Page 218 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 218

FELSEFE                               15-17. Yüzyıl'da Felsefe



        3.   Kökenleri Antik Yunan düşüncesine kadar dayanır.  İnsanı   4.   R. Descartes, Metot Üzerine Konuşma adlı eserinde dün-
            felsefi düşüncenin merkezine alan Sokrates'e, 'İnsan her   yada en iyi paylaştırılan şeyin sağduyu olduğunu savunur.
            şeyin ölçüsüdür.' diyen Protagoras’a kadar geri gider.  Bu   Sağduyu ya da akıl doğru hüküm vermeye, doğru karar-
            yaklaşım Rönesans döneminde, Tanrı’dan uzaklaşan dik-  lar almaya ve doğruyu yanlıştan ayırt etmeye yarayan en
            katin  insana  yönelmesiyle  ortaya  çıkar.  İnsanla  doğanın   önemli araçtır ve herkeste eşit miktarda bulunmaktadır. Bu
            geri  kalanı  arasındaki  ontolojik  farklılığı  temele  alan  ve   nedenle insanların düşüncelerinin farklı olmasının sebebi,
            topluma, tarihe, kültüre ilişkin açıklamada, önceliği insana   bazı insanların daha akıllı olması değildir. R. Descartes'a
            veren felsefelerin genelini ifade eder.            göre hakikatin araştırılması ancak bir yöntem ile birlikte
                                                               olumlu sonuç verir. Kısacası hakikati yöntemsiz bir şekil-
            Bu  parçada  sözü  edilen  görüş  aşağıdakilerden   de aramak su üzerinde yürümeye benzer. Düzensiz ve
            hangisiyle ifade edilir?                           karmaşık bilgiler aklın doğru düşünmesine, doğru kararlar
                                                               almasına ve doğru bir şekilde işlemesine engel olur.
            A)  Deneycilik
            B)  Doğuştancılık                                  Bu  parçaya  göre  aşağıdakilerden  hangisi  R.
            C)  Hümanizm                                       Descartes'ın felsefi anlayışına uygun değildir?
            D)  İdealizm                                       A)  Doğru bilgi mümkündür ve kaynağı sadece akıldır.
            E)  Materyalizm                                    B)  Değişik yol ve yöntemlerden aynı sonuçlar üretilebilir.
                                                               C)  Hakikate ulaşmak açısından metod gerekli ve zaruridir.
                                                               D)  Hakikate ulaşmak için sağduyu veya akıl yeterli
            Çözüm:
                                                                  değildir.
            Orta Çağ boyunca Batı’da her şeyin temelinde ‘Tanrı’   E)  Doğru düşünmenin ve karar almanın kaynağı sağ-
            vardı(Teosantirizm).  Rönesans’ın  ortaya  çıkmasıyla   duyudur.
            özgür  bir  birey  olarak  insanı  yeniden  her  şeyin  mer-
            kezine  alan  görüş  yani  “Hümanizm”  ortaya  çıkmıştır.   Çözüm:
            Kökenlerini Antik Yunan düşüncesinde bulduğumuz bu   Bu  parçada  R.  Descartes'ın  Metot  Üzerine  Konuşma
            yaklaşım  başta  felsefe  olmak  üzere  her  alanda  derin   adlı eserindeki görüşlerine yer verilmiştir. Parçada R.
            bir etki yaratmış ve Batı’da modern düşüncenin ortaya   Descartes'a  göre  sağduyu  yani  aklın  doğru  hüküm
            çıkmasıyla  sonuçlanmıştır.  Dolayısıyla  parçada  sözü   vermeyi  sağlayan  araç  olduğu,  herkeste  sağduyunun
            edilen görüş “Hümanizm”dir.
                                                               bulunduğu  ve  hakikate  ulaşmak  için  bir  yöntemin  za-
            Diğer seçeneklere baktığımızda ise;                ruri  olduğu  anlatılmıştır.  Ayrıca  yöntemsiz  bir  hakikat
                                                               arayışının  boşa  çabalamak  olduğuna  yer  verilmiştir.
            A)  Deneycilik – Empirizm olarak bilinen bu görüşe göre
                                                               Parçada; “ Sağduyu ya da akıl doğru hüküm vermeye,
            doğru bilgi mümkündür ve bu bilginin kaynağı duyu, de-
                                                               doğru  kararlar  almaya  ve  doğruyu  yanlıştan  ayırt  et-
            ney ya da algılarımızdır. Zihin hiçbir bilgiyi doğuştan ge-
                                                               meye yarayan en önemli araçtır." ifadesiyle A ve E se-
            tirmez. Bu açıdan her türlü bilgi a posterioriktir.
                                                               çeneklerine uygundur. “R. Descartes'a  göre hakikatin
            B)  Doğuştancılık  –  Bu  görüşe  göre  bilgi,  sonradan   araştırılması ancak bir yöntem ile birlikte olumlu sonuç
            oluşan deneyimlerle değil doğuştan gelen aklın ilkele-  verir.”  ifadesiyle  C  ve  D  seçenekleri  R.  Descartes'ın
            riyle gerçekleşir. Doğru bilginin kaynağı akıl olarak be-  felsefesine  uygundur.  Ancak  B  seçeneğinde  yer  alan
            lirlenmiştir.                                      “Değişik yol ve yöntemlerden aynı sonuçlar üretilebilir.”
                                                               ifadesi R. Descartes'ın felsefesine uygun değildir.
            D)  İdealizm – Ontolojik bir görüş olarak varlığın özün-
            de akılla kavranan tinsel bir yapıda olduğunu savunur.                               Cevap: B
            E)  Materyalizm  –  Ontolojik  bir  görüş  olarak  varlığın
            özünde uzayda, zamanda yer kaplayan fiziksel madde-
            nin olduğunu savunan görüştür. Fiziksel olanın ötesin-
            de herhangi bir gerçekliğin olmadığını savunur.


                                              Cevap: C










                                                       216                                                                                                           217
   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223