Page 186 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 186
FELSEFE MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -1
3. Hristiyan felsefesi iki dönemden oluşmaktadır. Bunlardan 4. I. Bu dönem filozoflarına “Kilise Babaları” da denmiştir.
ilki Kilise Babaları dönemi olarak da adlandırılan Patristik II. Bologna ve Oxford üniversiteleri bu dönemde kurul-
Dönem'dir. İkinci dönem ise okullaşmanın olduğu Skolastik muştur.
Dönem'dir. Her ikisinde de amaç Hristiyanlık dininin hızlı bir
III. İsmini, dönemin okullaşma hareketinden alır.
şekilde yayılmasını sağlamaktır. 2 ve 15. yüzyıllar arasına
denk gelen bu süreçte tamamen inancın merkeze yerleşti- IV. Bu dönem filozoflarının felsefesi apoloji olarak bilinir.
rildiği ve kilisenin tek otorite kaynağı olduğu görülmektedir. V. 8. yüzyıldan 15. yüzyıla kadar olan ikinci dönem
Hristiyan felsefesidir.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi Hristiyan felsefesi-
nin özelliklerinden biridir? Verilen bilgilerden hangileri Skolastik Dönem’in özel-
likleri arasında yer alır?
A) Bilimsel çalışmalara önem verilmiştir.
A) I-II
B) İnsanı temel alan bir felsefedir.
B) I-II-IV
C) Evren akıl ve deneyle açıklanır.
C) II-III-IV
D) İnanç önemli bir yer tutar.
D) II-III-V
E) Hukuka dayalıdır.
E) III-IV-V
Çözüm:
Çözüm:
Parçada Hristiyan felsefesinin iki dönemden oluştuğu
ve her iki dönemin amacının Hristiyanlığı yaymak ol- Soruda Hristiyan felsefesinin ikinci yarısı olan Skolastik
duğu ifade edilmektedir. Kilise Babaları dönemindeki Dönem’e ait özelliklerin hangisi olduğu sorulmuştur.
filozoflar aynı zamanda din adamıdır. Okullaşma döne- Hristiyan felsefesi, Patristik Dönem ve Skolastik Dönem
minde ise Hristiyanlığı öğretmek amaç hâlindedir. İnanç olmak üzere iki başlık altında incelenir. Öncüllere bak-
merkezli bir anlayışın ve kilise otoritesinin hâkim olduğu tığımızda;
vurgulanmaktadır.
I. Hristiyan felsefesi filozoflarından olan Tertullian,
A) Hristiyan felsefesinde bilimsel çalışmalar ön planda
Clemens ve Augustinus aynı zamanda din adamlarıdır.
tutulmamıştır. Kutsal metinlerin doğruluğuna önem ve-
Bunlara “Kilise Babaları” denir. Bu isimler ilk dönem filo-
rilerek Tanrı’nın yarattıklarını anlamaya çalışmışlardır.
zoflarıdır. Dolayısıyla bu öncül Patristik Dönem’e ait bir
B) Hristiyan felsefesinde birey merkezli bir anlayış yok- özelliktir.
tur. Bunun yerine inancın temel alındığı görülmektedir.
II. Hristiyan felsefesinin ikinci dönemi olan Skolastik
C) Bu dönemde evreni açıklamak için akıl ve deney Dönem’de Hristiyanlığı yaymak için Bologna ve Oxford
değil, kutsal metinler esas alınmıştır. gibi üniversiteler açılmıştır. Bu sebeple bu öncül
Skolastik Dönem’e aittir.
D) Hristiyan felsefesi; Orta Çağ’da inancın merkeze
yerleştirildiği ve Hristiyanlık dininin hızla yayılmasının III. Skolastik “okul yolu” veya “okullaşma” anlamlarına
amaçlandığı bir dönemdir. Parçada bu özelliğinden gelir. Bu sebeple bu öncül de Skolastik Dönem’in bir
bahsedildiği için doğru cevap D’dir. özelliğidir.
E) Hristiyan felsefesinde hukuk kurallarına dayalı ola- IV. Patristik Dönem’de Hristiyan dinine yapılan eleştiri-
rak hareket edilmez. Tek otorite olan kilisenin hâkimiye- leri savunmak adına bu din içinden bazı filozoflar çıkmış-
tine yönelik kararlar alınır. tır. Bu filozofların felsefesi, apoloji yani savunma olarak
bilinir. Dolayısıyla bu öncül Patristik Dönem'e aittir.
V. Hristiyan felsefesinin ilk dönemi olan Patristik
Cevap: D
Dönem MS 2 - 8., ikinci dönem olan Skolastik Dönem
ise MS 8 - 15. yüzyıllar arasıdır. Dolayısıyla bu öncül
de Skolastik Dönem’e ait bir özelliktir.
Öncüller bu açıklamalar doğrultusunda incelendiğinde
Skolastik Dönem’e ait özellikler II-III ve V.’tir.
Cevap: D
184 185