Page 207 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 207
FELSEFE TEST
MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -2 1
1. İslam felsefesi, Hristiyan felsefesi gibi yalnızca Antik 3. Akıl ve inanç ilişkisi İslam filozofları tarafından konu edinil-
Yunan’ın felsefi anlayışından etkilenmemiştir. Kur’an-ı miş ve farklı görüşlere ulaşılmıştır. Bu isimlerden biri İbn
Kerim, Hadis ilmi, Kelam ve Yunan felsefesi başta ol- Rüşd’tür. İbn Rüşd’e göre Kur’an-ı Kerim, açık olarak var
mak üzere İslam felsefesinin doğuşunda önemli rol olan her şeyi akıl yoluyla değerlendirmeye insanları davet
oynamış dini ve tarihi kaynaklardır. Coğrafi açıdan etmektedir. Bu sebeple felsefenin dinle çatışmadığı aksine
Doğu medeniyeti ile Batı medeniyeti arasındaki köprü uzlaşı içinde olduğu görüşündedir. Ona göre felsefe, dinin
olması İslam felsefesinin ilgi ve konu alanının genişle- getirmiş olduğu her şeyi inceler. Akıl yoluyla din bilgisi anla-
mesine sebep olmuştur. Ayrıca Hindistan, İran, Mısır şılabiliyorsa, bu iki algı birbirine eşittir.
ve Mezopotamya’daki diğer medeniyetlerin temsilcisi
olmuş ve Doğu bilgeliğinin mirasçısı olmuştur. Bu parçaya göre aşağıdakilerden hangisini söylenemez?
A) İnançsal olan akılsaldır.
Buna göre İslam felsefesiyle ilgili aşağıdakilerden
hangisine ulaşılabilir? B) Din bilgisi aklın bilgisinden önce gelir.
C) Din ve felsefe bilgisi birbirinin karşıtı değildir.
A) Çeviri faaliyetlerine hız verilmiştir.
B) Kutsal metinlerin doğruluğu temele alınmıştır. D) Kur’an-ı Kerim, insanları düşünmeye yönlendirir.
C) Skolastik ve dogmatik bir ürün ortaya koymuştur. E) İslam filozofları arasında bazı görüş farklılıkları vardır.
D) Çok farklı medeniyetlerle etkileşim hâlinde olmuştur.
E) Yaratıcının varlığına yönelik kanıtlamalar yapılmıştır.
4. İslam medeniyeti 8-12. yüzyılda geniş bir coğrafyada hâ-
kimiyet kurmuş, farklı inanç, dil ve kültürlere sahip toplum-
larla etkileşime geçmiştir. Günlük ihtiyaçların giderilmesi
şeklinde başlayan bu etkileşim, resmi yazışmaların ve
eserlerin tercümesi ile devam etmiştir. Zamanla hız kaza-
2. Preebom şöyle der; “Eğer Tanrı sevgimiz doğru türdense, nan çeviri faaliyetleri ile kadim milletlere ait eserlerin kay-
Tanrı’nın amaçlarıyla öylesine kusursuz bir biçimde öz- bolması engellenmiş ve bugüne ulaşmaları sağlanmıştır.
deşleşiriz ki tüm bunların ilahî iradeden kaynaklandığını İslam medeniyetinin çok kültürlü yapısı ve hoşgörü anlayı-
kabul ettiğimiz için ne ölümü ne de şahsi bir acıyı redde- şı, tercüme ve ilim çalışmalarına sunulan katkıları da çe-
debilseydik bile reddetmezdik.” Yani her şey mükemmel şitlendirmiştir. Çeviri faaliyetleri İslam dünyasının felsefe,
bir plana göre işliyorsa hayatımızdan memnun olmama- astronomi, tıp, matematik gibi alanlarda ilerleme kaydet-
mız pek mümkün değildir. Başımıza gelen her türlü fela- mesinde önemli rol oynamış ve çeviri merkezlerinde pek
kete rıza gösterecek, eğer Tanrı’nın planı böyle ise bunu çok İslam düşünürü yetişmiştir.
değiştirme şansımız olsa bile değiştirmek istemeyecektik.
Buna göre 8-12. yüzyıl İslam dünyasında yapılan
Bu metinde MS 2-15. yy felsefesinin problemlerinden çeviri faaliyetleri ile ilgili aşağıdakilerin hangisine
hangisi tartışılmaktadır? ulaşılamaz?
A) Yaratıcının varlığını kanıtlama A) Bilimsel çalışmaların gelişmesini sağlamıştır.
B) İrade özgürlüğü B) Kültürel zenginlik ve çeşitlilikten beslenmiştir.
C) Toplumsal yaşam C) Günümüzün bilgi birikimine katkıları olmuştur.
D) Görünüş-Gerçeklik D) İslam düşünürlerinin çalışmalarından ibarettir.
E) Varoluş E) Kendinden önceki kültürün aktarılmasını sağlamıştır.
204 205
205