Page 211 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 211
FELSEFE TEST
MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -2 2 B
1. Zahirî suret fânidir. Mana âlemi ise daima bakidir. 3. Kendi kendinle tanış gör nerdesin,
Kendi bahtına kendin bahanesin.
Ne zamana kadar testinin süsüyle oyalanacaksın?
Seni senden daha iyi kim bile,
Testinin süsünden geç de suyu ara.
Geçirdin ömrünü bu hayat ile.
Suret, manayı anlamaya bir perdedir.
Nasıl yaşar isen öyle ölürsün,
Sedeften geç, inciyi elde et. Bugünkü günündür yarınki günün.
Mevlânâ’nın Mesnevî adlı eserinden alınan bu dize- Yûnus Emre’nin Risâletü’n Nushiyye kitabından alınan
lerden aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir? bu şiirde aşağıdakilerden hangisine vurgu yapılmıştır?
A) Bir şeyin görünüşü ve özü birdir. A) Ahlaki eylemin amacının haz olduğuna
B) Varlığın özüne ulaşmak olanaksızdır. B) Sorgulanmayan yaşamın değersizliğine
C) Her varlık özünü biçiminden alır. C) Erdem olmadan bilginin anlamsız olacağına
D) Hakikat varlığın özünde gizlidir. D) İnsanın eylemlerindeki istenç özgürlüğüne
E) Varlığın görünüşü bilinmeden özü bilinemez. E) Vicdanın insanda doğuştan bulunduğuna
4. Zira, edep dileyen korkuyu sever. Korku dileyen hata
yapmaktan sakınmayı sever. Hata yapmaktan sakın-
mayı dileyen sabrı sever. Sabır dileyen utanmayı se-
ver. Utanmayı dileyen cömertliği sever. Cömertliği di-
leyen miskinliği sever. Miskinliği dileyen ilmi sever. İlmi
dileyen marifeti sever. Marifeti dileyen canı sever. Canı
dileyen aklı sever ve aklı dileyen Yüce Allah’ı sever.
Hacı Bektâş Velî‘nin bu sözlerinde vurgulanan dü-
şünce aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahlaki erdemlerden biri eksikse inanma gerçekleşmez.
B) İyiye yönelen insan asıl hakikati, Yaratıcıyı bulur.
C) İyi nitelikli davranışlar sergilemek Tanrı’nın kabulü
2. “Erkek dişi sorulmaz muhabbetin dilinde, ile başlar.
Hakkın yarattığı her şey, yerli yerinde, D) Dünyevi ve uhrevi gerçekler birbirinden bağımsızdır.
E) Yaradan’ı bilen insan tüm kötülüklerden arınır.
Bizim nazarımızda kadın erkek farkı yok,
Noksanlık da eksiklik de senin görüşlerinde”
Dizelerini yazan Hacı Bektâş Velî, 13. yüzyılda 5. İslam felsefesinde irade özgürlüğü problemine kelam-
Anadolu topraklarında yaşamış olan bir İslam âlimidir. cılar farklı açılardan yaklaşmıştır. Cebriye ekolü hariç
Felsefesinde hoşgörü, insan sevgisi, eşitlik, doğru- tüm kelam ekolleri, insanın eylemlerinde özgür oldu-
luk ve dürüstlük gibi kavramlara çokça yer vermiştir. ğunu ifade etmişlerdir. İslam felsefesinde filozoflar bu
Bektaşiliğin kurulmasına öncülük eden âlim, her türlü sorunu genel olarak akıl temelinde ele almış, insanın
farklılığı bir kenara bırakarak Anadolu’da dostluğun aklı sayesinde iyi ve kötüyü ayırt edebileceğini ve seçim
vurgulandığı kültürel bir zenginliğin oluşmasına da katkı yapabileceğini savunmuştur.
sağlamıştır.
Aşağıdakilerden hangisi İslam felsefesinde irade
Bu parça aşağıdaki görüşlerden hangisiyle özgürlüğüne yönelik olarak söylenemez?
ilişkilendirilebilir?
A) Allah’ın insanı özgür iradeli olarak yarattığı
A) Akılcılık B) Cebriye hariç kelam ekolerinin insanı özgür kabul ettiği
B) Belirlenimcilik C) İslam felsefesinin soruna rasyonel yaklaştığı
C) İnsancılık D) Aklın iyi kötü ayrımını yapabileceğinin savunulduğu
D) Kadercilik E) İnsanların kader ve eylemleri konusunda söz sahibi
E) Sezgicilik olmadığının benimsendiği
209