Page 206 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 206

FELSEFE                          MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -2



        11.  Dünya  görüşünü  İslam  mistisizmi  ve  tasavvuf  gele-  12.   Marifetin birinci makamı, edeptir. İkinci makamı, korku-
            neği üzerine inşa eden Yûnus Emre, Türk-İslam ede-  dur. Üçüncü makamı, aşırı istekleri sınırlamaktır (per-
            biyatının önemli şairlerinden biri olarak kabul edilir ve   hizkârlık). Dördüncü makamı, sabırdır. Beşinci makamı,
            şiirlerinde  aşk,  birlik,  insan  sevgisi,  Tanrı  sevgisi  gibi
            temaları  işler.  Yûnus  Emre'nin  felsefesinin  temelinde,   utanmaktır. Altıncı makamı, cömertliktir. Yedinci maka-
            insanın ruhani bir yolculuğa çıkması ve Tanrı'yla birlikte   mı,  ilimdir.  Sekizinci  makamı,  miskinliktir.  Dokuzuncu
            olma arayışı vardır. Ona göre, insanın gerçek mutlulu-  makamı, marifettir. Onuncu makamı, kendini bilmektir.
            ğu, Tanrı'nın sevgisi ve birliğiyle buluşmasından gelir.   Hz. Peygamber buyurur: “Nefsini bilen, rabbini bilir.”
            Yûnus Emre'nin şiirlerinde sıkça geçen “En büyük iba-
            det sevebilmektir.” sözü, insanın ölümle birlikte toprak      Hacı Bektâş Velî’nin Makâlât adlı eserinden alınan bu
            olacağına ve asıl aşkın Tanrı'ya duyulan sevgi olduğu-  parçada aşağıdakilerden hangisi vurgulanmaktadır?
            na işaret eder. Ayrıca Yûnus Emre'nin felsefesinde aşk,
            sevgi ve hoşgörü önemli yer tutar. O, insanların birbirle-  A)  İnsanın yaradılışını ve mahiyetini kavraması gerektiği
            rini sevmesi, saygı göstermesi ve hoşgörülü olması ge-
            rektiğini vurgular. İnsanlar arasında ayrım yapmaksızın   B)  Ahlaki değerlerin bilgiden daha önemli olduğu
            herkesin tüm varlıklara sevgi ve hoşgörüyle yaklaşması
            gerektiğine inanır. Yûnus Emre'nin "Gel gönül, sevelim   C)  İyi olan her şeye salt iyi olduğu için yönelmenin önemi
            sevilelim dünya kimseye kalmaz." sözü, insanların bir-  D)  Bilmek için bilmenin insanı hakikate ulaştıracağı
            birini sevgiyle kucaklaması ve birlikte yaşaması gerek-
            tiğini ifade eder.                                 E)  Erdeme ulaşmanın ahlaki eylemin tek ereği olduğu
            Buna göre Yûnus Emre için aşağıdakilerden hangisi
            söylenemez?
                                                               Çözüm:
            A)  Gerçek hakikatin Tanrısal alanda aranması gerekti-  Verilen alıntıda Hacı Bektâş Velî’nin marifet makamının
               ğini vurgular.
                                                               gereklerini  belirttiğini  görüyoruz.  Soruda  bizden  “vur-
            B)  İnsan için asıl saadet ilahi olanın sevgisiyle gelece-  gulanan” seçeneği bulmamız istenmiştir. Seçeneklere
               ğini söyler.
                                                               bakalım:
            C)  İnsanların  birbirlerine  karşı  empatiyle  yaklaşması
               gerektiğine inanır.                             A)  Doğru  cevap  seçeneği  budur.  Parçada  “kendini
            D)  Şiirlerinde  ilahi  aşk,  koşulsuz  sevgi,  birliktelik  gibi   bilmek”  ve  “nefsini  bilmek”  vurgularıyla  insanın  kendi
               temaları işler.                                 yaradılışını ve mahiyetini yani özünü bilmesi gerektiği
            E)  Aslolanın bu dünya olduğunu söyler ve buna uygun   vurgulanmıştır.
               bir yaşamı öğütler.
                                                               B)  Verilen  sözde  sabır,  utanmak,  cömertlik  gibi  er-
            Çözüm:                                             demlere değinilmiş ancak bilgiden önemli olduğuna iliş-
            Yunus Emre İslam mistisizmi ve tasavvuf geleneğinin   kin bir ifade kullanılmamıştır.
            önemli  temsilcilerinden  biri  olarak;  ilahi  aşkı,  sevgiyi,   C)  Parçaya göre iyi olan şeylere yani edebe, aşırı is-
            birlik ve beraberliği amaç edinmiş bir Türk-İslam şairi-  tekleri  sınırlamaya  ve  benzerlerine  yönelmek  gerekir
            dir. Metni inceleyip seçeneklere baktığımızda;
                                                               ancak bunu salt iyi olduğu için değil kendini bilmek ve
            A)  Yunus Emre bir İslam mistiği ve tasavvufu olarak   dolayısıyla rabbini bilmek için yönelmek gerektiği vur-
            gerçek  hakikatin  bu  dünyada  değil  Tanrısal  alanda   gusu vardır.
            aranması gerektiğini vurgular. Metnin geneline yayılmış
            bu ifadeyi metinden çıkarabiliriz.                 D)  Parçada bilmek için bilmenin değil, kendi varlığını
            B)  İnsan için asıl saadet ilahi olanın sevgisiyle gele-  anlamanın hakikate yani rabbi bilmeye imkân sağlaya-
            ceğini söyler – ifadesi metinde geçen “İnsanın ruhani   cağı belirtilmiştir.
            bir yolculuğa çıkması ve Tanrı’yla birlikte olma arayışı”
            cümlesinden çıkarılabilir.                         E)  Parçaya göre amaç erdeme ulaşmak değil, erdem-
            C)  İnsanların  birbirlerine  karşı  empatiyle  yaklaşması   lere sahip olma vesilesiyle kişinin kendi yaradılışının ve
            gerektiğine inanır. – Metnin birçok yerinde “sevgi, saygı   dolayısıyla da Yaratıcısının bilgisine sahip olmasıdır.
            ve hoşgörü” gibi ifadeler geçmektedir. Dolayısıyla ce-
            vap bu seçenek olamaz.
            D)  Şiilerinde  ilahi  aşk,  koşulsuz  sevgi,  birliktelik  gibi
            temaları işler. – Bu ifade de metnin ilk cümlesinden çı-                             Cevap: A
            karılabilir.
            E)  Asıl  olanın  bu  dünya  olduğunu  söyler  ve  buna
            uygun bir yaşamı öğütler. – Bir İslam mistiği ve muta-
            savvıfı olan Yunus Emre, insanın gerçek amacının da
            Tanrı’yla  bir  olarak  O’ndaki  kendisini  ve  kendisindeki
            O’nu bulmak olduğunu söyler. Dolayısıyla bu seçenek
            metinden çıkarılamaz ve Yunus Emre’nin felsefesi için
            söylenemez.                                                    Cevap: E



                                                                                                                                                                     205
                                                       204                                                                                                           205
   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211