Page 183 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 183

FELSEFE
                                         MÖ 6. Yüzyıl-MS 2. Yüzyıl'da Felsefe                    4    TEST



        1.   MÖ 6- MS 2. yüzyıl felsefesi, felsefenin bağımsızlaşıp   3.   Bilimsel faaliyetleri bir yana, Thales’te felsefe bakımından
            sistemleştiği bir dönemdir. Filozoflar bu dönemde mito-  esas önem taşıyan husus, onun “Neyin gerçekten var ol-
            lojik ve dini açıklamaların dışına çıkmaya çalışmışlar-  duğu” sorusu üzerinde düşünmüş olmasından kaynaklanır.
            dır. Doğa, insan ve evren hakkında akla ve mantığa uy-  Bu  çerçeve  içinde,  doğada  var  olan  şeylerin  tüketici  bir
            gun görüşler geliştirmişlerdir. Filozoflar ilk önce doğaya   listesini yapmayı amaçlamayıp, şeylerin varlığa gelmeleri
            yönelmiş  ve  arkhe  problemi  üzerinde  durmuşlardır.   ve daha sonra da yok olup gitmeleri olgusundan etkilen-
            Epistemolojik ve ontolojik konular da yine bu dönemde   diği için kalıcı bir gerçekliği bulmaya çalışan Thales, gö-
            ilk defa ele alınmıştır.                           rünüş-gerçeklik, çokluk-birlik ayrımı yaparak varlığa önce
                                                               gelip  sonra  giden,  sürekli  değişme  hâlindeki  şeylerin  ya
            Buna göre MÖ 6- MS 2. yüzyıl felsefesi ile ilgili olarak;  da fenomenlerin gerçek olamayacağı sonucuna varmıştı.
             I. Evrenin ana maddesi problemi üzerinde durmuşlardır.  O,  buna  göre,  gözle  görünen  bireysel  varlıkların  ve  de-
                                                               ğişmelerin oluşturduğu kaosun, çokluğun gerisinde akılla
             II. Filozoflar rasyonalist bir duruş sergilemişlerdir.
                                                               anlaşılabilir, kalıcı ve sürekli bir gerçekliğin var olduğuna
            III. Din ve ahlak felsefesi bu dönemin önemli konuları   inanmıştı. Thales, çokluğun kendisinden türediği, çeşitliliğin
               arasındadır.
                                                               gerisindeki bu birliğin “su” olduğunu öne sürmekteydi.
            IV. Bu dönemde felsefe düzenli ve tutarlı bir yapıya bü-
               rünmüştür.                                      Bu parçadan hareketle Thales’in “su” kavramı ile ilgili
                                                               aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
            özelliklerinden hangilerine ulaşılabilir?
                                                               A)  Evrenin ana maddesi
            A)  I ve II
                                                               B)  Her şeyin kendisinden çıktığı ilk öge
            B)  I, II ve III
                                                               C)  Değişenin ardındaki değişmeyen töz
            C)  I, II ve IV
                                                               D)  Varlığı oluşturan dört unsurdan biri
            D)  II, III ve IV
                                                               E)  Her şeyin temelini belirleyen ilke
            E)  I, II, III ve IV













                                                           4.   Sokrates’e göre insan eylemlerinin nihai amacı mutluluk-
                                                               tur. Erdem ise bizi mutlu eden en yüce değerdir. Ahlaklı
        2.   Parmenides’e göre varlık vardır. Gerçek varlığın ne ol-  ve erdemli olmanın ölçütüyse bilgidir. Bilgi erdemi, erdem
            duğunu ise “Bir” ya da “Bir olan” olarak açıklar. Bu birlik   mutluluğu, bilgisizlik ise kötülüğü yani mutsuzluğu doğu-
            doğmamıştır, sonu gelmeyecektir, kendi içine kapalıdır.   rur.  Oysa  insan  özünde  iyidir.  “Sorgulanmamış  yaşam,
            Dolayısıyla bölünmez ve değişmez. Ama aynı zamanda   yaşamaya değmez.” diyerek insanın özündeki bilgiyi do-
            cisimsel nitelikte ve küre biçimindedir. Varlığın bu bilgisi-  layısıyla iyiliği ortaya çıkartabileceğini söyler. Bu nedenle
            ne deneysel yollarla değil düşünme yoluyla ulaşır.  Sokrates, herkes için geçerli olabilecek ahlaki yargıların
                                                               varlığına inanır.
            Bu parçadan Parmenides’le ile ilgili aşağıdaki yargı-
            lardan hangisine ulaşılabilir?                     Buna göre aşağıdaki ifadelerden hangisi Sokrates’in
                                                               ahlak anlayışına uygundur?
            A)  Değişim problemi ile ilgili düşünceler üretmiştir.
            B)  Epistemolojik görüşünün temelinde empirizm bulunur.  A)  İnsanın  içinde  bulunduğu  şartlar  ahlakı  belirleyen
                                                                  temel ölçüttür.
            C)  Gerçek varlığın bilgisine ulaşılamayacağını savun-
               muştur.                                         B)  İyi ve kötü, insanın kendinde anlam kazanan özsel
                                                                  değerlerdir.
            D)  Doğanın  somut  gerçekliğini  bir  yanılsama  olarak
               kabul etmiştir.                                 C)  İnsanı erdemli yapan onun düşünen bir varlık olmasıdır.
            E)  Ontolojik  açıklamalarını  idealist  bir  bakış  açısına   D)  Ahlaki eylemin evrenselliği ortak doğrulardadır.
               dayandırmıştır.                                 E)  İnsana haz veren her eylem iyidir.


                                                       181
                                                       181
   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188