Page 175 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 175
FELSEFE
MÖ 6. Yüzyıl-MS 2. Yüzyıl'da Felsefe 1 TEST A
1. Antik Yunan’da felsefe; dini ya da mitolojik düşünce- 3. Antik Yunan felsefesinde ilk neden ve değişim düşünceleri,
den kopuşun bir sonucunda doğa olaylarının doğal önemli yer tutar. İlk neden, varlığın kaynağını açıklamaya,
nedenlerle açıklanması gerektiği inancıyla, insan ak- değişim düşüncesi ise varlığın doğasını anlamaya yönelik
lının bağımsız bir faaliyeti olarak başlamıştır. Mitolojik bir yaklaşımı temsil eder. Ancak, bazı düşünürler, değişim
düşünceyi ve açıklamalarını yetersiz bulan filozofların düşüncesini ilk nedenle bağlantılı hâle getirirler. Bu yakla-
eliyle kurulan felsefenin doğuşuna damgasını vuran şım, felsefi düşüncede değişim ve ilk neden kavramlarının
olay, evrenin kökeni ve doğasıyla, doğal dünyada or- birbirleriyle ilişkili olduğunu gösterir.
taya çıkan süreçlerle ilgili problemlere getirilen akılcı
açıklamalardır. Doğa filozoflarını farklı kılan en temel Buna göre hangi filozofun ilk neden ve değişim düşün-
olgu; filozofların “bilimsel düşüncenin temelini oluşturan cesinin birbiriyle ilişkili olduğu söylenebilir?
dünyanın aklî ve anlaşılır bir düzen içinde olduğu, bu
A) Anaksimandros
doğal dünyanın nedenlerinin yine bu dünya içinde aran-
B) Demokritos
ması gerektiği ve insan aklının bu arayışta yegâne araç
olduğu” inancı taşımalarıdır. C) Empedokles
D) Herakleitos
Bu parçadan aşağıdaki yargılardan hangisine
ulaşılamaz? E) Thales
A) İnsan aklı doğruya ulaşmak için yeterli donanıma
sahiptir. 4. Platon’a göre elle tutulan, gözle görülen dediğimiz nes-
B) Mitolojik düşüncelerin reddedilmesi yeni bir bakış neler dünyası ideaların somutlaşmış hâlidir. Nesneler,
açısı kazandırmıştır. gerçekliğin yani ideaların geçici, değişen ve doğada
yok olacak olan birer yansımasıdır. O hâlde gerçeklik;
C) Felsefi düşünce insanın evreni ve dünyayı merak
duyusal alandan bağımsız bir şekilde var olan, değiş-
etmesinin sonucudur.
meyen, kalıcı ve sürekli olan ideaların bilgisindedir.
D) Bilimsel düşünceye göre evrenin açıklanabilir bir
düzeni ve işleyişi vardır. Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
E) Felsefe evrene yönelik açıklamalarında mitosun A) Varlığın özü onu oluşturan düşüncedir.
verilerinden yararlanmıştır.
B) Her şey sürekli bir oluş ve değişim içindedir.
C) Gerçeklik ancak gözlem ve deney yoluyla kavranabilir.
D) Her varlık, maddelerin birleşmesiyle oluşan bir formdur.
2. Tarihte bilinen ilk filozof, günümüzde Aydın ilindeki Didim E) Varlık düşünce ve maddenin bir araya gelmesiyle
ilçesine bağlı Milet’te yaşamış olan Thales’tir. Antik Yunan oluşmuştur.
öncesinde de farklı medeniyetlerde düşünsel çalışmalar
yapılmıştır. Ancak bu medeniyetlerdeki çalışmalar hem
sistemli değildir hem de mistik düşüncelerden arındırılma-
mıştır. Thales’le beraber akla dayalı felsefe anlayışı başla-
mıştır. Thales’in sorduğu ilk soru, evreni anlamaya yönelik 5. Erdem, ahlak felsefesinin temel kavramlarından biridir.
olarak ilk neden hakkındadır. Ve verdiği cevap da yine Hep iyi davranışı yapmak, kendi çıkarları doğrultusun-
evrenin içerisinden bir madde olan “su ”dur. Thales’ten da davranmaktan kaçınmak, karşısındaki kişileri aşağı-
sonra bu soruya, yetiştirdiği öğrenciler de dâhil, her filozof lamaktan kaçınmak ve bilgilerini ortaya koyarken alçak-
kendine göre cevap vermiştir. gönüllü davranmak erdemli kişilerin özelliklerindendir.
İlk Çağ düşünürlerinden Konfüçyüs, “Büyük ve üstün
Buna göre aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?
insan erdemi; küçük insansa rahatını düşünür.” yargı-
A) Thales’ten önce de evrene yönelik görüşler gelişti- sıyla erdemli kişilerin tanımlamasını yapar.
rilmiştir.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi erdemli kişilerin
B) İlk Çağ felsefesinde birbirinden farklı varlık görüşlerine
yapacağı bir davranış olarak değerlendirilebilir?
rastlanır.
A) Kibirli olmak
C) Thales varlık açıklamalarını maddi bir unsura dayandırır.
B) Bencil davranmak
D) Felsefe pratik yaşamdan bağımsız kavramlarla yapılır.
C) İnsanları önemsemek
E) Antik Yunan’da felsefe çalışmaları rasyoneldir.
D) Kendi mutluluğunu düşünmek
E) Küçük düşürücü ifadeler kullanmak
173
173