Page 198 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 198

FELSEFE                          MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -1                 4. TEST - A



        5.   Platon Devlet adlı eserinde Tanrı’nın iyi olduğunu, in-  7.   Aquinalı Thomas felsefesinde Aristoteles’in düşüncele-
            sanların yaşadıkları olumsuzlukların ondan kaynaklan-  rinden etkilenmiştir. O da bilginin kaynağı olarak rasyo-
            madığını sadece iyi olanın ondan geldiğini savunmuştur.   nel bir bakış açısı benimsemekle birlikte bilginin ortaya
            İnsanlar başına gelen her türlü fenalıkta başka nedenler   çıkma sürecinin başına algıyı yerleştirir. A. Thomas’a
            aramalıdır. Bu durumdan Tanrı’yı sorumlu tutmamalıdır.   göre öncelikle varlıklar algılanır, bu algılama sayesinde
            Hristiyan felsefesi filozofları da bu konuda Tanrı’nın iyiyi   düşünme aktivitesi başlayabilir. Düşünme yoluyla algı
            emrettiğini ancak insanın erdemden uzak oluşunun ve   verileri “kavram” hâlini alarak varlıkları tanımamıza im-
            irade zayıflıklarının olumsuzluklara ve her türden kötülü-  kân tanır. Demek ki her kavramın gerisinde, onu ortaya
            ğe neden olduğunu savunmuşlardır.                  çıkaran bireysel bir varlık var olmak durumundadır.
            Bu parçada vurgulanmak istenen düşünce aşağı-      Bu  parçadan  tümellerle  ilgili  aşağıdaki  yargıların
            dakilerden hangisidir?                             hangisine ulaşılabilir?
            A)  Kötülüğün aşkın varlıktan bağımsız olarak var olduğu  A)  İnsan zihni dışında bir dayanağı yoktur.
            B)  İnsan iradesinin sınırlı yaratıldığı için kötüye yöneldiği  B)  Tikeller gibi olgusal bir gerçekliğe sahiptir.
            C)  Tanrı’nın tüm değerlerin tek yaratıcısı olduğu  C)  İnsan zihninde Tanrısal bir ide olarak bulunur.
            D)  Kötülük olmadan iyinin değerinin bilinemeyeceği  D)  Bireysel varlıklardan bağımsız bir varoluşa sahiptir.
            E)  İnsanın ahlaki eylemlerinin belirleyicisi olamayacağı  E)  Duyu deneyimi yoluyla ve tikel nesneler aracılığıyla
                                                                  kavranır.














                                                           8.   Augustinus  İtiraflar  adlı  eserinde  hakikate  ulaşmak
                                                               için  geçtiği  yolları,  deneyimlerini,  hatalarını  anlatmış-
                                                               tır. Bu süreçte hatalı gördüğü düşüncelerinden biri de
                                                               Tanrı’nın tasavvurudur. Henüz hakikate ulaşmamışken
                                                               Tanrı’yı  cisimsel  bir  varlık  olarak  düşündüğünden  ya-
                                                               kınmış, Tanrı’nın dünyadaki tüm varlıklara nüfuz ettiğini
        6.   Orta  Çağ’da  tümeller  problemi  konusunda  yapılan  üç   ve  onları  içerden  ve  dışardan  yönettiğini  düşünmüş,
            farklı açıklama şöyledir:                          bunun  bir  yanılgı  olduğunu  fark  ettiğinde  ise  durumu
                                                               şöyle açıklamıştır: “Başka yaratıklara baktım sonra ve
             I. Kavramlar dış dünyanın olgusal gerçekleri içinde yer   varoluşlarını sana borçlu olduklarını anladım. Sınırsız
               alır, duyu deneyimi ile her bir varlıkta kavranabilir.
                                                               olan ne varsa sendeydi, ama bir mekândaymış gibi de-
             II. Kavramlar  yalnızca  dilde  olan,  zihnin  dışında  ger-  ğil, başka şekilde sendeydiler.”
               çeklikleri olmayan terimlerdir.
            III. Kavramlar  insan  zihninde  Tanrısal  ide  olarak  yer      Buna göre Augustinus için aşağıdakilerden hangisi
               alır,  her  bir  kavramın  Tanrı’nın  zihninde  gerçekliği   söylenebilir?
               vardır.
                                                               A)  Tanrı’nın varlığına ilişkin panteist bir görüş benimser.
            Buna göre tümeller problemi ile ilgili açıklaması ve-  B)  Evreni, evrene aşkın olan Tanrı’nın yoktan var etti-
            rilen  görüşlerin  doğru  sıralaması  aşağıdakilerden   ğini düşünür.
            hangisidir?
                                                               C)  Bir yaratıcının olduğu fikrine duyu deneyimleri sa-
            A)  Kavram realizmi - Kavramcılık - Adcılık           yesinde ulaşır.
            B)  Kavramcılık - Adcılık - Kavram realizmi        D)  Hakikat arayışının temelinde evrenin işleyişini anla-
            C)  Adcılık - Kavramcılık - Kavram realizmi           ma çabası yatar.
                                                               E)  Tanrı’nın varlığının bilinebilmesinin koşulunu diğer
            D)  Kavram realizmi - Adcılık - Kavramcılık
                                                                  varlıklara bağlar.
            E)  Kavramcılık - Kavram realizmi - Adcılık

                                                       196                                                                                                           197
   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203