Page 213 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 213

FELSEFE                                            TEST
                                         MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -2                   3



        1.   Varoluşu  kendisi  yoluyla  zorunlu  olanın  bir  nedeni   3.   MS 2. yüzyıl-MS 15. yüzyıl felsefesinde hem Hristiyan
            yoktur.  Dahası,  var  oluşu  kendisinden  dolayı  zorunlu   hem İslam düşünürleri akıl – inanç ilişkisi üzerine görüş-
            olan varoluşu bakımından bütün yönleriyle zorunludur.   ler  geliştirmişler  aslında  bir  yönüyle  din  ve  felsefe  iliş-
            ...Üstelik  varoluşu  zorunlu  olanın  çokluktan  meydana   kisini  problem  etmişlerdir.  Bu  konuda  birbirinden  farklı
            gelmesi  imkânsızdır.  Nihayet  varoluşu  zorunlu  olanın   yorumlar yapmışlardır. İslam filozofu olan İbn Rüşd din
            sahip olduğu hakikî doğanın her nasıl olursa olsun bir   ve felsefeyi aynı hakikati farklı yollarla dile getiren uzlaşı
            şekilde paylaşılması da mümkün değildir. Öyleyse, var-  içinde iki alan olarak görmüştür.
            lığı itibariyle zorunlu olanın göreli olmadığı, değişmez
            olduğu,  çok  olmadığı,  kendisine  özgü  varlık  bakımın-     Parçaya göre aşağıdaki yargılardan hangisi
            dan paylaşılabilir olmadığı, şimdiye kadar tasdik edilmiş   İbn Rüşd’ün görüşleri ile çelişir?
            olanlardan zorunlulukla çıkar.
                                                               A)  Din ve felsefe yöntem bakımından farklılaşır.
            İbn Sinâ’nın bu görüşleri Tanrı’nın varlığına yönelik   B)  Dini bilgiler felsefe ile temellendirilebilir.
            kanıtlardan hangisi ile ilişkilendirilebilir?      C)  Aklın ulaştığı doğrular dini bilginin kaynağıdır.
            A)  Ahlak                                          D)  Felsefi ve dini bilgiler arasında bir uyum vardır.
            B)  Kötülük                                        E)  İnanç da akıl da aynı hakikate ulaştıran araçlardır.
            C)  Ontolojik
            D)  Kozmolojik

            E)  Amaç ve düzen







                                                           4.   MS 8.yüzyıl ve sonrasında İslam coğrafyasında kurulan
                                                               merkezlerde toplanan eserlerin çevirisinin yapılması ile
                                                               birlikte  İslam  filozofları  Yunan  felsefesiyle  tanışmıştır.
                                                               Aristoteles’in  mantık  alanında  yapmış  olduğu  çalış-
                                                               malardan  ve  Plotinos’un  sudûr  kuramından  etkilen-
                                                               mişlerdir.  Yunan  filozoflarının  görüşlerini  kendi  kültü-
                                                               rel değerleri ve felsefelerine taşıyan İslam filozofları o
        2.   Ona göre devlet ya da toplum insanların birbirine ihti-  dönemde hem İslam felsefesinin gelişimine hem de bu
            yaç duymalarından ortaya çıkmıştır. Güvenlik kaygıla-  coğrafyanın felsefenin merkezi hâline gelmesine katkı
            rı nedeniyle kabileler arasında mücadele edildiğini ve   sağlamışlardır.  Hristiyan filozoflar da İslam dünyasın-
            sonuçta da bir kabilenin egemenliğiyle devletin kurul-  dan aldıkları metinleri çevirerek hem Yunan filozofları-
            duğunu belirtir. Yöneticiler, her daim toplumun faydası   nın hem de İslam filozoflarının görüşlerini tanımışlardır.
            için hareket etmelidir. Topluma karşı yapılacak zulüm,   Çevirilerden edindikleri felsefi, bilimsel ve kültürel dona-
            devletin varlığını ve bekasını tehlikeye sokar. O, dev-  nımla birlikte Avrupa’da karanlık olarak adlandırılan çağ
            letin  hüküm  süresini  canlı  bir  organizmaya  benzetir.   yavaş yavaş uyanış sürecine girmiştir.
            Devletler tıpkı doğal bir organizma gibi doğar, gelişir ve
                                                               Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine
            ölür yani yıkılır. Bu yüzden O; devletleri kuruluş, yük-
                                                               ulaşılamaz?
            selme ve çöküş olarak üç aşamada inceler. Her yıkılan
            devletin yerine bir başka devletin kurulduğunu ve kuru-  A)  Çevirilerin etkisiyle batıda skolastik düşünce tama-
            lacağını belirtir.                                    men ortadan kalkmıştır.
                                                               B)  Çeviri faaliyetleri felsefi birikimin zenginleşmesinde
            Bu  parçada  dile  getirilen  devlet  görüşü  aşağıdaki
                                                                  aktif rol oynamıştır.
            filozoflardan hangisine aittir?
                                                               C)  Hristiyan felsefesinde çevirilerin etkisiyle bir dönü-
            A)  Aristoteles
                                                                  şüm süreci başlamıştır.
            B)  Fârâbî
                                                               D)  Çeviriler ile birlikte farklı kültürler birbirlerini tanıma
            C)  İbn Haldun                                        olanağı bulmuştur.
            D)  Platon                                         E)  İslam filozofları yapmış olduğu çalışmalarla Batı fel-
            E)  Rousseau                                          sefesini etkilemiştir.


                                                       211
                                                       211
   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218