Page 210 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 210
FELSEFE MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -2 2. TEST - A
6. Sevgi ve hoşgörünün filozofu olan Mevlâna, insanın 8. Medeniyetler arasındaki alışverişi sağlayan ayrıca bilim
kendini bilmesinin öneminden sıkça bahseder. İnsan ve felsefenin ilerlemesine katkıda bulunan en önemli et-
içinde her şeyin yazılı olduğu bir kitap gibidir. Dünyanın kenlerden biri çeviri faaliyetleridir. İslam felsefesinde de
meşguliyetleri insanın bu büyük kitabı yani kendi ilmini çeviri faaliyetleri büyük önem taşır. İslam toplumunun
okumasını engelleyebilir. Mevlâna bu meşguliyetleri ka- görkemli bir medeniyet olarak ortaya çıkışında Yunan,
ranlıklara ve perdelere benzetmektedir. İnsanın bu ka- Fars ve Hint medeniyetlerinden yaptıkları çeviriler etkili
ranlıktan çıkarak hayatın anlamını ve varlığının amacını olmuştur. Yunan toplumunun önceki medeniyetlerden
çözebilmesi ise başlangıcı ve bitişi aynı yere çıkan bir alarak geliştirdikleri ayrıca kendilerinin ortaya koyduk-
bilme eyleminin sonucudur. ları ilimlerin neredeyse hepsini alarak kendi kültürleriyle
harmanlamışlardır. Bu çalışmalarla önceki medeniyet-
Mevlâna’nın parçada geçen düşüncesi aşağıda lerin çalışmaları kaybolmaktan kurtulmuştur. Ayrıca
verilen sözlerinden hangisiyle uyumludur? İslam düşünürleri daha önce üzerinde çalışılmamış
konulara da yoğunlaşmış, böylece bilim ve düşüncenin
A) Kendinden kendine sefer eyle.
zenginleşmesine katkıda bulunmuşlardır.
B) Şimdi benim hâlim söze sığmaz.
Parçaya göre aşağıdaki seçeneklerden hangisine
C) Amaca sabırla varılır, acele ile değil.
ulaşılabilir?
D) Ya olduğun gibi görün ya da göründüğün gibi ol.
A) Çeviri faaliyetleri medeniyetler arasında ticari ilişkileri
E) Kalbinizle yaptığınız her şey size geri dönecektir. arttırmıştır.
B) İlimlerin ve düşünce tarihinin gelişimi için çeviriler
büyük önem taşır.
C) İslam toplumlarının gelişimi sadece çeviri faaliyetleri
sayesinde olmuştur.
D) İslam felsefesinin önemi yapılan çevirilerden ziyade
kendi çalışmalarına dayanır.
E) Yapılan çevirilerin, İslam toplumlarının kültürel
yapısına uygun olmasına çalışılmıştır.
7. İslam düşünürü Fârâbî’ye göre, ideal bir toplum, ada-
let, erdem ve bilgelik prensiplerine dayanan bir siyasi
düzene sahip olmalıdır. Fârâbî, El-Medinet'ül Fazıla
adlı eserinde ideal bir toplum modelini tanımlar. Bu
toplum modelinde insanlar, erdemli ve bilge bir liderin
önderliğinde yaşarlar. Lider, erdemli ve bilge olmalıdır.
Fârâbî'ye göre, adaletli bir lider, toplumu uyumlu hâle 9. Yûnus Emre 13. yüzyılda Anadolu’da yaşamış olan
getirir ve insanların ihtiyaçlarını karşılar. Fârâbî'nin si- bir Türk şairdir. Şiirlerindeki ana tema aşk ve sevgidir.
yaset felsefesinde, insanların mutluluğu ve toplumsal Felsefede tasavvuf düşünürlerimizden sayılan Yûnus
refah, siyasi düzenin amacı olarak öne çıkar. İdeal bir Emre; kalp kırmak yerine gönül almayı, savaşmak ye-
toplumda herkes, erdemli yaşamayı hedefler ve toplu- rine barış ve huzurla yaşamayı vurgulayan bir yaşam
mun düzenini korumak için ortak değerlere saygı gös- biçimi benimsemiştir. Herkese hitap eden bir sevgi an-
terir. layışı vardır ve iyiliği öğütleyen bir şairdir.
Bu parçadan devletle aşağıdaki yargılardan hangisine Buna göre aşağıdaki atasözlerinden hangisi Yûnus
ulaşılabilir? Emre’nin tasavvuf düşüncesine uygundur?
A) Toplumsal sözleşmenin ürünüdür. A) Allah dağına göre kar verir.
B) Sınırsız bir yetkiyle donatılmalıdır. B) Açtırma kutuyu, söyletme kötüyü
C) Bireylerin ortak çıkarlarının toplamıdır. C) Terzinin işi kötü, ayıbını örten ütü
D) Devlet, bireylerin erdemi için gereklidir. D) İyi evlat babayı vezir, kötü evlat rezil eder.
E) Devletin iradesi her şeyin üzerindedir. E) İyiliğe iyilik her kişinin kârı, kötülüğe iyilik er kişinin kârı
208 209