Page 176 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 176
MÖ 6. Yüzyıl-MS 2. Yüzyıl'da Felsefe
FELSEFE 1. TEST - A
6. Rönesans’ın ünlü ressamı Raffaello tarafından yapı- 8. Platon’ a göre devlet, insanların ihtiyaçlarından dolayı
lan Atina Okulu adlı eser, İlk Çağ’ın iki büyük filozofu ortaya çıkan bir oluşumdur. Amacı da içinde yaşayan
arasındaki farkı en güzel biçimiyle, yani sanatla ortaya insanları mutlu etmek olmalıdır. Platon, devlette üç ayrı
koymuştur. Ressam birbirine bakan iki filozofu resmin sınıfın varlığından ve görevlerinden bahseder. Birinci
merkezine yerleştirmiş ve ellerini kullanarak varlık sınıfta işçiler ve zanaatkârlar vardır, görevleri çok ça-
anlayışları arasındaki farka vurgu yapmıştır. Eserde lışmak ve itaat etmektir. İkinci sınıfta, en önemli özel-
Platon asıl varlık olan ideaları göstermek için par- liği cesaret olan ve fiziksel gücü yerinde olan bekçiler
mağıyla yukarıyı işaret ederken öğrencisi Aristoteles yer alır. Üçüncü sınıf ise yöneticilerdir. Devleti tek kişi
ise eliyle içinde bulunduğu dünyayı işaret etmektedir. değil bir grup ya da zümre yönetmelidir. Yöneticilerin
Platon varlığı idealar ve nesneler dünyası ayrımından bilgili, erdemli ve çok iyi bir felsefe eğitimi almış olması
yola çıkarak açıklar. Hocasına karşı çıkan Aristoteles gerekir. Ayrıca yöneticiler, kendi çıkarları doğrultusun-
ise madde ve form kavramlarıyla açıkladığı varlığı bu da hareket etmeyip sadece devletin iyiliğini düşünerek
dünyada bulur. hareket eden kişiler olmalıdır. Devlette bireyler kendi
özelliklerine uygun olan sınıfa dâhil olabilir.
Parçaya göre Aristoteles’in Platon’u eleştirmesinin
temelinde aşağıdakilerden hangisi vardır? Buna göre aşağıdakilerden hangisi Platon’un
devletinin özelliklerinden biri olamaz?
A) Varlığa akılcı bir tutumla yaklaşması
A) Herkes yeteneğine uygun olan işi yapar.
B) Varlığa ilişkin bilgiye ulaşma yöntemi
B) Yöneticiler devletin refahını düşünür.
C) Varlığın değişmez bir yönü olduğu fikri
C) Devlet filozoflar tarafından yönetilir.
D) Form ve idea kavramlarının arasındaki farklılık
D) Devletin güvenliğini bekçiler sağlar.
E) İdeaları içinde yaşadığı dünyanın dışına çıkarması
E) Teokratik bir yönetim şekli vardır.
7. Sokrates’in Savunması, Sokrates’in bir grup Atinalı
tarafından gençlerin ahlakını bozduğu iddiasıyla suç-
lanışını daha sonra ise yargılanma ve cezalandırılma
sürecini konu alan diyalog şeklinde yazılmış bir eserdir.
Bu eserde Sokrates’in felsefi görüşlerine de bolca yer
verilmiştir. Sokrates, soru sorma ve fikir tartışmalarını 9. Sofist filozoflardan Protagoras “İnsan her şeyin ölçü-
felsefenin yöntemi olarak görür. Eserdeki diyaloglarda südür.” der. Protagoras bu sözüyle her zaman geçerli
bunu bolca hissedebilirsiniz. Kendisini suçlayanlara kesin bilgi olmadığını ve bilginin kişiden kişiye değiş-
karşı bilginin ahlaklı ve erdemli olmayı gerektirdiğini tiğini anlatmak istemiştir. Çünkü ona göre bilginin kay-
anlatması ise bize ahlak konusundaki düşünceleri hak- nağı olan duyum ve algılar, kişinin algılama anındaki
kında fikir verir. Onu eleştirenlere yönelttiği akıl ve man- durumuna göre değişebilir. Örneğin; size sıcak gelen
tık ilkelerine dayanan sorular da eserde önemli bir yer bir çay, arkadaşınız için soğuk olabilir. Bu yüzden bilgi
tutar. görecelidir.
Buna göre aşağıdaki ifadelerden hangisi Sokrates’in Bu parçada sözü edilen görüş aşağıdaki kavramlardan
görüşleri ile ilişkilendirilebilir? hangisi ile açıklanabilir?
A) Sorgulanmamış yaşam, yaşamaya değmez. A) Empirizm
B) İnsan her şeyin ölçüsüdür. B) Kritisizm
C) Bilgiyi edinmek ve aktarmak mümkün değildir. C) Nihilizm
D) Bilgi, kötülüğün kapılarını zorlayan bir anahtardır. D) Realizm
E) Filozofların sorgulanması ahlaki bir davranış değildir. E) Rölativizm
174 175