Page 211 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 211

FELSEFE                                            TEST
                                         MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -2                   2     B



        1.   Zahirî suret fânidir. Mana âlemi ise daima bakidir.  3.      Kendi kendinle tanış gör nerdesin,
                                                                  Kendi bahtına kendin bahanesin.
                Ne zamana kadar testinin süsüyle oyalanacaksın?
                                                                  Seni senden daha iyi kim bile,
                Testinin süsünden geç de suyu ara.
                                                                  Geçirdin ömrünü bu hayat ile.
               Suret, manayı anlamaya bir perdedir.
                                                                  Nasıl yaşar isen öyle ölürsün,
               Sedeften geç, inciyi elde et.                      Bugünkü günündür yarınki günün.

            Mevlânâ’nın Mesnevî adlı eserinden alınan bu dize-     Yûnus Emre’nin Risâletü’n Nushiyye kitabından alınan
            lerden aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?     bu şiirde aşağıdakilerden hangisine vurgu yapılmıştır?

            A)  Bir şeyin görünüşü ve özü birdir.              A)  Ahlaki eylemin amacının haz olduğuna
            B)  Varlığın özüne ulaşmak olanaksızdır.           B)  Sorgulanmayan yaşamın değersizliğine
            C)  Her varlık özünü biçiminden alır.              C)  Erdem olmadan bilginin anlamsız olacağına
            D)  Hakikat varlığın özünde gizlidir.              D)  İnsanın eylemlerindeki istenç özgürlüğüne
            E)  Varlığın görünüşü bilinmeden özü bilinemez.    E)  Vicdanın insanda doğuştan bulunduğuna

                                                           4.   Zira, edep dileyen korkuyu sever. Korku dileyen hata
                                                               yapmaktan  sakınmayı  sever.  Hata  yapmaktan  sakın-
                                                               mayı dileyen sabrı sever. Sabır dileyen utanmayı se-
                                                               ver. Utanmayı dileyen cömertliği sever. Cömertliği di-
                                                               leyen miskinliği sever. Miskinliği dileyen ilmi sever. İlmi
                                                               dileyen marifeti sever. Marifeti dileyen canı sever. Canı
                                                               dileyen aklı sever ve aklı dileyen Yüce Allah’ı sever.

                                                               Hacı Bektâş Velî‘nin bu sözlerinde vurgulanan dü-
                                                               şünce aşağıdakilerden hangisidir?
                                                               A)  Ahlaki erdemlerden biri eksikse inanma gerçekleşmez.
                                                               B)  İyiye yönelen insan asıl hakikati, Yaratıcıyı bulur.

                                                               C)  İyi nitelikli davranışlar sergilemek Tanrı’nın kabulü
        2.   “Erkek dişi sorulmaz muhabbetin dilinde,             ile başlar.

             Hakkın yarattığı her şey, yerli yerinde,          D)  Dünyevi ve uhrevi gerçekler birbirinden bağımsızdır.
                                                               E)  Yaradan’ı bilen insan tüm kötülüklerden arınır.
             Bizim nazarımızda kadın erkek farkı yok,
             Noksanlık da eksiklik de senin görüşlerinde”

            Dizelerini  yazan  Hacı  Bektâş  Velî,  13.  yüzyılda   5.   İslam felsefesinde irade özgürlüğü problemine kelam-
            Anadolu topraklarında yaşamış olan bir İslam âlimidir.   cılar farklı açılardan yaklaşmıştır. Cebriye ekolü hariç
            Felsefesinde  hoşgörü,  insan  sevgisi,  eşitlik,  doğru-  tüm  kelam  ekolleri,  insanın  eylemlerinde  özgür  oldu-
            luk  ve  dürüstlük  gibi  kavramlara  çokça  yer  vermiştir.   ğunu ifade etmişlerdir. İslam felsefesinde filozoflar bu
            Bektaşiliğin  kurulmasına  öncülük  eden  âlim,  her  türlü   sorunu genel olarak akıl temelinde ele almış, insanın
            farklılığı  bir  kenara  bırakarak  Anadolu’da  dostluğun   aklı sayesinde iyi ve kötüyü ayırt edebileceğini ve seçim
            vurgulandığı kültürel bir zenginliğin oluşmasına da katkı   yapabileceğini savunmuştur.
            sağlamıştır.
                                                               Aşağıdakilerden  hangisi  İslam  felsefesinde  irade
            Bu parça aşağıdaki görüşlerden hangisiyle          özgürlüğüne yönelik olarak söylenemez?
            ilişkilendirilebilir?
                                                               A)  Allah’ın insanı özgür iradeli olarak yarattığı
            A)  Akılcılık                                      B)  Cebriye hariç kelam ekolerinin insanı özgür kabul ettiği
            B)  Belirlenimcilik                                C)  İslam felsefesinin soruna rasyonel yaklaştığı
            C)  İnsancılık                                     D)  Aklın iyi kötü ayrımını yapabileceğinin savunulduğu
            D)  Kadercilik                                     E)  İnsanların kader ve eylemleri konusunda söz sahibi
            E)  Sezgicilik                                        olmadığının benimsendiği


                                                       209
   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216