Page 198 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 198
FELSEFE MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -1 4. TEST - A
5. Platon Devlet adlı eserinde Tanrı’nın iyi olduğunu, in- 7. Aquinalı Thomas felsefesinde Aristoteles’in düşüncele-
sanların yaşadıkları olumsuzlukların ondan kaynaklan- rinden etkilenmiştir. O da bilginin kaynağı olarak rasyo-
madığını sadece iyi olanın ondan geldiğini savunmuştur. nel bir bakış açısı benimsemekle birlikte bilginin ortaya
İnsanlar başına gelen her türlü fenalıkta başka nedenler çıkma sürecinin başına algıyı yerleştirir. A. Thomas’a
aramalıdır. Bu durumdan Tanrı’yı sorumlu tutmamalıdır. göre öncelikle varlıklar algılanır, bu algılama sayesinde
Hristiyan felsefesi filozofları da bu konuda Tanrı’nın iyiyi düşünme aktivitesi başlayabilir. Düşünme yoluyla algı
emrettiğini ancak insanın erdemden uzak oluşunun ve verileri “kavram” hâlini alarak varlıkları tanımamıza im-
irade zayıflıklarının olumsuzluklara ve her türden kötülü- kân tanır. Demek ki her kavramın gerisinde, onu ortaya
ğe neden olduğunu savunmuşlardır. çıkaran bireysel bir varlık var olmak durumundadır.
Bu parçada vurgulanmak istenen düşünce aşağı- Bu parçadan tümellerle ilgili aşağıdaki yargıların
dakilerden hangisidir? hangisine ulaşılabilir?
A) Kötülüğün aşkın varlıktan bağımsız olarak var olduğu A) İnsan zihni dışında bir dayanağı yoktur.
B) İnsan iradesinin sınırlı yaratıldığı için kötüye yöneldiği B) Tikeller gibi olgusal bir gerçekliğe sahiptir.
C) Tanrı’nın tüm değerlerin tek yaratıcısı olduğu C) İnsan zihninde Tanrısal bir ide olarak bulunur.
D) Kötülük olmadan iyinin değerinin bilinemeyeceği D) Bireysel varlıklardan bağımsız bir varoluşa sahiptir.
E) İnsanın ahlaki eylemlerinin belirleyicisi olamayacağı E) Duyu deneyimi yoluyla ve tikel nesneler aracılığıyla
kavranır.
8. Augustinus İtiraflar adlı eserinde hakikate ulaşmak
için geçtiği yolları, deneyimlerini, hatalarını anlatmış-
tır. Bu süreçte hatalı gördüğü düşüncelerinden biri de
Tanrı’nın tasavvurudur. Henüz hakikate ulaşmamışken
Tanrı’yı cisimsel bir varlık olarak düşündüğünden ya-
kınmış, Tanrı’nın dünyadaki tüm varlıklara nüfuz ettiğini
6. Orta Çağ’da tümeller problemi konusunda yapılan üç ve onları içerden ve dışardan yönettiğini düşünmüş,
farklı açıklama şöyledir:
bunun bir yanılgı olduğunu fark ettiğinde ise durumu
I. Kavramlar dış dünyanın olgusal gerçekleri içinde yer şöyle açıklamıştır: “Başka yaratıklara baktım sonra ve
alır, duyu deneyimi ile her bir varlıkta kavranabilir. varoluşlarını sana borçlu olduklarını anladım. Sınırsız
olan ne varsa sendeydi, ama bir mekândaymış gibi de-
II. Kavramlar yalnızca dilde olan, zihnin dışında ger-
çeklikleri olmayan terimlerdir. ğil, başka şekilde sendeydiler.”
III. Kavramlar insan zihninde Tanrısal ide olarak yer Buna göre Augustinus için aşağıdakilerden hangisi
alır, her bir kavramın Tanrı’nın zihninde gerçekliği söylenebilir?
vardır.
A) Tanrı’nın varlığına ilişkin panteist bir görüş benimser.
Buna göre tümeller problemi ile ilgili açıklaması ve-
rilen görüşlerin doğru sıralaması aşağıdakilerden B) Evreni, evrene aşkın olan Tanrı’nın yoktan var etti-
hangisidir? ğini düşünür.
C) Bir yaratıcının olduğu fikrine duyu deneyimleri sa-
A) Kavram realizmi - Kavramcılık - Adcılık
yesinde ulaşır.
B) Kavramcılık - Adcılık - Kavram realizmi
D) Hakikat arayışının temelinde evrenin işleyişini anla-
C) Adcılık - Kavramcılık - Kavram realizmi ma çabası yatar.
D) Kavram realizmi - Adcılık - Kavramcılık E) Tanrı’nın varlığının bilinebilmesinin koşulunu diğer
E) Kavramcılık - Kavram realizmi - Adcılık varlıklara bağlar.
196 197