Page 190 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 190

FELSEFE                          MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -1



        11.  Bu kanıt, dış dünyadan, evrenle ilgili apaçık bir olgudan   12.    Anselmus’un  ahlak  anlayışı,  büyük  ölçüde  ilahi  daya-
            yola çıkarak Tanrı'nın var olduğu sonucunu çıkarsayan bir   naklar içerir. Ona göre akıl, ilahi egemenliği kabul eder.
            argüman türüdür. Dolayısıyla, a posteriori bir argümandır.   Bu nedenle özgürlüğün ilahi otoriteye uygun bir biçim-
            Bundan ötürü, evrenle ilgili genel ve apaçık bir a posteri-  de ortaya çıkması kaçınılmazdır. İrade Tanrı’dan gelir,
            ori olgudan hareket edilir. Argümana göre, evrende söz   iyi ve doğrudur. Özgürlük “iradenin, bizzat doğruluğun
            gelimi olumsal ya da mümkün varlıklar veya değişen ya   kendisi için doğruluğu devam ettirme gücü” dür. Bu doğ-
            da hareket eden şeyler vardır. Söz konusu olumsal var-  rultuda özgür bir insanın bencilce bir harekette bulun-
            lıkların  varoluşunu  veya  evrendeki  değişme  olgusunu   ması düşünülemez. Anselmus’a göre iradenin üç anlamı
            açıklayabilmek için, Tanrı'ya müracaat edilir. Batı felse-  vardır: İrade, her şeyden önce isteme gücü veya yetisi-
            fesinde  Aquinalı  Thomas,  bu  kanıtlamanın  önde  gelen   dir.  İkinci olarak irade, isteme gücünün eğilimi veya et-
            savunucularından biridir.                          kilenimi olarak nitelendirilir. İradenin üçüncü anlamı ise
            Bu parçada Tanrı'nın varlığına ilişkin öne sürülen ar-  isteme eylemidir. Bu eylemlerin ortaya çıkması, bilgi ile
                                                               ilgili bir süreçtir. Herhangi bir şeyi isteme, aklın işleyişine
            güman aşağıdakilerden hangisidir?
                                                               uygun eylemde bulunmayı gerekli kılar. Bu yüzden seç-
            A)  Kozmolojik                                     me ve irade ile akıl arasında gözle görülür bir paralellik
                                                               bulunmaktadır.
            B)  Ontolojik
                                                               Buna  göre  aşağıdakilerden  hangisi  Anselmus’un
            C)  Düzen ve amaç                                  ahlak anlayışına uygun bir yargıdır?
            D)  Kötülüğün inkarı                             A)  Akla dayalı gerçekleşen irade ilahi otoriteye uygun ey-
            E)   Ahlaki deneyim                                 lemde bulunmayı sağlar.
            Çözüm:                                           B)  Özgürlük iradenin her durumda kendisi için doğru se-
                                                                çimler yapmasını gerektirir.
            Aquinalı  Thomas,  her  şeyin  bir  nedeni  olduğu  fikrine
            dayanarak  evrende  var  olan  bütün  varlıkların  kendin-  C)  Akıl iyi ve kötüyü ayırt edebilme gücüdür ve bu seçim
            den önce gelen bir varlık nedeniyle var olduğunu söyler.   bireysel doğruluk ile ilgilidir.
            Geriye doğru gidildiğinde mantıksal olarak bir ilk varlığın
                                                             D)  İrade,  isteme  ve  bu  istemi  bireysel  özgürlük  içinde
            olması  gerektiğini  ve  o  varlığın  Tanrı  olduğunu  ileri  sü-  davranışa dönüştürebilme gücüdür.
            rer. A posteriorik olan var olan her şeyin bir nedeni vardır.
            Evren bu açıdan öncesiz olamaz. Kendisi nedensiz olan   E)  Özgür irade ile gerçekleşen eylemin doğruluğu bireye
            ama her şeyin nedeni olan bu varlık Tanrı’dır. Bu bilgiler   sağlayacağı faydaya göre değerlendirilir.
            ışığında seçeneklere bakacak olursak;
                                                             Çözüm:
            A)  Bu argüman evrenin kendisinden ya da evrende ger-  Parçada Anselmus’un ahlak anlayışının ilahi dayanaklar
            çekleşen  olaylardan  hareket  ederek  her  şeyin  bir  nedeni   içerdiği ve akıl sahibi bir varlık olarak insanın Tanrı’dan
            olduğu, buradan evrenin de bir nedeni olduğu fikrine daya-
            narak Tanrı’nın varlığına ulaşır. Doğru cevap A seçeneğidir.  gelen irade ile iyi olana yöneleceği ifade edilmiştir. Soruda
                                                             bu ahlak anlayışına uygun yargının hangi seçenekte doğ-
            B)  Bu argüman Tanrı’nın varlığını ‘en yetkin varlık ola-  ru olarak verildiğinin bulunması istenmiştir.
            rak Tanrı’ fikrinin a priorik olarak zihnimizde olmasından
            hareket eder. Daha mükemmeli düşünülemeyen Tanrı’nın   A  seçeneği  parçanın  genelinde  vurgulanan  düşünceyi
            tanımı gereği var olması da zorunludur. Metin kozmolojik   içerir. Parçada iradenin aklın işleyişine uygun olduğu ve
            argümandan bahsettiği için bu seçenek yanlıştır.   Tanrı’dan geldiği ifade edilmiştir. Anselmus’un ahlak an-
                                                             layışına uygun yargıdır.
            C)  Bu argüman evrenin olağanüstü planlılığa ve hassas
            ayarlardan oluşmuş bir düzene sahip olmasının Tanrı’nın   B seçeneğindeki yargı parçada geçen “Özgürlük ‘irade-
            varlığına kanıt olmasına dayanır. Metin evrendeki düzen-  nin, bizzat doğruluğun kendisi için doğruluğu devam et-
            den ya da amaçlılıktan değil evrenin kendisinden hareket   tirme gücü’ dür.” ifadesi ile çelişir. Bu yargıya ulaşılamaz.
            ederek Tanrı kanıtlamasını içeriyor.
                                                             C  seçeneğindeki  yargı  parçada  geçen  özgürlüğün  ilahi
            D)  Bu argüman ateistlerin iyiliksever ve adil bir Tanrı ile   otoriteye uygun biçimde ortaya çıkmasının kaçınılmaz ol-
            dünyada var olan acı ve kötülükleri bir arada düşünmenin   ması ifadesi ile uyuşmaz.
            imkansız  ve  mantıksız  olacağını  öne  sürerek  Tanrı’nın
            varlığını reddetmeye dayanmaktadır.              D seçeneğindeki yargıya ulaşılmaz. Parçada iradenin is-
                                                             teme  eylemi  olduğu  belirtilmiş  davranışa  dönüştürülme-
            E)  Bu argüman iyilik yapmak ya da kötülüklerden kaçın-  sinden söz edilmemiştir.
            mak gibi ahlaki deneyimlerimizin Tanrı’nın varlığına kanıt
                                                             E  seçeneğindeki yargıya parçadan ulaşılamaz. Parçada
            oluşturmasına dayanır.
                                                   Cevap: A  özgürlük bizzat kendisi için doğruluğun devam ettirilmesi
                                                             olarak ifade edilmiştir.
                                                                                                 Cevap: A


                                                                                                                                                                     189
                                                       188                                                                                                           189
   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195