Page 180 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 180

MÖ 6. Yüzyıl-MS 2. Yüzyıl'da Felsefe
        FELSEFE                                                                                   2. TEST


        6.   Sokrates: “Herkesin doğru kabul edeceği bilgiler de-  8.   Platon'un gözünden Atina, kanılarla yönetildiğinden bo-
            ney ve tecrübe ile edinilmez. Bu nedenle öğretmenler   zulmuştur. Bu yüzden kendi doğasına uygun düzenlen-
                                                               memiş bir toplumdur. Platon açısından salt formu bilen,
            öğrencilerine yeni bir şey öğretmez, sadece doğuştan
                                                               biçimsiz toplumu biçimlendirecektir. Böyle bakıldığında
            var olan bilgiyi açığa çıkarır.”
                                                               doğru politik eylem, biçimsiz toplumu düzeltmek, doğ-
                                                               rultmak ve değiştirerek kalıba sokmak olacaktır. Bunun
            Platon: “Akıl doğru bilgiye ulaşmak için idealara, idea-  için bir kalıp, yani model gerekmektedir. Filozof, bu ka-
            ların bilgisinin olduğu kendine dönmelidir. Bu kendine   lıbın bilgisine sahip kişi olarak, kalıba sokma işini de ya-
            dönüş bir tür anımsamadır.”                        pacak kişidir. Bu anlamda filozof, teori ile uğraşıp dön-
                                                               düğünde, teknik bir iş yapmaktadır. Bu politikayı pratik
            Aristoteles: “İnsan potansiyel olarak algılar ve akıl yo-  etkinliğe göre değil, teorik etkinliğe göre imal etmektir.
            luyla onların ne olduğunu fark eder. Bilgi tümel öner-  Bir  modele  göre  gerçekleştirildiğinden  dolayı  politika,
                                                               bir zanaat-etkinlik olarak araçsallaşacaktır.
            melerle  tikel  önermeler  arasında  kurulan  akıl  yürüt-
            meyle elde edilir.”                                Buna göre Platon’un Atina’nın kurtuluşu için öner-
                                                               diği görüş aşağıdakilerden hangisidir?
            Buna göre Aristoteles’in bilgi anlayışının Sokrates ve
            Platon’dan ayrılan yönü aşağıdakilerden hangisidir?  A)  Tüm insanlar eşit haklara sahip olmalıdır.
                                                               B)  Şehrin kaynakları eşit şekilde dağıtılmalıdır.
            A)  Aklı bilginin tek kaynağı olarak görmesi
                                                               C)  Yönetici, halkın ortak iradesiyle seçilmelidir.
            B)  Aklın bilgiyi elde etmede araç olduğunu savunması
                                                               D)  Ya filozoflar kral ya da krallar filozof olmalıdır.
            C)  Duyu bilgisinin doğru bilgiyi veremeyeceğini düşünmesi
                                                               E)  Egemen, bireylerin isteklerini dikkate almalıdır.
            D)  İdeaların bilgisinin değişmeyen doğru bilgiler oldu-
               ğunu kabul etmesi
                                                           9.     Protagoras “Her şeyin ölçüsü insandır.” derken bir şe-
            E)  Bilginin insan zihninde kategoriler hâlinde hazır ol-  yin doğru, yanlış, iyi ya da kötü olmasını bireye bağ-
               duğunu savunması                                lamıştır. Epistemolojik ve etik anlayışında rölativist bir
                                                               bakış sergiler. Algı bir şeyi nasıl gösteriyorsa algılayan
                                                               da nesneyi öyle görür.

                                                               Bu parçadan Protagoras’ın görüşleriyle ilgili olarak
                                                               aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
        7.   Sokrates, şehrin yöneticileri tarafından kendisine yönel-  A)  Doğru bilgiye ulaşmada şüphe yöntem olarak kulla-
            tilen “işi olmayan şeylere karışmak, yerin altındaki ve   nılmalıdır.
            gökyüzündekileri araştırmak ve başka insanları doğru   B)  Evrensel  bir  ahlak  yasası  insana  bağlı  olarak  var
            olmayan iddialarının peşinden sürüklemek” suçlaması-  olabilir.
            na karşı kendisini “Kısmi bir bilgeliğe sahip olduğunu,   C)  Bir şeyin bilgisi duyulara dayanarak doğrulanabilir.
            böyle  bir  suçlamaya  maruz  kalmasının  sebebinin  de
            bilge olmadığı hâlde bilgeymiş gibi görünmeye çalışan-  D)  Hakikat bireyin akıl yoluyla ulaşabileceği bir şeydir.
            ların durumunu ortaya çıkarması olduğu” cevabıyla sa-  E)  Düşünce ve değerler göreceli bir niteliğe sahiptir.
            vunmuştu. Tanrıları reddetmesi ve gençleri yoldan çı-
            karması iddiasına, bu iddiayı ortaya atan kişiye Sokratik   10.  İnsan  toplumsallığı  sayesinde  insan  olur.  Toplumsallık
            tartışma yöntemiyle cevap vermiş, yaptığı şeyin erdemli   bir aradalık demektir ve bu birlikteliğin istenebilir ve mut-
            olan hakikati araştırmak ve felsefe yapmak olduğunu ve   lu bir şekilde sağlanmasının da belirli koşulları vardır. Bu
            yaptığından pişmanlık duymadığını belirtmişti.     nedenle insanlara, saygılı, adaletli ve cömert davranmak
                                                               gerektiği daha çocukken öğretilir. Adaletin ne olduğunu
            Bu parçaya göre Sokrates için aşağıdaki yargılar-  kavramadan adil olunmaz ya da saygıya ilişkin bir fikri
            dan hangisi söylenebilir?                          olmayan insan saygılı davranamaz. Demek ki herhangi
                                                               bir erdem de tesadüfen ortaya çıkmaz.
            A)  Doğru bilginin gelenekler yoluyla aktarıldığını savunur.
            B)  Siyasi otoritenin uygun gördüğü yaşamı ahlaklı bulur.      Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
            C)  Benimsediği doğrular nedeniyle çoğunluğun takdiri-  A)  İyi davranış erdemin bilgisiyle mümkün olabilir.
               ni kazanmıştır.                                 B)  Erdeme dair bilgi a priori şekilde elde edilebilir.

            D)  Erdemli bir yaşamın epistemolojik bir sorgulamaya   C)  İyiye ilişkin tüm birikimler aile yoluyla edinilebilir.
               tabi olduğunu düşünür.
                                                               D)  İnsan olmanın olanağı toplumu aşmakta bulunabilir.
            E)  Kişisel çıkarlarını ön planda tutarak kendi içinde tu-
                                                               E)  Erdemli davranışları ancak seçilmiş kişiler sergileyebilir.
               tarlı bir görüş geliştirmiştir.



                                                                                                                                                                     179
                                                       178                                                                                                           179
   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185