Page 194 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 194

FELSEFE                          MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -1                    2. TEST



        5.   Tanrı;  kendisinden  daha  mükemmeli  düşünülemeyen   7.   Tümeller problemi, bilgiye ve bilime Orta Çağ’da veri-
            ve tasarlanamayan varlıktır. En yetkin varlık dendiğinde   len değer ile ilgilidir. Söz gelimi doğa bilimlerinin Orta
            insan Tanrı’yı, Tanrı dendiğinde en yetkin varlığı düşü-  Çağ’da gelişme kaydedememesinin en temel nedeninin
            nür. Böylece insanlar Tanrı’nın varlığına Tanrı kavramı-  tümeller konusunda kabul edilen ontolojik görüş oldu-
            nın kendisinden akıl yürütme yoluyla ulaşabilir.   ğu çoğu insan tarafından söylenmiştir. Çünkü tümeller
                                                               konusunda benimsenen realist bir görüş, dikkatleri ide-
            Bu görüşü savunan bir kişinin Tanrı’nın varlığı ile   al dünyaya, aşkın bir varlık alanına yöneltirken, içinde
            ilgili vurgulamak istediği düşünce aşağıdakilerden   bulunduğumuz  fiziksel  dünyanın  yalnızca  görünüşten
            hangisidir?                                        ibaret  olduğu  anlayışını  kabul  eder.  Duyusal  olanın
                                                               veya  fenomenin  bilgisinin  olamayacağı  gerekçesiyle,
            A)  Tanrı tüm nedenlerin nedeni olarak var olması
                                                               akla ve deneye dayalı bilimsel bilginin de olamayacağı
               gereken ilk nedendir.
                                                               ortadadır. Dolayısıyla mutlak hakikat, algısal dünyaya
            B)  Tanrı’nın tanımından var olduğu sonucuna mantık
                                                               tamamen  aşkın  hâle  getirilince  de  bu  hakikate  ilişkin
               yoluyla ulaşılır.
                                                               bilgi de insani yollarla değil Tanrısal bir aydınlanmayla
            C)  Tanrı’nın varlığının bilgisi yaşantı kaynaklı izlenim-  erişilebilir olmak zorunda olur.
               lerle edinilir.
                                                               Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşıla-
            D)  Tanrı’nın yarattıkları onun var olduğunun en önemli   maz?
               delilidir.
                                                               A)  Duyusal dünyanın bilgisi imkansızdır.
            E)  Tanrı’nın varlığı vahye dayanarak temellendirilir.
                                                               B)  Önemli olan aşkın öte dünyadır.
                                                               C)  Benimsenen ontolojik görüş bilime bakışı etkilemiştir.
                                                               D)  Mutlak hakikat bu dünyaya içkindir.

                                                               E)  Hakikat ancak inançla mümkündür.








        6.   Bir  arkadaş  ortamında  iki  felsefe  öğrencisi  arasında
            şöyle bir diyalog geçer:
             1. öğrenci:  Etrafımdaki  neye  baksam  büyüleniyorum,
               böyle bir düzen, böyle bir ahenk öylece kendiliğin-
               den ortaya çıkmış olamaz. Canlı ya da cansız tüm
               varlıkların bir anlamı ve amacı var. Bu muazzam va-
                                                           8.   “O hâlde sen, ya Rab, sen onları yarattın; sen güzelsin,
               roluşu mutlak güç sahibi, iyi, yüce bir varlığa borçlu
                                                               bu yüzden onlar da güzel; sen iyisin, bu yüzden onlar
               olduğumuzu göremeyenlerin her şeye algısını kapa-
                                                               da iyi; sen varsın, bu yüzden onlar da var. Ne var ki
               tıyor olması gerekir.
                                                               onların Yaratıcısı olan senin kadar güzel, senin kadar
             2. öğrenci:  Evet,  senin  dünyadaki  olumsuzluklara  al-  iyi, senin kadar gerçek değiller. Seninle kıyaslandığın-
               gını  kapattığın  gibi.  Bütün  bu  saydıkların  yanında   da güzellikleri de, iyilikleri de, varlıkları da hep eksik.
               doğal  afetler,  insanların  diğer  insanlara  gösterdiği   Bunları biliyoruz, bu yüzden sana şükrediyoruz; yine de
               zorbalık, haksızlığa uğrayan küçük çocuklar ve acı   bizim bilgimiz senin bilginle kıyaslanınca baştan sona
               çektirilen hayvanlar da var ne yazık ki.        cahillik.”
            Bu diyalogda yer alan 2. öğrencinin görüşleri aşağı-     Augustinus’un İtiraflar adlı eserinden alınan bu par-
            dakilerden hangisi ile ilişkilendirilebilir?
                                                               çadan aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
            A)  Kötülük kanıtı
                                                               A)  Yaratılanın ezeli ve ebedi olduğu
            B)  Sudûr öğretisi
                                                               B)  İnsanın bilgiye ulaşamayacağı
            C)  Kozmolojik kanıt
                                                               C)  Tanrı’nın en yetkin varlık olduğu
            D)  Hudûs delili
                                                               D)  Gerçek varlığın reel yapıda olduğu
            E)  Ontolojik kanıt
                                                               E)  Yaratıcı ve yaratılanın farklı nitelikte olmadığı


                                                                                                                                                                     193
                                                       192                                                                                                           193
   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199