Page 220 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 220

FELSEFE                               15-17. Yüzyıl'da Felsefe



        7.   Felsefenin kendisinden önce ortaya koyduklarını güve-  8.   “İnsanlar yalnız akıl ilkelerine göre yaşadıkları için birbir-
            nilir bulmayıp matematik bilgi örneğine göre felsefede   leriyle daima tabiatça zorunlu olarak uyuşurlar. Böylece
            köklü  bir  düzeltme  yapmalı  düşüncesiyle  yola  çıkan   insanların akıl ilkelerine göre yaşamalarını sağlamaya
            R. Descartes, yeni bilgi yapısını oturtmak için aradığı   çalışacağız.  Aklın emrine göre yaşayan kimsenin kendi
            o sağlam temeli “Düşünüyorum, öyle ise varım.” öner-  kendisi için istediği iyilik erdeme göre yaşamaktır, yani
            mesinde bulur. Buraya varmak için de uzun bir kuşku   bilmektir. Öyle ise erdem peşinde koşan bir kimsenin
            yolundan geçer. Ancak bulduğu dayanak öylesine sağ-  kendi kendisi için istediği iyiliği, o, başka insanlar için de
            lam,  öylesine  apaçıktır  ki,  bundan  önce  kuşkusunun   isteyecektir.”
            ortadan kaldırdığı bütün varlık çeşitleri -kendisi, Tanrı,
            doğa  gibi-  yeniden  gerçeklik  kazanırlar  ve  güvenilir      Spinoza’nın Etika isimli eserinden alınan bu parça-
            olurlar. Gerçekliği bütün alanlarıyla yeniden kurma işin-  ya göre erdemli olmanın şartı aşağıdakilerden han-
            de Tanrı kavramı bir kaldıraç gibidir: “Bilince bakınca,   gisine bağlanmıştır?
            burada  Tanrı  kavramının  bulunmakta  olduğunu  görü-
                                                               A)  Ahlaki kararlarda başkasının iyiliğini gözetmeye
            rüz.” der R. Descartes .
                                                               B)  Kendisi için isteneni başkası için de istemeye
            Bu parçaya göre R. Descartes'la ilgili aşağıdakiler-  C)  Duyguları tanıma ve bilmeye
            den hangisi ileri sürülebilir?
                                                               D)  İnsanlarla uyumlu yaşamaya
            A)  Kuşkuyu amaç olarak gördüğü
                                                               E)  Aklın kurallarına uymaya
            B)  Duyuların bildirdiklerine güvendiği
                                                               Çözüm:
            C)  Her türlü bilginin imkânını reddettiği
                                                               Spinoza’ya göre insan, doğuştan gelen akıl ve mantık
            D)  Mutlak bilginin a priorik olduğu               ilkelerine sahiptir. Bu ilkeler evrenin zorunlu yasalarıy-
                                                               la çelişmez. Parçada ahlaki eylemde bulunurken aklın
            E)  Bilgi edinmede aklı yetersiz gördüğü
                                                               ilkelerine  uyumun  insanı  iyi  eylemlere,  aykırı  hareket
                                                               etmenin ise kötü eylemlere yönelteceği söylenmektedir.
            Çözüm:                                             Buna göre bizden erdemli olmanın şartının neye bağ-
                                                               landığını bulmamız istenmektedir.
            Bir rasyonalist olarak R. Descartes doğru bilginin kay-
            nağının  akıl  olduğunu  savunur.  Parçada  da  bundan   A)  Parçada  ahlaki  eylemlerde  bulunurken  insanın  iyi-
            bahsedilmektedir. Kuşkuyu bir araç, bir yöntem olarak   yi  öncelikle  kendisi  için  istemesi  gerektiği  sonrasında
            kullanan R. Descartes sonunda kuşku duymakta olan   başkasının iyiliğini gözetmesi gerektiği söylenmektedir.
            kendisinden  kuşku  duyan  zihninden  ve  kuşku  duyma   Dolayısıyla bu seçenek doğru değildir.
            ediminden  kuşku  duyulamayacağı  sonuca  açık-seçik   B)  “Kendisi  için  isteneni  başkası  için  de  istemek”  ifa-
            bir şekilde ulaştığını söyler. Metnin sonundaki cümle-  desinin erdemli olmanın şartına bağlandığı ile ilgili her-
            den de anlaşılacağı üzere R. Descartes'a göre bilgi do-  hangi  bir  açıklama  bulunmamaktadır.  Dolayısıyla  bu
            ğuştan gelmekte ya da zihnimizde onları hazır bulmak-  seçenek doğru değildir.
            tayız. Sonuç olarak R. Descartes'a göre bilgi a prioriktir.
            Dolayısıyla cevabımız D seçeneğidir.               C) Parçada duyguları tanıma ve bilmenin erdem ile iliş-
                                                               kisine değinilmemiştir. Tanıma ve kendini bilme parça-
            Diğer seçeneklere baktığımızda ise;
                                                               da aklın emrine uyma ile aynı bağlam içerisinde veril-
            A)  Kuşkuyu amaç olarak görmek – R. Descartes kuş-  miştir. Dolayısıyla bu seçenek doğru değildir.
            kuyu amaç değil araç olarak görür. Kuşkuyu amaç edi-  D) Parçada insanların birbirleriyle uyuşuyor veya uyum-
            nenler septiklerdir.
                                                               lu yaşıyor oluşunun sebebi olarak tabiatın zorunlu ya-
            B)  Duyuların bildirdiklerine güvenmek – Bir rasyona-  saları  verilmiştir.  Uyumlu  olmak  ile  erdem  arasında
            list olarak R. Descartes duyulara değil akla güvenmeyi   herhangi bir bağ kurulmamıştır. Dolayısıyla bu seçenek
            tercih eder.                                       doğru değildir.
            C)  Her türlü bilginin imkânını reddetmek – R. Descartes'a   E) Parçada, “Aklın emrine göre yaşayan kimsenin ken-
            göre doğru bilgi mümkündür ve kaynağı akıldır.     di  kendisi  için  istediği  iyilik  erdeme  göre  yaşamaktır,
                                                               yani  bilmektir.”  denilmektedir.  Burada  erdemli  olmayı
            E)    Bilgi edinmede aklı yetersiz görmek – R. Descartes   aklın emrine uymaya bağlamıştır. Aklın emrine uymak
            bir rasyonalisttir. Aklı değil duyuları yetersiz görür. Açık   demek aklın kurallarına göre hareket etmek demektir.
            ve seçik bilgi akıldan çıkmaktadır. Akıl, zihin ya da bilinç   Aklın kurallarına uyum ise bizi erdemli olmaya götüre-
            mutlak bilginin kaynağıdır.
                                                               cektir. Dolayısıyla bu seçenek doğrudur.
            Sonuç olarak bu seçenekler yanlıştır.
                                                                                               Cevap: E

                                              Cevap: D


                                                       218                                                                                                           219
   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225