Page 211 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 211

FELSEFE                                            TEST
                                         MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -2                   2     B



        1.   Zahirî suret fânidir. Mana âlemi ise daima bakidir.  3.      Kendi kendinle tanış gör nerdesin,
                                                                  Kendi bahtına kendin bahanesin.
                Ne zamana kadar testinin süsüyle oyalanacaksın?
                Testinin süsünden geç de suyu ara.
                                                                  Seni senden daha iyi kim bile,
               Suret, manayı anlamaya bir perdedir.               Geçirdin ömrünü bu hayat ile.
               Sedeften geç, inciyi elde et.
                                                                  Nasıl yaşar isen öyle ölürsün,
            Mevlânâ’nın Mesnevî adlı eserinden alınan bu dize-
                                                                  Bugünkü günündür yarınki günün.
            lerden aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
                                                               Yûnus Emre’nin Risâletü’n Nushiyye kitabından alınan
            A)  Bir şeyin görünüşü ve özü birdir.              bu şiirde aşağıdakilerden hangisine vurgu yapılmıştır?
            B)  Varlığın özüne ulaşmak olanaksızdır.
                                                               A)  Ahlaki eylemin amacının haz olduğuna
            C)  Her varlık özünü biçiminden alır.
                                                               B)  Sorgulanmayan yaşamın değersizliğine
            D)  Hakikat varlığın özünde gizlidir.
                                                               C)  Erdem olmadan bilginin anlamsız olacağına
            E)  Varlığın görünüşü bilinmeden özü bilinemez.
                                                               D)  İnsanın eylemlerindeki istenç özgürlüğüne
                                                               E)  Vicdanın insanda doğuştan bulunduğuna

                                                           4.   Zira, edep dileyen korkuyu sever. Korku dileyen hata
                                                               yapmaktan  sakınmayı  sever.  Hata  yapmaktan  sakın-
                                                               mayı dileyen sabrı sever. Sabır dileyen utanmayı se-
                                                               ver. Utanmayı dileyen cömertliği sever. Cömertliği di-
                                                               leyen miskinliği sever. Miskinliği dileyen ilmi sever. İlmi
                                                               dileyen marifeti sever. Marifeti dileyen canı sever. Canı
                                                               dileyen aklı sever ve aklı dileyen Yüce Allah’ı sever.
                                                               Hacı Bektâş Velî‘nin bu sözlerinde vurgulanan dü-
                                                               şünce aşağıdakilerden hangisidir?
                                                               A)  Ahlaki erdemlerden biri eksikse inanma gerçekleşmez.
        2.   “Erkek dişi sorulmaz muhabbetin dilinde,
                                                               B)  İyiye yönelen insan asıl hakikati, Yaratıcıyı bulur.
             Hakkın yarattığı her şey, yerli yerinde,          C)  İyi nitelikli davranışlar sergilemek Tanrı’nın kabulü
                                                                  ile başlar.
             Bizim nazarımızda kadın erkek farkı yok,
                                                               D)  Dünyevi ve uhrevi gerçekler birbirinden bağımsızdır.
             Noksanlık da eksiklik de senin görüşlerinde”
                                                               E)  Yaradan’ı bilen insan tüm kötülüklerden arınır.

            Dizelerini  yazan  Hacı  Bektâş  Velî,  13.  yüzyılda

            Anadolu topraklarında yaşamış olan bir İslam âlimidir.
            Felsefesinde  hoşgörü,  insan  sevgisi,  eşitlik,  doğru-  5.   İslam felsefesi, irade özgürlüğü problemine kelamcılar
            luk  ve  dürüstlük  gibi  kavramlara  çokça  yer  vermiştir.   üzerinden yaklaşmıştır. Cebriye ekolü hariç tüm kelam
            Bektaşiliğin  kurulmasına  öncülük  eden  âlim,  her  türlü   ekolleri, insanın eylemlerinde özgür olduğunu ifade et-
            farklılığı  bir  kenara  bırakarak  Anadolu’da  dostluğun   mişlerdir. İslam felsefesi ise sorunu akıl ile ele almış,
                                                               insanın aklı sayesinde iyi ve kötüyü ayırt edebileceğini
            vurgulandığı kültürel bir zenginliğin oluşmasına da katkı   ve seçim yapabileceğini savunmuştur.
            sağlamıştır.
                                                               Aşağıdakilerden  hangisi  İslam  felsefesinde  irade
            Bu parça aşağıdaki görüşlerden hangisiyle          özgürlüğüne yönelik olarak söylenemez?
            ilişkilendirilebilir?
                                                               A)  Allah’ın insanı özgür iradeli olarak yaratması.
            A)  Akılcılık
                                                               B)  Cebriye hariç kelam ekolleri insanı özgür sayması.
            B)  Belirlenimcilik
                                                               C)  İslam felsefesi soruna akıl boyutuyla yaklaşması.
            C)  İnsancılık
                                                               D)  Aklın iyi kötü ayrımın yapabileceği savunulması.
            D)  Kadercilik
                                                               E)  İnsanların kader ve eylemleri konusunda söz sahibi
            E)  Sezgicilik
                                                                  olmaması


                                                       209
   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216