Page 188 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 188

FELSEFE                          MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -1



        7.   Tanrı’nın  özü,  kendi  tanımına  içkindir.  Bununla  ilgi-  8.   Tümel  kavramlar,  varlıkların  içerdikleri  ortak  özellik-
            li şöyle bir söz vardır. “Ben mutlak olarak zorunlu bir   lerin  aynı  kategoride  toplanmasıyla  oluşur.  Kavramı
            varlığı, onun aynı zamanda var olduğunu düşünmeden   oluşturan aynı varlıkların hakikati insan zihninden ba-
            tasarlayamam.  Onu  tasarlayabilmem  için  düşünmem   ğımsız bir şekilde o varlıkların özündedir. Böylece biz-
            gerekir.”                                          ler,  varlıkların  bilgisine  duyu  deneyimi  yoluyla  onları
                                                               soyutlayarak ulaşmış oluruz.
            Metinde  Tanrı’nın  varlığına  yönelik  hangi  kanıtın
            açıklaması verilmiştir?                            Bu parçada açıklanan kavramcılık görüşüne göre
                                                               tümel kavramların gerçekliği nerede bulunur?
            A)  Kozmolojik kanıt
                                                               A)  Tanrı’nın zihninde
            B)  Ontolojik kanıt
                                                               B)  Varlıklarda
            C)  Ereksel kanıt
                                                               C)  Duyularda
            D)  Kötülük kanıtı
                                                               D)  Akılda
            E)  Amaç - düzen kanıtı
                                                               E)  Dilde
                                                               Çözüm:
            Çözüm:
                                                               Tümel  kavramlar,  aynı  özelliğe  sahip  varlıkların  ortak
            Metinde  geçen  “içkin”  sözcüğünün  kelime  anlamı;  bir   bir adla isimlendirilmesiyle oluşan soyut ve zihinsel olan
            şeyi  kapsayan,  içine  alan  demektir.  Tanrı’nın  özünün   varlıklardır.  Tümel  kavramların  gerçekliği  tartışması,
            kendi  tanımına  içkin  olması  demek,  Tanrı’nın  bütün   onların Tanrı’nın zihninde mi yoksa nesnede mi veya
            niteliklerinin kendi tanımı içerisinde zorunlu olarak var   onların sadece bir isimden mi ibaret olduğunu söyleyen
            olması anlamına gelir. Tanrı’nın varlığı onun var olma-  üç farklı görüşün etrafında şekillenmiştir.
            sıyla  kanıtlanmasından  ötürü  “ontolojik  kanıt”  denilir.
            Tanrı’nın  sahip  olduğu  nitelikler  düşünüldüğünde,  o   Bizden  seçeneklerde  tümel  kavramların  gerçekliğinin
            en  mükemmel  ve  en  yetkin  varlıktır.  Tanrı’nın  var  ol-  kavramcılık görüşüne göre nerede olduğunu bulmamız
            maması demek bu tanımına karşıt bir ifade oluşturmak   istenmektedir.
            demektir. Bu açıklamayı tarihte ilk kez Aziz Anselmus   A) Kavram realizmine göre kavramlar Tanrı’nın zihnin-
            yapmıştır.  Metni  incelediğimizde  verilen  açıklamanın   dedir. Örneğin “merhamet” kavramının bizim insanlarda
            ontolojik kanıta karşılık geldiği görülür. Doğru cevap “B”   gözlemleyebileceğimiz somut bir karşılığı vardır. Fakat
            seçeneğidir.                                       soyut ve genel bir özelliğe sahip olan kavramların ger-

            A)  Kozmolojik kanıt göre evren belli aşamalardan ge-  çekliği yalnızca Tanrı’nın zihnindedir.
            çerek günümüze ulaşmıştır.  Bu aşamaların en başına   B)  Parçada,  “Kavramı  oluşturan  aynı  varlıkların  haki-
            gittiğimizde bir ilk varlığın olması zorunludur. Bu varlık   kati insan zihninden bağımsız bir şekilde o varlıkların
            Tanrı’dır.                                         özündedir.”  denilerek  tümel  kavramların  gerçekliğinin
            C)  Erek, amaç demektir.  Parçada Tanrı’nın varlığına   kavramı  oluşturan  tek  tek  nesnelerin  yani  varlıkların
            yönelik bir amaç kanıtından söz edilmemiştir.      kendisinde olduğu belirtilmiştir. Bu nedenle doğru se-
                                                               çenek B’dir.
            D)  Kötülük  kanıtı,  ateist  görüşün  savlarından  biridir.
            Eğer  Tanrı  varsa  ve  dünya  üzerine  bu  kadar  kötülük   C) Duyu insana ait bir yetidir. Tümel kavramların duyu-
            gerçekleşiyorsa ya Tanrı yoktur, ya da kötüdür.    larda olduğunu söylemekle tümel kavramların gerçekli-
                                                               ğinin insanda olduğu söylenmektedir.
            E)  Amaç - düzen kanıtına göre, evren ve onun içeri-
            sinde var olan tüm varlıklar mükemmel bir düzen içeri-  D) Akıl da duyu gibi insana ait bir özelliktir. Dolayısıyla
            sinde yaratılmıştır.  Bu mükemmelliğin yaratıcısı ancak   bu seçenekte de tümel kavramların gerçekliğinin insan-
            Tanrı olabilir.                                    da olduğu söylenmektedir.
                                               Cevap: B        E) Dilde sözcüğüyle adcılık anlayışı kastedilmektedir.
                                                               Adcılığa göre Tümel kavramların zihnimizden bağımsız
                                                               hiçbir gerçekliği yoktur. Onu anlamlı yapan ise insana
                                                               ait olan dil yetisidir. Adcılığa göre tümel kavramlar sa-
                                                               dece dilde anlam bulan bir isimlendirmeden ibarettir.

                                                                                                  Cevap: B





                                                       186                                                                                                           187
   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193