Page 216 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 216

FELSEFE                          MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -2                    4. TEST



        5.   Toplumsallaşma  olmadan  insanın  tek  başına  medeni   7.   O, aynı hakikatin felsefede başka, dinde başka türlü ifa-
            ve mutlu bir yaşam sürmesi mümkün değildir. Toplum   de edildiğini öne sürmekteydi. Ona göre bir ve aynı haki-
            içinde yaşamak zorunda olan her insan başka insan-  kat felsefede açık ve seçik bir biçimde ve rasyonel temel
            larla yardımlaşmalı ve iş birliği içine girmelidir. Ancak   üzerinde anlaşılır iken dinde mecazi anlatımlarla ortaya
                                                               konulur. Söz gelimi ona göre, “Felsefeyle din aynı yolun
            toplumu  meydana  getiren  her  birey  fiziksel  ve  ruhsal
                                                               yolcusudur.” Aynı yolda yürüyen bu disiplinler, sadece
            olarak farklılık arz eder. Medeni bir devlette insanların
                                                               farklı araç ve söylemleri kullanırlar. Onlar yalnızca aynı
            birbirinde farklı olduğu bilinmeli ve bireyler arasında bir
                                                               hakikati farklı şekilde dile getiren disiplinlerdir. Bundan
            iş bölümü yapılmalıdır. Her birey kendi fiziksel ve ruhsal
                                                               dolayı, “Felsefe, dinin ikiz hemşehrisidir. Onlar birbirlerini
            durumuna bağlı olarak halkın gayesine uygun iş gör-  tabiatları gereği seven iki arkadaş gibidir.” der.
            melidir.  Çünkü  vücudun  bütün  organları  kalbe  hizmet
            eder ve kalp ise vücudu yaşatabilmek için çaba göste-     Bu parçada ifade edilenler aşağıdaki filozoflardan-
            rir. Medeni bir devlet işte böyle olmak zorundadır.   hangisinin görüşlerini yansıtmaktadır?
                                                               A)  Gazâlî
            Bu parçadan hareketle aşağıdaki genellemelerden
            hangisine ulaşılamaz?                              B)  İbn Rüşd

            A)  Devlet toplumun zorunlu bir sonucudur.         C)  Fârâbî
            B)  İnsan mikro devlet ise makro organizmadır.     D)  El Kindî
            C)  Devlet sözleşmeye dayalı yapay bir kurumdur.   E)  İbn Sînâ
            D)  İş bölümü ve yardımlaşma devlet için hayatidir.
            E)  İnsanların mutlu olabileceği devlet düzeni kurulabilir.











                                                           8.   İbn Rüşd’e atfedilen çifte hakikat anlayışının temelinde
                                                               hakikatin bir olması, buna karşın insanı aynı hakikate
                                                               götürecek farklı alan ve yolların mümkün olması kabu-
                                                               lü vardır. İbn Rüşd felsefenin akla dayalı yöntemleri ve
                                                               temellendirmeleri ile hakikatin bilgisine ulaşılabileceğini
                                                               düşünür.  Bu  hakikatin  aynı  zamanda  dinin  gösterdiği
                                                               doğrularla aynı olması gerektiğini savunur. İnanç ala-
                                                               nında bu hakikate ulaşmanın yolu ise metaforlar aracı-
        6.   İbn  Sînâ’ya  göre  bir  varlığın  nedeni  yoksa  o  zorunlu
                                                               lığıyla mecazi terimlerden, bir tür hayalde canlandırma-
            varlıktır. Varlığı için başka bir varlığa gereksinimi yok-
                                                               dan geçer.
            tur.  Bir  nedene  dayalı  olan  varlık  mümkün  varlıktır.
            Mümkün  varlıklar  kendinden  önce  ezeli  ve  ebedi  bir      Buna göre İbn Rüşd’ün çifte hakikat anlayışı için;
            varlık olmadıkça var olamaz yani zorunlu varlığa daya-
            nırlar. Zorunlu varlık yaratıcıdır ve diğer varlıklar ondan      I. Dini dogmalar felsefi yorumlardan daha değerlidir.
            akli bir akma yani sudûr etme olarak oluşmaktadır.     II. Teoloji ve felsefe yöntem açısından farklılaşır.
            Bu parçada anlatılanlar aşağıdaki ontolojik        III. Din ve felsefenin kabulleri birbiri ile uzlaşım hâlindedir.
            yaklaşımlardan hangisiyle ilişkilendirilebilir?     IV. İnanca dayalı bilginin ispatı empirik temellere dayanır.
            A)  Varlık sürekli bir değişim içindedir diyen oluşçuluk     ifadelerinden hangileri söylenebilir?
            B)  Varlığın soyut ve akılsal olduğunu savunan idealizm   A)  Yalnız II
            C)  Varlığı ruh ve bedenin toplamı olarak gören düalizm   B)  Yalnız IV
            D)  Varlığın  temelinde  maddenin  olduğunu  savunan   C)  II ve III
               materyalizm
                                                               D)  II ve IV
            E)  Varlığın özü değil fenomenler bilinebilir diyen
               fenomenalizm                                    E)  II, III ve IV


                                                       214                                                                                                           PB
   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221