Page 207 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 207

FELSEFE                                            TEST
                                         MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -2                   1



        1.   İslam  felsefesi,  Hristiyan  felsefesi  gibi  yalnızca  Antik   3.   Akıl ve inanç ilişkisi İslam filozofları tarafından konu edinil-
            Yunan’ın felsefi anlayışından etkilenmemiştir. Kur’an-ı   miş ve farklı görüşlere ulaşılmıştır. Bu isimlerden biri İbn
            Kerim, Hadis ilmi, Kelam ve Yunan felsefesi başta ol-  Rüşd’tür. İbn Rüşd’e göre Kur’an-ı Kerim, açık olarak var
            mak  üzere  İslam  felsefesinin  doğuşunda  önemli  rol   olan her şeyi akıl yoluyla değerlendirmeye insanları davet
            oynamış  dini  ve  tarihi  kaynaklardır.  Coğrafi  açıdan   etmektedir. Bu sebeple felsefenin dinle çatışmadığı aksine
            Doğu medeniyeti ile Batı medeniyeti arasındaki köprü   uzlaşı içinde olduğu görüşündedir. Ona göre felsefe, dinin
            olması İslam felsefesinin ilgi ve konu alanının genişle-  getirmiş olduğu her şeyi inceler. Akıl yoluyla din bilgisi anla-
            mesine  sebep  olmuştur.  Ayrıca  Hindistan,  İran,  Mısır   şılabiliyorsa, bu iki algı birbirine eşittir.
            ve  Mezopotamya’daki  diğer  medeniyetlerin  temsilcisi
            olmuş ve Doğu bilgeliğinin mirasçısı olmuştur.      Bu parçaya göre aşağıdakilerden hangisini söylenemez?
                                                               A)  İnançsal olan akılsaldır.
            Buna göre İslam felsefesiyle ilgili aşağıdakilerden
            hangisine ulaşılabilir?                            B)  Din bilgisi aklın bilgisinden önce gelir.
                                                               B)  Din ve felsefe bilgisi birbirinin karşıtı değildir.
            A)  Çeviri faaliyetlerine hız verilmiştir.
            B)  Kutsal metinlerin doğruluğu temele alınmıştır.  C)  Kur’an-ı Kerim, insanları düşünmeye yönlendirir.
            C)  Skolastik ve dogmatik bir ürün ortaya koymuştur.  E)  İslam filozofları arasında bazı görüş farklılıkları vardır.
            D)  Çok farklı medeniyetlerle etkileşim hâlinde olmuştur.
            E)  Yaratıcının varlığına yönelik kanıtlamalar yapılmıştır.

















                                                           4.   İslam medeniyeti 8-12. yüzyılda geniş bir coğrafyada hâ-
                                                               kimiyet kurmuş, farklı inanç, dil ve kültürlere sahip toplum-
                                                               larla etkileşime geçmiştir. Günlük ihtiyaçların giderilmesi
                                                               şeklinde  başlayan  bu  etkileşim,  resmi  yazışmaların  ve
                                                               eserlerin tercümesi ile devam etmiştir. Zamanla hız kaza-
        2.   Preebom şöyle der; “Eğer Tanrı sevgimiz doğru türdense,   nan çeviri faaliyetleri ile kadim milletlere ait eserlerin kay-
            Tanrı’nın amaçlarıyla öylesine kusursuz bir biçimde öz-  bolması engellenmiş ve bugüne ulaşmaları sağlanmıştır.
            deşleşiriz ki tüm bunların ilahî iradeden kaynaklandığını   İslam medeniyetinin çok kültürlü yapısı ve hoşgörü anlayı-
            kabul ettiğimiz için ne ölümü ne de şahsi bir acıyı  redde-  şı, tercüme ve ilim çalışmalarına sunulan katkıları da çe-
            debilseydik bile reddetmezdik.” Yani her şey mükemmel   şitlendirmiştir. Çeviri faaliyetleri İslam dünyasının felsefe,
            bir plana göre işliyorsa hayatımızdan memnun olmama-  astronomi, tıp, matematik gibi alanlarda ilerleme kaydet-
            mız pek mümkün değildir.  Başımıza gelen her türlü fela-  mesinde önemli rol oynamış ve çeviri merkezlerinde pek
            kete rıza gösterecek, eğer Tanrı’nın planı böyle ise bunu   çok İslam düşünürü yetişmiştir.
            değiştirme şansımız olsa bile değiştirmek istemeyecektik.
                                                               Buna  göre  8-12.  yüzyıl  İslam  dünyasında  yapılan
            Bu metinde MS 2-15. yy felsefesinin problemlerinden   çeviri  faaliyetleri  ile  ilgili  aşağıdakilerin  hangisine
            hangisi tartışılmaktadır?                          ulaşılamaz?
            A)  Yaratıcının varlığını kanıtlama                A)  Bilimsel çalışmaların gelişmesini sağlamıştır.
            B)  İrade özgürlüğü                                B)  Kültürel zenginlik ve çeşitlilikten beslenmiştir.
            C)  Toplumsal yaşam                                C)  Günümüzün bilgi birikimine katkıları olmuştur.
            D)  Görünüş-Gerçeklik                              D)  İslam düşünürlerinin çalışmalarından ibarettir.
            E)  Varoluş                                        E)  Kendinden önceki kültürün aktarılmasını sağlamıştır.



 204                                                   205
                                                       205
   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212