Page 182 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 182

MÖ 6. Yüzyıl-MS 2. Yüzyıl'da Felsefe
        FELSEFE                                                                                   3. TEST


        5.   Yanlış veya yanlı bilgiler içerdiğini söyleyerek göreliliği bir   7.   “Sokrates! Sesini çıkarmaz, dilini tutarsan, yaşayamaz
            kenara atmak doğru olmaz. Aslında tüm genel algıların   mısın sürgünde, ha?’ denecek belki bana. İşte içiniz-
            kaynağı da “göre”de, o tek tek gözlerin ve bakışların için-  den birtakım kimselere anlatılması en güç olan asıl bu.
            dedir. “Bana göre bu çiçek solda duruyor.” diyen biri hem   Çünkü dediğinizi yapmanın Tanrı’yı dinlememek, O'na
            kendine göre hem de doğru bir bilgi vermektedir. Bir yargı-  boyun eğmemek olacağını, onun için de dilimi tutma-
            ya temel olan bilginin dayanağı, o bilgi için alınan referans   yacağımı söylersem inanmayacaksınız bana, eğlendi-
            noktasıdır. İşte bilgi göreli olduğunda, o dayanak nokta-  ğimi, alay ettiğimi sanacaksınız; öte yandan bir insan
            sı da kişinin kendisi olur. İlk Çağ’ın gezgin öğretmenleri   için  en  büyük  iyiliğin,  her  gün  erdem  üstüne,  sözünü
            de bilgi ve ahlak görüşlerinde göreceliliği temele almıştır.   ettiğimi  işittiğiniz  daha  başka  konular  üstünde  konuş-
            Onlara göre iyi ve kötü, anlamını insanın kendisinde bulur.  mak, tartışmak olduğunu, kendimi ve başkalarını böyle-
                                                               ce sınadığımı söylersem, sonra da sorgulanmayan bir
            Parçada anlatılan durum aşağıdaki ifadelerin hangi-  yaşamın  yaşanmaya  değmeyeceğini  eklersem,  gene
            siyle uyumludur?                                   inanmayacaksınız bana.”
            A)  Bilgi, nesne ile kavrayışın uyumudur.
                                                               Platon’un  Sokrates’in  Savunması  adlı  eserinden
            B)  Bir şey bana nasıl görünüyorsa öyledir.        alınan  bu  parçada  vurgulanmak  istenen  düşünce
            C)  İnsan kendisine ait bir akla ihtiyaç duyar.    aşağıdakilerden hangisidir?
            D)  Doğru ancak gerçeğin derinliğinde bulunabilir.   A)  İnsan değerler konusunda yargıda bulunmaktan ka-
                                                                  çınmalıdır.
            E)  Düşüncenin doğruluğu pratik doğrulamayla kanıtlanır.
                                                               B)  Ahlaki eylemler toplumun beklentilerine uygun ola-
                                                                  rak seçilmelidir.
                                                               C)  İyi olana yönelmek için ahlaki olan her şey irdelen-
                                                                  melidir.
                                                               D)  Ahlak subjektif olduğu için iyi ve kötü de görecelidir.
                                                               E)  Ancak bilmek için bilmek ihtiyacında olanlar bilgeli-
                                                                  ğe sahip olabilir.





                                                           8.   Aristoteles erdemi tercihlere ilişkin bir huy olarak belir-
                                                               ler. Nikomakhos’a Etik eserinde erdem için “Akıl tarafın-
                                                               dan ve aklı başında insanın belirleyeceğiyle belirlenen,
                                                               bizle  ilgili  olarak  orta  olanda  bulunma  huyudur.”  der.
                                                               Aşırı  olanın  da  eksik  olanın  da  kötü  olduğunu  belirtir
        6.   “Güzel bir göl” herhangi bir sebeple kuruyup yok ola-  ve şöyle der: “Erdemli olmak güç iştir. Her şeyde ortayı
            bilir.  Bu  durum  tüm  görünüşler  için  geçerlidir.  Fakat   bulmak zor iştir, sözgelişi bir dairenin ortasını bulmak
            güzellik ideası yok olmaz. İdealar akılla kavranabilen,   herkesin değil, bilenin işidir; aynı şekilde öfkelenmek,
            değişmeyen,  kendi  kendinin  nedeni  olan  varlıklardır.   para vermek ve harcamak herkesin yapabileceği kolay
            Görünüşler  ise  duyusal  alana  bağlı  olan,  idealardan   bir şeydir; ama bunların kime, ne kadar, ne zaman, ni-
            pay alarak var olan varlıklardır.                  çin, nasıl yapılacağı ne herkesin bileceği bir şey ne de
                                                               kolaydır. Bunları iyi yapmanın ender, övülesi, güzel bir
            Platon’un  varlık  anlayışını  yansıtan  bu  parçadan   şey olmasının nedeni de bu.”
            aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
                                                               Aristoteles’in  görüşlerinin  yer  aldığı  bu  parçadan
            A)  Duyular  doğru  bilgiye  ulaşmanın  en  güvenilir   aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
               kaynağıdır.
                                                               A)  Erdemler, insan zihninde doğuştan bulunur.
            B)  İdealar tüm koşullardan bağımsız gerçek varlıklardır.
                                                               B)  Kişi için yararlı olan aynı zamanda erdemlidir.
            C)  Görünüşler doğaları gereği hep kendisi gibi kalır.
                                                               C)  Erdem iradi seçimlerle belirlenen ölçülülüktür.
            D)  İzlenimlere bağlı bilgiler doğuştan zihinde bulunurlar.
                                                               D)  Tüm insanlar erdemli davranmaya yeteneklidir.
            E)  Düşünceler  görünüşlerin  yansıması  olarak  varlık
                                                               E)  Genelin iradesine aykırı davranışınlar erdemlidir.
               kazanır.



                                                                                                                                                                     181
                                                       180                                                                                                           181
   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187