntemlerinin  amacına  uygun  kullanılmadığı
            bir ortamda, herkesçe kabul görmüş akılcı doğruların
            olabileceğini iddia ederek genelleme yapmak beyhude   6.   Kavram realizmine göre türler ve cinsler hakikat olarak
            bir çabaydı. Bu yönüyle Orta Çağ’ın değerli görülen fi-  Tanrı’nın zihninde bulunur.  Tümeller olarak da adlandı-
            lozoflarının girdiği felsefi tartışmalara baktığımızda öz-  rılan türler ve cinsler hem insan zihninden bağımsızdır
            gür bir düşünce ortamı oluşturamadıkları görülecektir.   hem de duyusal varlıkların meydana getirdiği fenomen-
            Skolastik Dönem, fikirlerin aslında tartışılıyormuş gibi
            yapıldığı ama özünde hiç tartışılmadan kabul edildiği   ler dünyasından ayrı bir varoluşa sahiptir. Bu sebeple
            bir dönemdi.                                       felsefenin  konusu  sadece  görünüşten  ibaret  olan  du-
                                                               yusal dünya değil, Tanrı’nın zihnindeki türler ve cinsler
            Parçaya  göre  aşağıdakilerden  hangisi  skolastik   olmalıdır.
            düşünceye getirilen bir eleştiri değildir?
            A)  Dinsel öğretilere felsefe üzerinden evrensel bir nite-     Buna  göre  aşağıdaki  yargılardan  hangisi  kavram
               lik kazandırılmaya çalışıldığı                  realizmi ile aynı doğrultuda değildir?
            B)  Felsefi  düşüncenin  inancı  doğrulamak  adına  araç   A)  Tümeller asıl gerçekliktir.
               hâline getirildiği
                                                               B)  Nesneler görünüşten ibarettir.
            C)  Filozofların görüşlerini akıl dışı açıklamalarla temel-
               lendirdiği                                      C)  Soyut varlıklar bilginin kaynağıdır.
            D)  Dinsel otoritenin kendi doğrularını dayattığı
                                                               D)  Somut varlıklar bilimin kaynağıdır.
            E)  Eleştirel düşüncenin bir kenara bırakıldığı
                                                               E)  Duyusal dünya geçici varlıklardan oluşur.
            Çözüm:
                                                               Çözüm:
            8. yüzyıldan 15. yüzyıla kadar süren skolastik düşün-
            ce,  Antik  Yunan  filozoflarının  görüşlerinden  hareketle   Bu parçada tümeller olarak ifade edilen türler ve cins-
            Hristiyan inancına dair temel konulara açıklık getirmeyi   lerin kavram realizmine göre hakikat yani doğru bilginin
            amaçlar.                                           kaynağı olduğu ve tümellerin Tanrı’nın zihninde yer al-
                                                               dığı anlatılmıştır. Ayrıca felsefenin konusunun ise sade-
            Bizden hangi seçeneğin skolastik düşünceye getirilen
            bir eleştiri olmadığını bulmamız isteniyor.        ce duyusal olarak algılanan varlıklar olmadığı ve duyu-
                                                               sal varlıklardan farklı bir var oluşa sahip olan tümeller
            A) Skolastik düşüncenin herkesçe kabul görmüş kesin   olduğu savunulmuştur. Parçadan hareketle;
            doğrular  üzerinden  genelleme  yaparak  evrenselleş-
            me amacı taşıdığı görülmektedir. “Kabul görmüş akıl-  “Türler ve cinsler hakikat olarak Tanrı’nın zihninde bu-
            cı doğrular” ifadesi “genelleme” ile birlikte kullanılarak   lunur.” ifadesiyle A seçeneğinde yer alan tümellerin asıl
            skolastik  düşüncenin  evrensellik  iddiasına  gönderme   gerçeklik olduğu düşüncesine ulaşılmaktadır.
            yapılmaktadır.
            B) Skolastik düşüncenin, felsefenin ruhuna aykırı olan   “Felsefenin konusu sadece görünüşten ibaret olan duyu-
            temel özelliklerini kullanarak inancı doğrulama çabası   sal dünya değildir.” ifadesiyle B seçeneğinde yer alan nes-
            içine girdiği, kesin ve doğru bilgiye ulaşma adına felse-  nelerin görünüşten ibaret olduğu fikrine ulaşılmaktadır.
            fenin kullanıldığı dile getirilmektedir.
                                                               “Türler ve cinsler hakikat olarak Tanrı’nın zihninde bulu-
            C) Parçada  hristiyanlığın doğruluğundan emin olunma-  nur.” ifadesiyle C seçeneğinde yer alan soyut varlıkların
            yan bilgilerinin bile felsefe aracılığı ile kanıtlanmaya çalı-  bilginin kaynağı olduğu savına ulaşılmaktadır.
            şıldığından söz edilmiştir. Bu dönemde felsefeden bekle-
            nen din dogmalarının felsefe aracılığı ile akılcı temellere   “Duyusal varlıkların görünüşten ibaret olduğu” ifadesiy-
            oturtulması ve doğruluğunun kanıtlanmasıdır. Dolayısıyla   le E seçeneğinde yer alan Duyusal varlıkların bir görü-
            felsefi düşüncenin akıldan bağımsız olması söz konusu   nüşten ibaret olduğu fikri aynı doğrultudadır.
            değildir.
                                                               Ancak D seçeneğinde belirtilen somut varlıkların bilimin
            D)  Skolastik  düşünce  doğruluğundan  emin  olamadığı   kaynağı  olduğu  düşüncesi  bu  parçada  anlatılanlarla
            bilgiyi dahi doğru diye dayatmıştır. Bu dönem filozofları
            teologlardır yani din adamlarıdır ve onların inanç hak-  aynı doğrultuda değildir.
            kında  öne  sürdüğü  düşünceler  tartışılmazdır.  Bu  da-                            Cevap: D
            yatma aynı zamanda dönemin en belirgin özelliği olan
            kilisenin  güç  ve  otoritesinin  tartışılmaz  olduğunu  da
            gösteren bir ifadedir.


                                                       185
   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192