Page 209 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT FELSEFE
P. 209

FELSEFE                                            TEST
                                         MS 2. Yüzyıl-15. Yüzyıl'da Felsefe -2                   2     A



      1.   İslam  felsefesi,  bir  yönüyle  İlk  Çağ  felsefesi  ve   3.   İnsan iradesi yoktur ve her şey kaderin belirlediği gibi ger-
          Rönesans  dönemi  arasında  bir  köprü  görevi  üstlen-  çekleşir. Yani insanın kaderini belirleyen kendi tercih ve
          miştir.  Çünkü  İslam  coğrafyasında  bilimsel  ve  felse-  eylemleri dışında başka bir güç vardır. Bu görüşe göre,
          fi  çalışmalara  önem  verilmiş,  bu  çalışmalar  yalnızca   insanların yaptıkları her şeyin nedeni kaderdir ve insanlar
                                                             bunun dışında bir şey yapamazlar. Zira Tanrı'nın mutlak
          Müslümanlar  tarafından  yapılmamıştır.  Bu  bakımdan
                                                             iradesi karşısında başka hiçbir irade olamaz. Dolayısıyla
          farklı  görüşlere  açık  bir  atmosfer  olduğu  söylenebilir.
                                                             her şey Tanrı’nın iradesiyle gerçekleşir.
          Antik Yunan kaynaklarının anlaşılmasına önem verilmiş
          bu kaynak farklı dillere çevrilmiştir. Bu sayede de Antik       Bu parçada savunulan düşünce aşağıdaki görüşler-
          Yunan felsefesindeki akılcı yaklaşımın öne çıkması ko-  den hangisine uygunluk gösterir?
          laylaşmıştır. İslam medeniyetindeki hızlı yayılım kültür-
                                                             A)  Eş’ariyye: Akıl sahibi olmak bakımından en mükemmel
          ler arası kaynaşmayı da olanaklı kılmış, bu durum da
                                                                varlık insandır.
          yine bilimsel ve felsefi alanda gelişmeyi desteklemiştir.
                                                             B)  Maturidiyye:  İnsan  aklıyla  iyi  ve  kötünün  bilgisine
          Bu  parçadan  İslam  felsefesi  ile  ilgili  aşağıdaki   ulaşabilir.
          yargıların hangisine ulaşılabilir?                 C)  Mutezile: İnsan ahlaki eylemlerinde tamamen özgürdür.
          A)  Kendi içine kapalı bir dönem felsefesidir.     D)  Cebriyye: İnsan seçim ve eylemlerinde özgür değildir.
          B)  Felsefi çalışmalar dini bir çerçeveyle sınırlıdır.  E)  Dehriyye:  Algılanan  dünyanın  ötesinde  başka  ger-
                                                                çeklik yoktur.
          C)  Doğaya ilişkin merakın yerini öte dünya almıştır.
          D)  Ortaya çıktığı coğrafyaya özgü özellikler gösterir.
          E)  Çeşitli felsefi akımların ortaya çıkmasını desteklemiştir.
                                                         4.   Gazâlî inancın bilgisini insanın kalbiyle, doğadaki mad-
                                                             di şeylerin bilgisini ise duyuları vasıtasıyla bilebileceğini
                                                             belirtir. Ona göre insan akıl yoluyla zorunlu, mümkün
                                                             ve imkânsız olanı ayırt eder. Aklın ve izlenimlerin anla-
                                                             yamayacağı hakikatin bilgileri doğrudan ilham yoluyla
                                                             yani Allah’ın insanın kalbine indirdiği nurla aranmalıdır.

                                                             Bu parçadan Gazâlî’nin bilgi anlayışı ile ilgili aşağı-
                                                             dakilerden hangisine ulaşılabilir?

                                                             A)  Vahye dayalı bilgilerin kaynağı sezgidir.

                                                             B)  Hakikat akıl ve duyu yoluyla aydınlanır.
      2.   Fârâbî’ye göre akıllı ve düşünen bir varlık olarak insan   C)  Aklın kavrama yetisi inanca aşkındır.
          karar verme gücünü yani istencini kullanarak seçim ya-
                                                             D)  Bilgi akıl, duyu ve sezginin uzlaşımıdır.
          pabilir ve yaptığı seçimlerin sonuçlarını üstlenir. Böylece
          insan iyi ve güzel eylemlerde bulunmuş olur. Bu da haki-  E)  İnançsal olan her şey daima akılsaldır.
          ki anlamda mutluluğu beraberinde getirir. İnsanlar mutlu-
          luğa ulaşabilmek için iyi olana yönelip, birbirlerine yardım
                                                         5.   Orta Çağ İslam felsefesinde din ile felsefenin karşılıklı
          ettiklerinde ise erdemli ve mükemmel bir devlet ortaya
                                                             konumları ve güvenilirlikleri bakımından farklı görüşle-
          çıkacaktır.
                                                             ri savunan filozoflar görülür. El Kindî, Fârâbî, İbn Sînâ
          Bu parçada İslam felsefesinin;                     gibi filozoflar din ve felsefeyi uzlaştırmaya çalışmışlar-
                                                             dır. Râzî, bilgiyi elde etmede aklı ve tecrübeyi din ve
           I. Yaratıcının varlığını kanıtlama                geleneğin önünde tutmuştur. Buna karşıt olacak şekilde
           II. İrade özgürlüğü                               İmam Gazâlî ise hakikat konusunda dinin bildirdiklerine
                                                             güvenmiş, bilim ve felsefenin karşısında durmuştur.
          III. Toplumsal yaşama yönelik
          problemlerinden hangilerinden söz edilmemiştir?     Bu parçada hakkında açıklama yapılan konu aşağı-
                                                             dakilerden hangisidir?
          A)  Yalnız I
                                                             A)  Kötülük kanıtı
          B)  Yalnız II
                                                             B)  Tümeller tartışması
          C)  Yalnız III                                     C)  İnanç ve akıl ilişkisi
          D)  I ve II                                        D)  Kozmolojik kanıtlama
          E)  II ve III                                      E)  İrade özgürlüğü sorunu


 206                                                   207
                                                       207
   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214