Page 215 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 215

FELSEFE                                            TEST
                                         MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -2                   4



        1.   El Kindî, Yaratıcı’nın varlığını kabul etmekle kalmaz onu   3.   İbn Haldun Mukaddime adlı eserinde toplumsal yaşamın
            kanıtlamaya da girişir. Bunun için iki delile başvurur. İlki   insan için bir zaruriyet olduğunu savunur. İnsanlar her tür-
            evrenin,  doğanın  incelenmesiyle  farkına  varılabilecek   lü gereksinimleri karşılamak ve güvende olmak yani diğer
            kusursuz  bir  sebepler  ve  erekler  sistemi  oluşturduğu,   toplulukların  saldırı  ve  eziyetlerinden  korunmak  için  bir
            bunun  da  ancak  akıllı  bir  planlayıcı  tarafından  yapı-  güce ve yöneticiye ihtiyaç duyarlar. Devletin yöneticileri va-
            labileceği  fikrine  dayanır.  İkinci  olarak  evrenin  sürekli   tandaşına karşı şefkatli olmalıdır. Toplumsal yaşamın için-
            değişim hâlinde olduğu, bu nedenle ezeli olamayacağı,   de yapılan her türlü eziyet devletin varlığı ve devamlılığı için
            bu durumun da yoktan var eden bir Yaratıcının varlığını   tehlike oluşturur. Ona göre devletlerin tabii bir ömrü vardır.
                                                               Bu ömür tıpkı bir canlınınki gibi doğma, gelişme ve ölme
            zorunlu kıldığı düşüncesidir.
                                                               yani yıkılma süreçlerini içerir. Her yıkılan devletin yerine ye-
            Parçaya göre El Kindî yaratıcının varlığını kanıtlamak   nisi kurulur.
            için;
                                                               Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılır?
             I. Düzen ve Amaç Kanıtı
                                                               A)  Devlet insanların aralarında yaptıkları sözleşme ile
             II. Sudûr Nazariyesi                                 oluşmuştur.
            III. Hudûs Delili
                                                               B)  Devlet toplumsal çıkarların karşılanmasında sadece
            IV. Ontolojik kanıt                                   bir araçtır.
            hangilerine başvurduğu söylenebilir?               C)  Devlet  insanlarını  koruyabilmek  için  sınırsız  bir
                                                                  güce sahip olmalıdır.
            A)  I ve II
                                                               D)  Devlet organizmaya benzeyen, var olması zorunlu
            B)  I ve III                                          bir kurumdur.

            C)  II ve III                                      E)  Vatandaşına karşı erdemli davranmak devlete da-
                                                                  imî süreklilik kazandırır.
            D)  II ve IV
            E)  III ve IV


        2.   İslam felsefesinde irade özgürlüğü problemi, Allah'ın mutlak   4.   Kendilerinden  önceki  birikimleri  devralan,  artırıp  gelişti-
            ilmi ve kader anlayışıyla, insanın iradesi ve sorumluluğu ara-  ren ve böylece yükselen uygarlıkların gelişiminde yazılı
                                                               eserlere ulaşılması son derece önemlidir. Bilgi dünyasını
            sındaki ilişkiyi anlama çabasıdır. İslam düşüncesine göre,
                                                               geliştiren bu değerli etkileşimin en önemli araçlarından biri
            Allah her şeyi bilen ve her şeyi önceden belirleyen mutlak
                                                               çeviri faaliyetleridir. Yunan kültürü, Mısır ve Mezopotamya
            bir varlıktır. İnsan, yaratılışındaki potansiyel iradesiyle özgür
                                                               uygarlıklarının omuzlarında yükselmiş ve kendi katkılarını
            bir varlık olarak, seçim yapabilme yeteneği ve eylemlerinden
                                                               da sunarak geleceğe devretmiştir. Ancak İslam coğrafya-
            sorumlu olma bilinciyle donatılmıştır. İnsan, iradesini kulla-
                                                               sının Yunan, Hint, Mezopotamya ile etkileşimi sırasında,
            narak doğru ve yanlış arasında seçim yapma sorumluluğu-
                                                               kültürü sadece devraldığı ve katkı sağlayarak aktardığı-
            na sahiptir; ama asla mutlak anlamda irade sahibi değildir.
                                                               nı söylemek yetersiz kalır. İslam dünyası aynı zamanda
            İnsanın özgürlüğü, Allah'ın ilmiyle çerçevelenmiştir. Çünkü
                                                               kendinden önceki kültürün hamisi konumuna geçmiş ve
            insanın yöneldiği her fiil, Allah’ın yaratmasıyla gerçekleşir;
                                                               yitip gitmesini engellemiştir. Büyük Bağdat Kütüphanesi
            dolayısıyla insanın Allah’ın belirlediği davranışları seçme öz-  olarak da bilinen Beytü’l-Hikme’deki kitapların, Orta Çağ
            gürlüğü vardır.                                    dünyasının hiçbir yeriyle kıyaslanmayacak kadar çok ol-
                                                               duğu düşünülmektedir.
            Buna göre irade özgürlüğü ile ilgili aşağıdaki yargı-
            lardan hangisine ulaşılamaz?                       Parçaya göre İslam dünyasının çeviri faaliyetlerinde
                                                               üstlendiği ayırt edici rol aşağıdakilerden hangisidir?
            A)  İnsan akıl sahibi bir varlık olarak tercih yapma
               yetisine sahiptir.                              A)  Düşünce dünyasının gelişmesinde önemli bir rol
                                                                  oynaması
            B)  İnsan kendisi için belirlenmiş bir çerçeve içinde
               seçimler yapabilir.                             B)  Bilimsel  bilginin  ve  felsefenin  ilerlemesine  kaynaklık
                                                                  etmesi
            C)  Özgürlük Allah’ın mutlak iradesi ve insanın cüz’i
               iradesi ile ilişkilidir.                        C)  Kültürün aktarılması dışında kültürün koruyuculuğunu
                                                                  da üstlenmesi
            D)  Kişi  iradesiyle  yaptığı  seçimlerin  sorumluluğunu
               üstlenmek durumundadır.                         D)  Dünyaca ünlü çeviri merkezlerinin ve kütüphanelerin
                                                                  kurulması
            E)  İnsan belirlenmiş bir kaderi yaşarken yaptığı hiçbir
                                                               E)  Doğu ve Batı kültürlerine İlk Çağ’ın kültürel birikimini
               seçimden sorumlu değildir.
                                                                  aktarması

                                                       213
                                                       213
   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220