Page 202 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 202

FELSEFE                          MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -2



        3.   10. yüzyılda yaşamış olan ve Batı’da Avicenna adıyla bili-  4.   Preeboom şöyle diyor;
            nen İbn Sînâ’ya göre varlık üçe ayrılır: Bunlardan birincisi   B. Spinoza, insanların ahlaki sorumluğa sahip olması
            vacib’ül-vücud, zorunlu varlık anlamına gelir. Ezeli ve ebedi   için  gerekli  koşulların  sağlanamayacağını  düşündü.
            varlıktır, var olmak için kendinden başka hiçbir şeye ihti-  Onun bu konuda haklı olduğunu düşünüyorum. Daha
            yaç duymayandır.  Zorunlu varlık, yaratıcıdır ki o Tanrı’dır.   açık  bir  biçimde  o,  nedensel  belirlenimciliğin  doğru
            İkincisi  olan  mümkün’ül-vücud,  mümkün  varlık  anlamına   olması sebebiyle bu türden bir yeterliliğe vakıf olama-
            gelir. Etrafımızda gördüğümüz, var olduğu gibi yok da ola-  yacağımızı düşünüyordu; bu sebeple o katı belirlenim-
            cak varlıklardır. Ayrıca mümkün varlıklar, zorunlu varlıktan   ciydi. Aksine ben, nedensel belirlenimcilik konusunda
            taşma sonucu oluşmuşlardır. Üçüncü varlık ise mümteni’ül   agnostiğim. B. Spinoza gibi, belirlenimciliğin doğru ol-
            vücud  yani  varlığını  sadece  mantığımızla  anlayacağımız   ması  durumunda,  eylemlerimiz  kontrolümüz  dışındaki
            varlıklardır.                                      faktörler  tarafından  belirleniyorsa,  kendi  hayatımızın
                                                               efendisi olamayacağımızı teslim ediyorum. Ama eylem-
            Buna göre İbn Sînâ’nın görüşleri aşağıdaki sorulardan   lerimizin  nedensel  geçmişi  belirlenmemiş  olsaydı  bile
            hangisine cevap niteliğindedir?                    (…) ahlaki sorumluluktan yoksun olurduk. Eğer bizler
                                                               belirlenmemiş fail nedenler olsaydık bu türden bir so-
            A)  İrade özgürlüğü var mıdır?
                                                               rumluluktan ancak o zaman bahsedebilirdik. Ama be-
            B)  Yaratıcı bir Tanrı var mıdır?
                                                               lirlenmemiş fail-nedenler oluşumuz tutarlı bir imkânlılık
            C)  Kadere inanmak doğru mudur?                    olarak duruyor olsa da en iyi fiziksel teorilerimizle birlik-
                                                               te düşünüldüğünde bu, itibar edilir bir iddia değildir.
            D)  İdeal bir yönetim nasıl olmalıdır?
            E)  İman gücüyle inanç zorunlu mudur?              Verilen  metin  İslam  felsefesinin  problemlerinden
                                                               hangisiyle paralellik gösterir?
                                                               A)  Yaratıcının varlığını kanıtlama problemi
            Çözüm:
                                                               B)  Tümeller problemi
            Parçada İbni Sina’nın varlık görüşü aktarılmıştır. Buna
            göre 3 tür varlık vardır:                          C)  Özgür irade problemi
             I. Zorunlu varlık: Tanrı’ya karşılık gelmektedir.  D)  Toplumsal yaşama yönelik problemler
             II. Mümkün varlık: Tanrı tarafından taşma sonucu olu-  E)  Kötülük problemi
               şan varlıklardır. Var olduğu gibi yok da olacaktır.
                                                               Çözüm:
            III. Mümkün  olmayan  varlık:  Sadece  mantığa  dayalı
               olarak varlığı kabul edilen varlıklardır.       Metin  genel  olarak  yorumlandığında;  ahlaki  sorumlu-
                                                               luğa  sahip  olmamız  için  eylemlerimizde  de  özgür  ol-
            Zorunlu  varlık  her  şeyi  yaratan,  başlangıcı  ve  sonu   mamız  gerektiği  vurgulanmıştır.  Agnostiklik,  herhangi
            olmayan varlıktır. Aynı zamanda kendi kendine yeten   bir  konu  hakkında  yargıda  bulunamama  durumudur.
            varlıktır.                                         Preeboom ise özgür irade konusunda agnostik bir ta-
            A)  Parçada irade özgürlüğüne yönelik bir ifade bulun-  vır  takınmıştır.  Yani  özgür  irademizin  olup  olmadığını
            mamaktadır.  İrade  özgürlüğü  ahlak  felsefesine  ait  bir   bilemeyiz  demiştir.  Özetle  metinde  üzerinde  durulan
            problemdir.                                        konu, İslam felsefesinin problemlerinden irade özgürlü-
                                                               ğü problemi ile ilgilidir. Doğru cevap “C”.
            B)  Yaratıcı bir Tanrı’yı kabul eden İbni Sina, onu zo-

            runlu varlık olarak değerlendirir. Din felsefesine ait bu
            soruya yönelik olarak parça oluşturulmuştur.       A)  Yaratıcının varlığını kanıtlama problemi, İslam fel-
                                                               sefesinin  problemlerinden  biridir.  Yaratıcının  varlığını,
            C)  Kader inancına yönelik olarak parçada herhangi bir
                                                               akla  uygun  temellendirmelerle  açıklar.  Metinde  böyle
            şeyden bahsedilmemiştir.
                                                               bir vurgu yok.
            D)  İdeal bir yönetim problemi, siyaset felsefesine aittir.   B)  Tümeller problemi, Hristiyan felsefesinin problem-
            Parçada toplumların yönetimine ya da yönetim biçimine   lerinden biridir. Soruda istenen ise İslam felsefesi prob-
            yönelik bir yargı bulunmamaktadır.                 lemidir.
                                                               D)  Toplumsal yaşama yönelik problemler, İslam felse-
            E)  İman gücü ve inanç kavramlarına dair parçada her-
                                                               fesinin problemlerinden biridir. Bu problemde devlet ve
            hangi bir açıklama yapılmamıştır. Bu nedenle bu soru-
                                                               devletin  ortaya  çıkışı,  toplumla  arasındaki  ilişki  tartışıl-
            ya da cevap olarak verilmemiştir.
                                                               maktadır. Metinden böyle bir çıkarım yapılamamaktadır.
                                                               E)  Kötülük problemi, Hristiyan felsefesinin problemle-
                                                               rinden biridir.
                                               Cevap: B
                                                                                                 Cevap: C


                                                       200                                                                                                           201
   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207