Page 214 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 214

FELSEFE                          MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -2                    3. TEST



        5.   Şimdi sizinle bir düşünce deneyi yapalım: İçimizden bi-  7.   “İmkânsız, güç dâhilinde olan bir şey değildir. İmkânsız
            rinin aniden havada, boşlukta yaratıldığını düşünelim.   ya bir şeyi aynı anda hem kabul hem de reddetmek, ya
            Bu insanın boşlukta yaratılmış olmasından ötürü duyu   genel olanı reddedip özel olanı kabul etmek ya da bir’ i
            organlarının üzerlerinde kullanacağı hiçbir şey olmaya-  reddedip, ikiyi kabul etmektir. Bunlarla ilgili olmayan şey
            caktır. Yani o ne bir şey görecek ne bir ses duyacak ne   imkânsız değildir. İmkânsız olmayan şey de güç dâhi-
            de dokunma duyusuna herhangi bir şey etki edecektir.   lindedir. Siyahla beyazın aynı anda bir arada bulunması
            Buna  ek  olarak  iç  organlarının  kendileri  hakkında  da   imkânsızdır; çünkü/ mahaldeki siyahlığın suretinin kabul
            hiçbir iç algıya sahip olmayacağını varsayalım. Şimdi   edilmesinden beyazlığın suretinin reddedildiği ve siyah-
            bu durumda, yani ne kendisini çevreleyen dış ortamı ne   lığın var olması anlaşılır. Eğer siyahlığın kabul edilme-
            kol ve bacaklarını ne bedenini hissetmediği hâlde “bu   sinden beyazlığın reddedilmesi anlaşılıyorsa, beyazlığın
            boşlukta asılı adam” yine de kendisinin var olduğunu   aynı  anda  hem  reddedilip  hem  de  kabul  edilmesi  im-
            fark edecek ve varlığının bilincine sahip olacak mıdır?   kânsız olur. …Aynı şekilde iradeden de bilinen bir şeyi
            Şüphesiz evet.                                     istemek anlaşılır. Eğer bilgi olmadan isteğin bulunduğu
                                                               düşünülürse, irade de yok demektir.”
            Bu parçada yer alan görüşler aşağıdakilerden hangisi
            ile benzerlik gösterir?                            İbn Rüşd’ün Tehafut et-Tehafut el-Felasife eserin-
                                                               den alınan bu parçanın temel düşüncesi aşağıdaki-
            A)  İbn Sînâ ve ruhun tinselliği
                                                               lerden hangisidir?
            B)  Fârâbî ve zorunlu varlık
                                                               A)  İrade, kişinin bilinçli bir şekilde gerçekleştirdiği iste-
            C)  Demokritos ve atomculuk
                                                                  me eylemidir.
            D)  La Mettrie ve materyalizm                      B)  Akıl karşıt düşünceleri kabul etmek konusunda ye-
            E)  B. Spinoza ve panteizm                            tersiz kalabilir.
                                                               C)  Bir  düşüncenin  kabul  edilmesi  karşıtının  da  kabul
                                                                  edilmesini gerektirir.
                                                               D)  Aklın  sınırları  dışında  kalan  bilgilere  sezgisel  dü-
                                                                  şünme yoluyla ulaşılabilir.

                                                               E)  İki zıt durumun bir arada bulunması karşıtların birlik
                                                                  içinde var olmasıdır.







        6.   “Alışkanlık  eseri  olarak,  sebep  diye  inanılan  şey  ile
            müsebbeb (sonuç) diye inanılan şey arasını bitiştirmek

            bize göre zaruri değildir. Bilakis her (ikisi) ayrı şeyler-
            dir. Bu o değildir, o da bu değildir. …Yanmanın failinin   8.   Her kuş kendi cinsi tarafına uçar. İnsan ruhu insan vü-
            (ateş) olduğunun delili nedir? Onlara (filozoflara), ateşin   cudunu ardından sürükleyen kudrettir. Ruh ne tarafa gi-
            pamuğa değmesi hâlinde yanmanın meydana geldiğini   derse vücut onu takip eder. Bu yürüyüşte ruh önde vü-
            gözlemekten başka bir delil yoktur. Gözlem o anda yan-  cut arkadadır. Ruh beden içerisindedir, görülmez ama
            manın hâsıl olduğuna delâlet eder, ancak bunun onunla   ruh bedeni idare eden onu yönlendiren irade ve güçtür.
            hâsıl olduğuna, yanmanın ateşten başka bir illeti (nede-  Bu kudret, insanın karşısına çıkacak olan, madde, be-
            ni)bulunmadığına delâlet etmez.”                   den ve fizik engelleri de aşarak, insan-ı kâmil olmaya
                                                               doğru yol almasını temin edecektir.
            Gazâli’nin bu görüşleri aşağıdakilerden hangisi ile
            benzerlik gösterir?                                  Buna  göre  Mevlânâ’nın  vurgulamak  istediği  asıl
                                                               düşünce aşağıdakilerden hangisidir?
            A)  I. Kant'ın Kritisizmi
            B)  J. Locke'un Empirizmi                          A)  Bedenin ruh için fiziksel bir engel olması
                                                               B)  Ruh ve bedenin bütünlük içinde var olması
            C)  D. Hume'un Determinizmi
            D)  Condillac’ın Sensualizmi                       C)  İnsanın varlığı için asıl unsurun ruh olması
            E)  Platon’un Rasyonalizmi                         D)  Beden olmadan da ruhun varlığını sürdürebilmesi
                                                               E)  İnsan varlığının ruh ve bedenden meydana gelmesi


                                                                                                                                                                     213
                                                       212                                                                                                           213
   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219